Suiker vervangen; kies voor de (ongeraffineerde) natuurlijke variant

suikerSuiker, het is zo lekker. Maar zoals de meeste mensen wel weten is geraffineerde suiker niet zo goed voor ons (lichamelijk en geestelijk). Lees hier waarom. Daarom kun je in deze blog drie tips lezen hoé je suiker kunt vermijden. Maar er is goed nieuws voor alle zoete kauwen onder ons. Je kunt suiker vervangen door andere producten die een stuk voedzamer zijn. En ja, je kunt dan ook heerlijke muffins, taarten en gebak eten. Met mate. Nieuwsgierig geworden welke natuurlijke suikers wel verantwoord zijn? In deze blog kun je het allemaal lezen!

Drie tips om (geraffineerde) suiker te vermijden

1: Lees etiketten

Fabrikanten zijn heel erg sluw wat betreft etiketten maken. Fabrikanten zijn allang op de hoogte dat mensen zo min mogelijk suiker willen eten. Daarom veranderen ze suiker in een andere naam waardoor jij denkt dat je geen suiker eet. Hieronder kun je de verwante namen van suiker. Staat deze hieronder op het etiket? Laat het product dan liever in de schappen staan!
Vermijd: basterdsuiker, druivensuiker, geleisuiker, invertsuiker, kandij(-suiker), kristalsuiker, rietsuiker, sacharose, vanillesuiker, maltodextrine, glucose, fructose, sucrose, dextrose, maltose, lactose en glucosestroop.

Wil je meer tips bij het leren lezen van etiketten? Lees dan mijn blog: etiketten lezen doe je zo.

2: Maak je eten zelf

Het kost misschien wat werk, maar dan weet je wel dat jij geen suiker in je dressing, soepen of spaghetti saus doet. Bovendien is iets wat je zelf klaarmaakt vrijwel altijd voedzamer dan een product wat al tijden voorverpakt in de schappen ligt.

3: Drink geen suiker

Frisdrank, fruitsappen en drinkyoghurts. Fabrikanten weten ze gezond te laten lijken. Met verschillende gezondheidsclaims denk jij dat je gezond drinkt, maar ondertussen drink je als het ware vloeibaar snoep. De ene frisdrank bevat nog meer suiker dan de andere. Probeer deze drankjes dus zoveel mogelijk te vermijden en alleen met uitzondering te drinken.

Eet je toch graag suiker? Kies dan voor deze zes natuurlijke suikervervangers

1: Fruit

Fruit is de beste natuurlijke suikervervanger omdat fruit vitamines, mineralen, vezels en bioactieve stoffen bevat. Naast al deze voedingsstoffen levert fruit weinig calorieen. Dit is dus handig voor de lijn.
Let wel, eet alleen fruit in zijn gehele vorm!

2: Gedroogde vruchten

Gedroogde vruchten zijn ideaal om suiker mee te vervangen. Ze zijn vaak lekker zoet en kunt ze makkelijk in desserts verwerken zoals taarten, cakes en muffins. Ook kun je gedroogd fruit eten als tussendoortje. Bekijk hier mijn gevulde dadel recept. Let wel, vermijd gedroogde vruchten met toegevoegde suiker en probeer ze zoveel mogelijk met vetten en eiwitten te eten. Hierdoor blijft de bloedsuikerspiegel beter in balans.

3: Biologische honing

Biologische honing is vaak koudgeslingerd, wat betekent dat vitamines en mineralen behouden zijn gebleven. Deze honing is dus verantwoord en lekker! Let wel, eet er niet te veel van want het laat je bloedsuikerspiegel snel stijgen.

4: Biologische stropen

Er zijn verschillende soorten stropen die beter zijn geraffineerde suiker. Elke stroop heeft zijn elke zoetkracht. Deze stropen kun je het beste verwerken in zoete gerechten zoals koekjes of een cake. Probeer ook van deze stropen zo min mogelijk te gebruiken.

5: Kokosbloesemsuiker, palmsuiker en oerzoet

Deze suikers zijn zo min mogelijk geraffineerd waardoor vitamines, mineralen en vezels behouden zijn. Deze suikers zijn ideaal om mee te bakken. Kokosbloesemsuiker en palmsuiker laten de bloedsuikerspiegel minimaal stijgen dankzij de lage glycemische index.

6: Stevia

Stevia staat steeds bekender als de nieuwe natuurlijke zoetstof. Probeer de stevia uit de supermarkten te voorkomen, omdat deze varianten meestal niet natuurlijk zijn en ook chemische toevoegingen bevatten. Kies daarom voor stevia uit de natuurvoedingswinkel of online. Je kunt kiezen voor de vloeibare of poedervorm. Combineer stevia met bijvoorbeeld kokosbloesemsuiker in een taart. De kokosbloesemsuiker dient dan als substantie en de stevia als zoetkracht.

Welke natuurlijke suikervervanger is jouw favoriet? Laat het weten in een berichtje!

Tips & voordelen

  • Je kunt suiker dus makkelijk en verantwoord vervangen voor natuurlijke suikers. Het lichaam reageert beter op deze suikervervangers dan gewone suiker. Zorg er wel voor dat je ook die met mate eet. Hele dagen alleen maar fruit eten is niet echt bevorderend voor het lichaam. En het verminderen van (overbodige) suiker kan natuurlijk ook geen kwaad. Probeer je suiker inname in thee en koffie zo veel mogelijk te beperken. Met suikervervangers kun je wel gewoon een verantwoorde taart, cake of muffin eten. 
  • Wil je nog eens weten wat de zes voordelen zijn van suikervrij eten? Lees dan mijn blog: de voordelen van het minderen van suiker.
  • Ben je benieuwd geworden hoe je natuurlijke suikers in zoete gerechten kunt verwerken? Bekijk dan eens mijn (chocolade)pepernoten of mijn worteltaart.
  • Deze suikervervangers zijn lekker om mee te bakken, maar je kunt ze ook als tussendoortje eten of als zoet beleg op een heerlijke, gezonde pannenkoek.

Deel