8 Tips hoe je zorgt voor balans in jouw eetpatroon!

In onze maatschappij is er in overvloed (bewerkt) eten verkrijgbaar. Supermarkten, stations, winkels, eetcafé’s, restaurants, kiosken – noem het maar op. Wij maken ons eigenlijk geen zorgen hoe we aan eten komen… We maken ons vaak meer zorgen over hoe we balans kunnen vinden tussen gezond & ongezond eten. Herken jij dit? En zou je meer in balans willen zijn als het gaat over voeding? Ik geef je 8 tips hoe je zorgt voor balans in jouw eetpatroon! 

Zo zorg je voor balans in jouw eetpatroon!

Eet alles wat je lekker vindt

Ken je dat? Een voornemen om een product voor altijd uit je eetpatroon te verbannen. Je mag van jezelf geen snoep meer, je slaat vanaf nu altijd de taart van je jarige-collega’s af of je verbant koolhydraten voorgoed uit je eetpatroon. Voor twee dagen. En dan begin je weer opnieuw. Totdat je het weer beu bent. En dan begin je weer opnieuw. Stop de vicieuze cirkel door júist deze voornemens te verbannen. Zijn zulke voornemens realistisch? Vaak niet. Je kunt jouw favoriete voedingsmiddelen waarschijnlijk prima combineren in een gezond eetpatroon, als je er maar niet te veel van eet (en niet te vaak). Ben je geneigd om van zulke producten meer te eten dan goed voor je is? Haal minder in huis, maak minder klaar of maak afspraken met jezelf. Kun je toch gewoon lekker een stuk taart eten, af en toe snoepen en pizza op de bank op vrijdagavond eten.

Hanteer een regel die past binnen jouw leefstijl

Hoe ziet jouw huidige eetpatroon er uit? Waarin is de balans zoek? Probeer dan de balans terug te vinden door een regel te hanteren die voor jou werkt! Dit kan houvast geven om te blijven balanceren. De meeste mensen vinden het makkelijk om bijvoorbeeld doordeweeks gezond te eten en in het weekend wat ongezonder te eten. Je kunt ook kiezen voor de bekende 80/20 regel. Je eet dan 80% van de tijd gezond en die andere 20% kun je dan kiezen voor minder gezonde producten. Kies een regel die bij jouw leefstijl past!

Stop met diëten en zorg voor een goede basis

Een dieet kan bijdragen aan het realiseren van jouw doel, maar vaak zijn diëten erg streng en moeilijk vol te houden. Dit komt mede door een radicale aanpak van gewoonten die totaal anders zijn dan je gewend bent. Gevolg? Ze zijn lastig vol te houden waardoor terugvalt in oude gewoonten. Het is makkelijker om de “ongezonde” gewoonten één voor één te vervangen voor “gezonde” gewoonten. Eet je bijvoorbeeld graag wit brood, stap dan over op bruin brood en vervolgens volkoren brood totdat je niet meer beter weet en wilt. Pak daarna weer een andere gewoonte aan.

Maak het jezelf makkelijk

Het eten van gezonde producten wordt makkelijker als je het in huis hebt. Anderzijds is het vermijden van ongezonde producten makkelijker als je het niet in huis hebt. Haal frisdrank, chips, koek en taarten dus gewoon niet in huis (of alleen in het weekend) of vraag de mensen waarmee je samenleeft om rekening te houden met jouw wensen.

Wees niet te streng voor jezelf

Het vinden van balans in jouw eetpatroon is makkelijker gezegd dan gedaan. Onze omgeving zoals werk, feestjes, borrels en privé omstandigheden kunnen wel eens heel uitdagend zijn. Het is dan een stuk moeilijker om in balans te zijn. Wees in zulke perioden niet te streng voor jezelf en kijk dan vooral naar de keuzes die je wél hebt. Als je het gevoel hebt te lang uit balans te zijn, weet dan dat het nooit te laat is om gewoon weer opnieuw te beginnen.

Luister naar je lichaam

Meestal voel je je minder lekker in je vel zitten als je uit balans bent. Blijf goed luisteren naar je lichaam – die geeft meestal maar al te goed aan wanneer je even op de rem moet trappen. Door dit steeds sneller te doen, wordt het steeds makkelijker.

Creëer gewoonten

Door de jaren heen heb ik best wel wat gewoonten gecreëerd waarvan ik mij nu niet eens bewust ben. Zo begin ik mijn dag altijd met twee glazen water (soms met citroen) nadat ik ben opgestaan, eet ik altijd minstens 2 stuks fruit (meestal al bij het ontbijt), vormen groenten de basis van mijn gerechten en eet ik elke dag noten. Dit heb ik niet in 1 dag voor elkaar gekregen. Maar door dit gedrag te herhalen kun je een gewoonte creëren waar je niet meer over hoeft na te denken. Zo is het ook makkelijker om in balans te blijven.

Een perfect eetpatroon bestaat niet

Als diëtist zou je toch wel moeten weten ‘hoe het heurt’. Maar ik ben bijvoorbeeld gek op een dame blanche als toetje, ga graag uiteten en houd van speciaalbiertjes (vooral Westmalle Triple – daar geniet ik heel erg van!). Ook ben ik wel eens moe of gefrustreerd en bezwijk dan eerder aan de verleiding. Tja, veroordeel jezelf hier niet over. Kies daarna gewoon weer de gezonde keuzes en pak jouw gewoonten op. Het ging om balans. Daar horen óók lekkere en minder gezonden producten bij (en óók momenten dat je er soms te veel van eet). Hier kun je waarschijnlijk veel beter mee omgaan als je accepteert dat een perfect eetpatroon niet bestaat.

Dit waren mijn (persoonlijke) tips om in balans te zijn! Heb jij ook nog tips die aan deze lijst ontbreken? Laat dan (graag) een reactie achter!

Deel & inspireer!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •