Vezelrijk eten; makkelijk(er) dankzij deze 7 tips


worteltjesVraag je je ook wel eens af of je genoeg vezels binnenkrijgt? En v
ind je het moeilijk om genoeg vezels te eten? Dit zijn geen gekke vragen. De aanbevolen hoeveelheid vezels is 30-40 gram per dag en daar komt de gemiddelde Nederlander lang niet aan! Toch zijn vezels zeer belangrijk voor een goede gezondheid. Ze kunnen onder andere het slechte cholesterol verlagen en kunnen helpen om op gewicht te blijven en zelfs om af te vallen. In deze blog kun je kort lezen wat vezels zijn en waarom het zo belangrijk is om veel vezels te eten. Daarnaast kun je lezen in welke producten vezels te vinden zijn en kun je allerlei tips lezen.

Wat zijn vezels?

Vezels zijn een verzameling stoffen (koolhydraten uit de celwand van planten) die niet worden verteerd in de dunne darm. Je kunt vezels zien als smeerolie voor het lichaam. Ze spoelen als het ware de darmen schoon. Er zijn verschillende soorten vezels, maar vezels worden onderverdeeld in twee groepen. Namelijk de fermenteerbare en de niet-fermenteerbare vezels. Fermenteerbare vezels worden afgebroken in de dikke darm. Niet-fermenteerbare vezels worden niet afgebroken. Wil je meer weten over vezels? Lees er dan alles over in mijn blog: vezels.

Vezels zijn goed voor jouw gezondheid

Ondanks dat vezels geen voedingsstoffen leveren, hebben ze toch allerlei grote voordelen voor de gezondheid. Hieronder kun je lezen waarom vezelrijk eten zo belangrijk is:

  • Ze zorgen voor een goede darmfunctie en stoelgang
  • Houden je op gewicht
  • Zijn goed tegen hart- en vaatziekten
  • Je kunt er diabetes type 2 mee voorkomen
  • Verlagen het slechte cholesterol (LDL) en verhogen het goede cholesterol (HDL)
  • Zorgen voor langdurige energie
  • Voorkomen dipjes in je energiepeil

Vezelrijke producten

Bewerkte producten uit de supermarkt zijn vaak “leeg gestript” van alle voedingsstoffen, inclusief vezels. Als je meer vezels wilt eten zul je (meer) natuurlijk voedsel moeten consumeren. Waarom? Natuurlijk voedsel bevatten nog wel veel vezels (en andere voedingsstoffen). Bij natuurlijk voedsel kun je denken aan producten met complexe koolhydraten. Hieronder kun je een lijstje met vezelrijke producten vinden.

  • fruit
  • (volkoren) granen
  • groenten
  • kruiden
  • noten + zaden
  • peulvruchten

Ben je benieuwd naar producten en de hoeveelheid vezels? Lees dan mijn blog: vezelrijke voeding.

7 Tips die vezelrijk eten makkelijk maken

  • Eet natuurlijke producten: Voedsel uit de natuur bevat veel vezels. Voorbeelden van producten zijn groente, fruit, noten, zaden en peulvruchten.
  • Kies volkoren producten: Producten zoals volkoren brood en volkoren rijst bevatten nog de volledige korrel mét vezels en alle voedingsstoffen.
  • Drink dagelijks een smoothie: Een (groene) smoothie met verschillende soorten fruit en groente zorgt ervoor dat je makkelijker aan de aanbevolen hoeveelheid vezels komt zonder dat je het in de gaten hebt.
  • Voeg lijnzaad, maanzaad of chia zaad toe aan gerechten: Deze zaden zitten vol vezels die je kunnen helpen om sneller aan de dagelijkse hoeveelheid te komen. Bovendien zijn ze erg voedzaam!
  • Maak gerechten op smaak met kruiden: In (sommige) kruiden zit een verrassende hoeveelheid vezels. Zo bevatten peterselie en basilicum bijzonder veel vezels. Bovendien zitten ze vol andere voedingsstoffen. Wees dus niet te zuinig met kruiden!
  • Eet fruit en groenten als het mogelijk is mét schil: In de schil zitten vaak veel vezels. Door de schil te verwijderen gaan de meeste vezels juist verloren. Eet dus eet fruit en groenten waar het kan mét schil. Zorg er wel voor dat je fruit en groenten met schil voor gebruik goed wast.
  • Eet groente en fruit vaker rauw: In rauwe vorm bevatten deze voedingsmiddelen vaak de meeste vezels. Vezels kunnen namelijk verloren gaan tijdens het kook/bakproces. Je zou bijvoorbeeld rauwe groenten zoals paprika en komkommer kunnen dippen in een hummusdip.

Hopelijk wordt het voor jou straks een stuk gemakkelijker om aan die aanbevolen hoeveelheid te komen!

Tips, feitjes & voordelen

  • Wil je zelf uitrekenen of jij wel genoeg vezels binnenkrijgt? Kijk dan eens op www.voedingswaardetabel.nl.
  • Lees ook mijn blog: vezelrijke voeding en bekijk hoeveel vezels er bijvoorbeeld in een banaan of wortels zitten.
  • Meer weten over vezels? Lees dan alle informatie over vezels.
  • Lees hoe je zelf smoothies kunt maken zodat je lekker en makkelijk(er) aan de aanbevolen hoeveelheid vezels kunt komen!

 

Deel & inspireer!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •