10 geboden voor een gezonde spijsvertering

SpijsverteringsstelselEen goede spijsvertering is erg belangrijk. Maar waarom? Een goede spijsvertering zorgt ervoor dat alle voedingsstoffen optimaal worden opgenomen en omgezet in energie en bouwstenen. Cruciaal voor een gezond lichaam dus! Gelukkig kun je deels zelf invloed uitoefenen op een gezonde spijsvertering. Hierbij tien tips voor een gezonde spijsvertering.

De 10 geboden voor een gezonde spijsvertering

1. Neem je tijd

Eet niet gehaast, maar neem rustig de tijd om aan tafel te zitten, goed te kauwen en weten wat je aan het eten bent. Hierdoor eet je minder, het eten wordt beter verwerkt, voedingsstoffen kunnen beter worden opgenomen en je houdt energie over (en zeg maar dag tegen je after dinner dips).

2. Kauw goed

Zoals ik al heb gezegd is goed kauwen ontzettend belangrijk. Het verteren van voedsel begint zodra je een hap neemt. Enzymen worden aangemaakt om ervoor te zorgen dat het voedsel goed verteerd kan worden. Hierdoor kunnen voedingsstoffen beter worden opgenomen wat er uiteindelijk voor zorgt dat processen in het lichaam beter worden uitgevoerd. Maar hoe vaak moet je dan kauwen voor een optimaal resultaat? Minstens 30 keer!

3. Zorg voor vezelrijke voeding

Vezels werken als een spons die door de darmen heen gaan. Vezels zwellen op en zorgen zo voor een vast soepele ontlasting. Voor een gezonde spijsvertering en goede stoelgang is dus het belangrijk om vezelrijke voeding te eten. Wil je meer weten over vezels? Lees dan deze blog.

4. Eet gevarieerd

Wanneer je gevarieerd eet krijg je door de verschillende voedingsmiddelen ook verschillende voedingsstoffen binnen. Afwisseling in vitamines en mineralen zorgen ervoor dat cellen en organen goed kunnen werken/worden onderhouden. Dit bevordert de spijsvertering.

5. Zorg voor hygiëne

Voorkom ziekteverwekkers die voor voedselinfecties zorgen zoals misselijkheid, buikkrampen, diarree en braken. Dit doe je door voedsel goed te verhitten en eerst goed te wassen. Was ook je handig zorgvuldig voor koken en eten!

6. Drink voldoende

Vocht is nodig om alle afvalstoffen af te voeren. Ook is het nodig voor een goede stoelgang, omdat ontlasting hard en droog kan worden. Dit kan voor verschillende klachten zorgen zoals verstopping. Drink tenminste anderhalve liter (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid). En dan vooral water, koffie en thee.

7. Beweeg regelmatig

Lichaamsbeweging bevordert de beweging van de darmen. Regelmatig bewegen en sporten is dus ook belangrijk voor een goede darmwerking.

8. Toiletteer goed

Niet geheel onbelangrijk, neem de tijd om naar het toilet te gaan. Dit kan klachten voorkomen zoals een slechte stoelgang, verstopping en aambeien. Hier wat tips:

  • Ga direct naar het toilet als je aandrang hebt. Uitstellen kan zorgen voor harde droge ontlasting en verstopping.
  • Ga goed ontspannen en rechtop zitten op het toilet met voeten op de grond. Dit zorgt ervoor dat de ontlasting makkelijk het lichaam verlaat.
  • Probeer (hard) persen te vermijden. Dit kan aambeien veroorzaken.

9. Rook niet

Dat roken ongezond is en de kans op kanker vergroot, is algemeen bekend. Maar roken heeft ook invloed op het slijmvlies in het gehele spijsverteringskanaal. Dit kan maagslijmontsteking veroorzaken. Ook verslapt nicotine het sluitspiertje tussen uw slokdarm en maag. Hierdoor kan je last krijgen van oprispingen en brandend maagzuur.

10. Wees matig met alcohol

Te veel alcohol kan allerlei gevolgen hebben. Alcohol irriteert namelijk het slijmvlies in de mondholte, slokdarm en maag. Ook kan het leveraandoeningen veroorzaken. Ten slotte is overmatig alcoholgebruik een risicofactor voor het ontstaan van allerlei soorten kanker. Allemaal goede redenen dus om niet te veel alcohol te drinken.

 

 

 

 

Deel & inspireer!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •