Vezelrijk eten: 7 tips & de gezondheidsvoordelen

Ben je opzoek naar meer informatie over vezels? Wat het nut is van deze plantaardige stoffen in het menselijk lichaam, welke voordelen ze hebben en hoe je er meer van binnen kunt krijgen? In deze blog lees je meer over de voordelen van vezelrijk eten. 

Wat zijn vezels?

Vezels zijn een verzameling plantaardige stoffen (koolhydraten uit de celwand van planten) die nauwelijks worden verteerd in de dunne darm. Je kunt vezels zien als smeerolie voor het lichaam. Ze spoelen als het ware de darmen schoon. Er zijn verschillende soorten vezels, maar vezels worden onderverdeeld in twee groepen. Namelijk de fermenteerbare en de niet-fermenteerbare vezels. Fermenteerbare vezels worden afgebroken in de dikke darm. Niet-fermenteerbare vezels worden niet afgebroken. Wil je meer weten over vezels? Lees er dan alles over in mijn blog: vezels.

Vezels zijn goed voor jouw gezondheid

Ondanks dat vezels geen voedingsstoffen leveren zoals vitamines en mineralen, hebben ze toch allerlei grote voordelen voor de gezondheid. Hieronder kun je lezen waarom vezelrijk eten zo belangrijk is:

  • Ze zorgen voor een goede darmfunctie en stoelgang
  • Houden je op gewicht
  • Zijn goed tegen hart- en vaatziekten
  • Je kunt er diabetes type 2 mee voorkomen
  • Verlagen het slechte cholesterol (LDL) en verhogen het goede cholesterol (HDL)
  • Zorgen voor langdurige energie
  • Voorkomen dipjes in je energiepeil

Vezelrijke producten

Bewerkte producten uit de supermarkt zijn vaak “leeg gestript” van alle voedingsstoffen, inclusief vezels. Als je meer vezels wilt eten zul je (meer) natuurlijk voedsel moeten consumeren. Waarom? Onbewerkte, plantaardige voeding bevat nog wel vezels (en andere voedingsstoffen). Hieronder kun je een lijstje met vezelrijke producten vinden.

  • (Volkoren) granen
  • Peulvruchten
  • Groenten
  • Fruit
  • Kruiden
  • Noten, zaden & pitten

Ben je benieuwd naar producten en de hoeveelheid vezels? Lees dan mijn blog: vezelrijke voeding.

7 Tips die vezelrijk eten makkelijk maken

  • Eet plantaardige producten: Onbewerkte, plantaardige voedingsmiddelen bevatten (veel) vezels.
  • Kies volkoren producten: Producten zoals volkoren brood en zilvervliesrijst bestaan uit de volledige korrel, inclusief het vliesje waarin de vezels en de meeste voedingsstoffen zich bevinden.
  • Drink dagelijks een smoothie: Een (groene) smoothie met verschillende soorten fruit en groente zorgt ervoor dat je makkelijker aan de aanbevolen hoeveelheid vezels komt zonder dat je het in de gaten hebt.
  • Voeg lijnzaad, maanzaad of chia zaad toe aan gerechten: Deze zaden zitten vol vezels die je kunnen helpen om sneller aan de dagelijkse hoeveelheid te komen. Bovendien zijn ze erg voedzaam!
  • Maak gerechten op smaak met kruiden: In (sommige) kruiden zit een verrassende hoeveelheid vezels. Zo bevatten peterselie en basilicum bijzonder veel vezels. Bovendien zitten ze vol andere voedingsstoffen zoals vitamine C en het mineraal ijzer. Koken met (verse/gedroogde) kruiden is dus goed voor je gezondheid!
  • Eet fruit en groenten indien mogelijk mét schil: In de schil zitten vaak de meeste vezels. Door de schil te verwijderen gaan vezels juist verloren. Eet fruit en groenten mét schil. Zorg er wel voor dat je fruit en groenten met schil goed wast voor gebruik.
  • Eet groente en fruit vaker rauw: In rauwe vorm bevatten deze voedingsmiddelen vaak de meeste vezels. Vezels kunnen namelijk verloren gaan tijdens het kook/bakproces. Je zou bijvoorbeeld rauwe groenten zoals paprika en komkommer kunnen dippen in een hummusdip.

Vezelrijk eten is dus niet alleen gezond, maar ook nog eens heel lekker!

Tips, feitjes & voordelen

  • Wil je zelf uitrekenen of jij wel genoeg vezels binnenkrijgt? Kijk dan eens op www.voedingswaardetabel.nl.
  • Lees ook mijn blog: vezelrijke voeding en bekijk hoeveel vezels er bijvoorbeeld in een banaan of wortels zitten.
  • Meer weten over vezels? Lees dan alle informatie over vezels.
  • Lees hoe je zelf smoothies kunt maken zodat je lekker en makkelijk(er) aan de aanbevolen hoeveelheid vezels kunt komen!
Deel & inspireer!
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •