Suikervrij eten; de 6 voordelen

suikerEen dag geen suiker eten kan voor veel mensen al een grote uitdaging zijn. En dan heb ik het over geraffineerde suiker, het witte goedje wat alles lekker zoet maakt. Suiker is verslavend en allerminst bevorderend voor de gezondheid. Dit komt omdat suiker negatieve effecten heeft op de bloedsuikerspiegel en cellen (lees in mijn blog over suiker en de negatieve effecten). Het minder gebruik maken van geraffineerde suiker is niet alleen goed voor de lijn, maar voor je hele welzijn. Hier kun je lezen wat de voordelen zijn van suikervrij eten. Tot slot kun je enkele tips lezen hoe je suiker kunt vervangen of zelfs kunt vermijden!

De voordelen van suikervrij eten

1. De bloedsuikerspiegel blijft beter in balans

De alvleesklier reageert op de hoeveelheid suiker in het bloed. Wanneer je producten met veel suiker eet, wordt er meer insuline afgegeven. Insuline is een hormoon die de opname van glucose stimuleert. Het gevolg; je krijgt heel snel energie. Helaas keldert de bloedsuikerspiegel daarna harder naar beneden waardoor je je weer heel moe kunt voelen. Conclusie; suikervrij eten voorkomt hoge pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel. Een stabiele bloedsuikerspiegel heeft nog meer voordelen. Die voordelen kun je bij tip 2 en 3 lezen!

2. Je krijgt meer energie

De sleutel tot meer energie is dus door je bloedsuikerspiegel in balans te houden. Je energielevel blijft zo veel beter op peil en schommelingen van veel energie naar weinig energie worden verleden tijd. Maar eet je producten die niet geraffineerd zijn, dan bevatten ze vaak ook meer vezels.Vezels zijn niet alleen heel goed voor de darmflora, ze geven ook nog eens langdurige energie omdat ze schommelingen in de bloedsuikerspiegel voorkomen. Twee vliegen in een klap dus!

3. Je hebt minder last van (vr)eetbuien

Daar hebben we hem weer, de bloedsuikerspiegel. Wanneer je producten eet met veel suiker, gaat je bloedsuikerspiegel snel omhoog en nog sneller omlaag. Het gevolg? Je lichaam vraagt om nog meer suiker. Het gevaar is dus dat je het niet bij 1 koekje of dropje kunt houden. En voor je het weet, sta je de hele kast leeg te plunderen. (Vr)eetbuien kun je dus voorkomen door suikerrijke producten te verbannen uit je dagelijkse menu.

4. Zeg vaarwel tegen (overtollige) kilo’s

Wanneer je minder tot zelfs geen suiker gaat eten, dan kan het zo maar eens zijn dat je geleidelijk afvalt zonder dat je het door hebt. Je calorie inname wordt lager wanneer je minder/geen suikerklontjes in je dagelijkse koffie en thee doet of water drinkt in plaats van suikerrijke drankjes . Die kilo’s minder zijn niet alleen leuk voor je lichamelijke toestand. Ook geestelijk kan het goed voor je zijn als je lekker(der) in je vel zit!

5. Je gaat voedzamer en gezonder eten

Geraffineerde suiker of producten met veel geraffineerde suiker zijn vaak “lege” producten. Met lege producten bedoel ik, producten die amper voedingsstoffen bevatten en dus helemaal niet voedzaam zijn. Vermijd je geraffineerde suiker, dan ga je vrijwel automatisch meer pure producten eten. Pure producten zijn voedzamer, ze bevatten vitamines, mineralen en vezels die het lichaam ondersteunen bij allerlei processen. Het resultaat; een gezond lichaam!

6. Last but not least, je gaat positiever door het leven

Meer energie de hele dag, beter kunnen slapen. Dit zijn de voordelen waar je wel vrolijk van moet worden. Door suiker te verbannen, houd je meer energie over om leuke dingen te ondernemen die het leven een stuk prettiger maken. Hierdoor kun je een stuk positiever door het leven gaan. Niet verkeerd dus!

Verban (geraffineerd) suiker zoveel mogelijk uit je eetpatroon en je zult zien; de voordelen zijn fantastisch!

Eet jij al minder suiker? Of weet je leuke tips waardoor je minder suiker gaat eten? Laat dan gerust een comment achter!

Tips & voordelen

  • De nadelen van suiker op een rijtje:
    –  Het bevat veel calorieën
    –  Bevat geen voedingswaarde (dus GEEN vitamines, mineralen of vezels)
    –  Het stimuleert infecties
    – Vermindert onze immuunsysteem
    – Brengt onze bloedsuikerspiegel door de war
    – Zorgt voor stemmingswisselingen
    – Bevordertde kans op cardiovasculaire ziektes, astma, diabetes 2 en artritis
  • Niet alleen geraffineerde suiker zorgt voor hoge pieken in de bloedsuikerspiegel. Ook wit brood, pasta en aardappelen zijn boosdoeners. Kijk in mijn blog waar je producten kunt vinden die je het beste kunt vermijden, of die je het beste in combinatie met eiwitten en vet kunt eten.
  • Het duurt ongeveer 10 dagen voordat je lichaam ontwent aan suiker. De eerste dagen zijn echt lastig. Omdat je geen suiker eet, verlang je des te meer naar suiker. Probeer juist in die eerste dagen vol te houden. Je zult zien dat je daarna veel minder naar suiker snakt dan eerst!
  • Klinkt suikervrij eten voor jou onmogelijk? Lees dan mijn blog hoe je suiker het beste kunt vervangen. Handig voor diegene die toch echt niet zonder suiker kunnen.

 

Deel