Suiker; ontzettend slecht voor onze (geestelijke) gezondheid!

suikerSuiker is ontzettend geliefd bij mensen, maar het lichaam is minder blij met dit kleverig goedje. Suiker heeft niet alleen gevolgen die (snel) te zien zijn aan de buitenkant, maar suiker veroorzaakt vooral problemen aan de binnenkant en die juist niet (snel) te zien zijn. Daarom is én blijft het voor de meeste van ons moeilijk om suiker als ‘vergif’ te zien, want dat is het wel voor het lichaam. Hoe wordt suiker gemaakt? Wat zijn de gevolgen van te veel suiker aan de binnenkant en buitenkant? En tot slot, hoe kunnen we suiker het beste vervangen?

Hoe wordt suiker gemaakt?

Suiker is een natuurlijk product. Ten minste, dat denken wij. Maar kristalsuiker is geen natuurlijk product, in tegenstelling. Een suikerbiet is inderdaad een natuurlijk product totdat het bewerkt wordt en er alleen kristalsuiker overblijft. Suikerbiet bevat allerlei mineralen zoals chroom, mangaan, koper, zink en magnesium. In kristalsuiker is er niks overgebleven van alle mineralen en is dus een ‘leeg’ product zonder voedingsstoffen. De bewerking van een suikerbiet ziet er zo uit:

suikerbiet → reepjes suikerbiet → koken in warm water → suikersap → koken in warm water → suikerstroop → centrifuge → suiker

Gevolgen van suiker aan de buitenkant

Dat (te veel) suiker dik maakt is wel algemeen bekend. Maar hoe gaat dat in zijn werk? Wanneer we een product eten die suiker bevat, reageert de alvleesklier door insuline te produceren. Insuline regelt het glucosegehalte in het bloed. Maar insuline zorgt er ook voor dat suiker uit de bloedbaan wordt gehaald en als vet wordt opgeslagen. Dus wanneer je meer eet dan je verbrandt, wordt suiker als vet opgeslagen en gaat suiker meteen op de heupen zitten.
Er is overigens geen verschil tussen suiker, bruine suiker, poedersuiker, witbrood, witte pasta, frisdrank en alcoholische dranken en andere simpele koolhydraten. Deze producten worden allemaal als suiker gezien in het lichaam en zorgen voor hetzelfde effect. Conclusie? Suiker = vet(opslag)

Gevolgen van suiker aan de binnenkant

Suiker speelt zo’n grote rol in ons voedingspatroon speelt dat we vaak de gevolgen niet eens ervaren en zeker niet daar aan toekennen. Kwaaltjes zoals haar uitval, geen energie hebben en chronisch moe zijn is toch normaal? Zeker gezien ons drukke agenda zijn we geneigd om te denken dat dit er bij hoort. Waarom dit er niet bij hoort kun je zo lezen!

Ons lichaam produceert meer dan honderd verschillende hormonen die allemaal hun eigen functie hebben. Hormonen zijn chemische stoffen die een grote invloed op organen en weefsels hebben. Ze beïnvloeden gedrag en karakter, maar ook lichaamsprocessen zoals de spijsvertering, regulatie van de bloeddruk en stressregulatie. Suiker zorgt ervoor dat die hormonen uit balans worden gebracht of zelfs minder worden aangemaakt. Aha, vandaar dat we ons vaak zo voelen. Nu je dit weet is het een kwestie van suiker uit het menu schrappen. Kijk maar eens hoe het lichaam erop reageert!

Bovenop het feit dat suiker de hormoonhuishouding door elkaar schudt, zorgt suiker er ook voor dat er verbindingen tussen eiwitten worden gecreëerd. Wat heeft dit als gevolg? Die verbindingen zorgen voor allerlei verouderingssymptomen zoals stijvere bloedvaten, staar, schade aan zenuwen, slechtere nierfunctie en een minder goed werkend immuunsysteem.

Nog (slechts) 5 redenen waarom je suiker moet verbannen

  1. Suiker zorgt voor een hoge pieken in je bloedsuikerspiegel. Insuline zorgt ervoor dat suiker bloedsuikerspiegel weer in balans raakt. Het lichaam kan alleen ongevoelig worden voor insuline waardoor je diabetes 2 kan krijgen. 
  2. Mineralen zoals calcium en magnesium worden moeilijker opgenomen door suiker. Die twee mineralen zijn juist nodig om botten stevig te houden.
  3. Suiker kan Candida veroorzaken. Candida is een gist die elk mens in zijn het lichaam heeft. Maar, Candida kan veranderen in een schimmel door veel gebruik van suiker en simpele koolhydraten. Deze schimmel zorgt voor allerlei symptomen zoals een spastische darm, moeheid, humeurschommelingen, opgezette buik, drang naar zoete dingen en ga zo maar door.
  4. Het overmatig eten van suiker kan er voor zorgen dat je onrustig en nerveus kunt worden. Dit leidt tot concentratieproblemen, lusteloosheid en zelfs depressiviteit.
  5. Te veel suiker verhoogt het risico op hart- en vaatziekten, borstkanker en darmkanker. En wist je dat suiker de groei van kanker bevordert?

Suiker vervangen

Suiker werkt verslavend. En zonder dat de meeste daar bewust van zijn zitten veel bewerkte voedingsmiddelen vol met suiker. Wanneer je bewerkte voedingsstoffen eet stimuleer je dus (onbewust) je verslaving. En zoals bij elke verslaving is afkicken ontzettend moeilijk. Juist omdat suiker overal in deze maatschappij te vinden is, wordt het nog moeilijker gemaakt om er van af te blijven. De eerste dagen zullen dan ook het moeilijkst zijn. Je gaat nog meer verlangen naar suiker, je voelt je lusteloos, moe en chagrijnig. Totdat! Na tien dagen gaat je lichaam er al wennen en krijg je meer energie. Je verlangt minder naar suiker en krijgt meer energie. En nu is het een kwestie van volhouden en zo min mogelijk suiker te eten of te vervangen voor natuurlijke suiker producten. Hopelijk wordt het volhouden gemakkelijker na het lezen van de gevolgen van suiker.

Kies geen light-producten

Het is een feit dat mensen van suiker houden. En wil je toch suiker blijven eten, kies dan voor de betere variant. Daar bedoel ik geen light-producten mee. Kunstige matige zoetstoffen werken net zo verslavend, de veiligheid ervan is onzeker, het is een geraffineerd product net als suiker, het is niet voedzaam en je lichaam raakt er van in de war. Bovendien bevatten light-producten vaak vetten bewerkt om de smaak te compenseren. Het is dus een fabel dat je van light-producten zou afvallen.

Kies voor natuurlijk

Neig je toch naar zoetigheid? Kies dan voor gedroogd fruit, kokosbloesemsuiker of yaconsiroop. Dit zijn onbewerkte suikers die vitamines en mineralen bevatten. Maar wees ook matig met deze producten. Te is nooit goed. Hieronder kun je zien wat de voordelen zijn van deze suikers.

  • Gedroogd fruit: bevat natuurlijke suikers, mineralen, vitamines en vezels
  • Kokosbloesemsuiker: niet geraffineerd en bevat vitamines, mineralen en deze suiker heeft een laag glychemische index (35)
  • Yaconsiroop: Bevat mineralen, heeft een lage glychemische index en is calorie-arm

Tips & voordelen

  • Alleen de smaak van suiker is goed, voor de rest heeft dit bewerkte product geen voordelen voor het lichaam.
  • Lees de etiketten van bewerkte (light) voedingsmiddelen en je kunt zien dat bijna overal suiker is aan toegevoegd. Suiker kan ook op een andere manier worden geschreven dus wees alert. Andere benamingen voor suiker zijn: dextrose, glucosestroop, sacharose, melasse, karamel, maltodextrine, lactose, polysachariden, fructose, monosacharide, muscovado, disarchiden, treacle, stevia, agave en ahornsiroop.
  • Vind je het moeilijk om te stoppen met suiker te eten? Bouw het dan af in kleine stapjes. Eén koekje in plaats van vijf, geen suiker meer in thee en koffie en eet zo min mogelijke bewerkte voedingsmiddelen. 
  • Een goed begin is het halve werk; eet een goed ontbijt zodat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Zo neig je minder naar zoete dingen de rest van de dag.
  • Een stabiele bloedsuikerspiegel is ontzettend belangrijk. Wil je weten waarom? Lees dan deze blog over bloedsuikerspiegel.
  • Wees bewust van jouw patronen. Eet je elke avond gezouten pinda’s met alcoholische drank? Kies dan eens voor een (bevorderende nacht rust)thee en een wat gemixte ongezouten noten. Dit mag dan wel oudbollig klinken, maar je lichaam heeft er tenminste wel wat aan!
  • Probeer je zo min mogelijk te vervelen. Grijpen naar suiker wanneer je je verveelt of gestrest voelt is niet bevorderend voor de gezondheid. Ook dit kan een patroon worden. 
  • Haal geen suiker in huis. Kun je het ook niet eten!
Deel & inspireer!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •