Stappenplan gezonder eten

Er zijn heel wat redenen te bedenken waarom je gezonder zou willen eten. Bijvoorbeeld om die extra vakantiekilo’s kwijt te raken, om gewoon lekkerder in je vel te zitten of omdat je meer energie wilt krijgen omdat je je zo futloos voelt. Wat jouw motivatie ook is, een gezonder eetpatroon ontwikkelen is altijd een goed idee (je lichaam zal je dankbaar zijn en uit dat in meer energie en minder kwaaltjes en klachten). Maar hoe pak je het zó aan dat je een jojo-effect voorkomt en niet weer na drie dagen terugvalt in oude gewoonten? Hieronder lees je een 8 stappenplan gezonder eten. 

Het 8 stappenplan gezonder eten

Stap 1. Bepaal je doel

Wat wil je het allerliefst bereiken? Het is belangrijk om te weten waar je precies aan wilt werken. Door dit op te schrijven kan het nog duidelijker worden voor jezelf. Een doel zou kunnen zijn:

  • Ik wil meer energie ervaren 

Stap 2. Wees realistisch en geef jezelf de tijd

Nu je weet wat jouw doel is, is het na te gaan hoe lang je daar ongeveer voor nodig denkt te hebben. Dit kan houvast geven. Of je je doel succesvol gaat behalen is afhankelijk van de tijd die je jezelf geeft. Het moet dus realistisch zijn. Het veranderen van gewoonten kost nou eenmaal tijd. Het aanpassen van een gewoonte duurt minstens 3 weken tot 3 maanden. Nu wordt het lange termijn doel dus:

  • Ik wil meer energie ervaren over 3 maanden

Stap 3. Neem je gewoonten onder de loep en pas ze aan

Reflecteer op je eigen voedingspatroon & gedrag. Welke gewoonten leiden ertoe dat je je nu niet energiek voelt en wat kun je er aan doen om je wel energiek te voelen? Stel je eet elke dag 3 witte boterhammen met melk hagelslag. Dan kun je de komende 3 maanden proberen om iedere dag je ontbijt onder handen te nemen. Het korte termijn doel is dus: 

  • Ik wil meer energie ervaren over 3 maanden en daarom begin ik elke dag met een gezond ontbijt zoals havermout of kwark met muesli & fruit

Stap 4. Ga stap-voor-stap

Het radicaal omgooien van je eetpatroon is vaak geen goed idee. Dit is te ingrijpend en en kan tot grote teleurstelling leiden. Pak daarom liever stap-voor-stap een nieuwe gewoonte aan. Een nieuwe gewoonte heb je gecreëerd als je er niet meer over nadenkt dat je iets moet, maar juist iets wilt. Het voelt niet meer als verplichting. Hierna wordt het weer tijd om na te denken over het aanpakken van een andere gewoonten die aan je doel kunnen bijdragen. Onthoud: Rome werd niet in één dag gebouwd (maar ze legden wel elke dag nieuwe stenen én bleven dit herhalen).

Stap 5. Wees lief voor jezelf

Het ombuigen van minder goede gewoonten naar goede gewoonten is het makkelijkst als je dit gedrag consequent blijft toepassen. Pak je eens terug naar een witte boterham, dan is er geen man over boord. Wees je bewust van zwart-wit denken; niet alles is verkeerd gegaan en het was ook niet allemaal voor niks. Ga vooral alle keren na dat je wél gezond hebt ontbeten. Probeer de volgende maaltijd gewoon de draad opnieuw op te pakken!

Stap 6. Deel je doelen met anderen

Vrienden, familie of collega’s kunnen helpen bij behalen van je doelen. Door te delen dat je een stappenplan gezonder eten volgt, zou je meer begrip en steun kunnen opleveren. Wie weet heeft je collega wel een heerlijk havermout recept dat je nog niet kende of houdt een familielid rekening met jou wanneer je langskomt voor het eten. Maakt het toch een stuk leuker & gemakkelijker!

Stap 7. Stel niet uit; begin niet maandag maar begin NU

‘Maandag ga ik weer beginnen met gezond eten’. Herken je dit? Dit is zo’n voorbeeld van zwart-wit denken. Dat alles wat je hebt gedaan goed of fout is. Maar zo werkt het niet. Alles wat je wel AL goed doet is beter. Je eetpatroon hoeft niet perfect te zijn! En als je een keer hebt ‘gezondigd’, betekent dat niet dat je meteen fout bezig bent of je doel nooit meer gaat halen. Een gedachte die meer kan helpen is bijvoorbeeld: ‘Ik heb mezelf even laten gaan, maar dat betekent niet dat alles meteen om zeep is – ‘Ik ga nu weer verder hoe ik het eerst deed

Stap 8. Wees consequent

Hoe vaker je iets doet, hoe makkelijker het wordt. Door consequent elke dag bewust bezig te zijn met een verandering door te voeren, wordt het proces makkelijker. Ja, dit is een investering en kost energie & moeite. Maar zorgt er wel voor dat jij uiteindelijk je doel behaalt omdat je kleine stapjes, consequent hebt gezet. En dat is uiteindelijk wat je wilde toch?

Zou je wel wat hulp kunnen gebruiken? Dat doe ik met alle liefde! Bekijk hier de opties die jou zouden kunnen helpen.

 

Deel & inspireer!
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  
  •