DIY: een heerlijk en gezonde smoothie maken!

smoothie maken
Een smoothie maken is ontzettend simpel en bovendien is het een makkelijke maaltijd die snel te maken is. Vergeet fabrieksmatige smoothies uit de schappen. En zeg hallo tegen je zelfgemaakte smoothies met zoveel mogelijk verse producten! 
Wanneer je een smoothie met natuurlijke gezonde producten maakt, zit ‘ ie boordevol vitamines, mineralen, gezonde koolhydraten, eiwitten, gezonde vetten en antioxidanten. Probeer eens wat uit, de variaties zijn eindeloos. Hieronder kun je het 6-stappenplan vinden hoe je de gezondste en lekkerste smoothies kunt maken!

Een lekkere smoothie maken doe je zo:

1. Een gezonde smoothie heeft een goede basis nodig. Kies uit de volgende vloeistoffen:

  • water
  • noten-, soja-, geiten-, of schapenmelk
  • ijs van koffie
  • ijs van groene thee
  • kokosmelk/water
  • vruchtensap zonder suiker

2. Voeg dan (bevroren) fruit/groente toe. Voor een nog gezondere smoothie combineer je fruit en groenten:

  • bevroren fruit; bramen/zomerfuit/aardbeien/frambozen/kersen/mango
  • vers fruit; appels/peren/bananen/bessen/kiwi/ananas/mango/sinaasappels etc.
  • groente; avocado/komkommer/spinazie/kool/rucola/rode bietjes

3. Maak hierna je smoothie nog voedzamer en dikker zodat het de goede substantie krijgt:

  • notenspread/pindakaas
  • ijs
  • kokosvlees
  • havermout
  • chia-zaadjes

4. Breng de smoothie nu op smaak met natuurlijke producten zoals (verse) kruiden en gezondere versies van suiker:

  • honing
  • ahorn-, en agavesiroop
  • dadels
  • vijgen
  • gedroogde kruiden zoals kaneel/nootmuskaat
  • verse kruiden zoals munt/basilicum/koriander

5. Voeg superfoods toe waardoor je smoothie uiteindelijk super voedzaam wordt:

  • proteine poeder
  • (vis)olie
  • goji-bessen
  • lijnzaad
  • spirulina/tarwegrass/chlorella
  • maca/acai/cocao poeder
  • bijpollen
  • tarwekiemen

6. Voeg deze producten toe wanneer je smoothie klaar is:

  • pijnboom-, en zonnebloem-. pompoenpitten
  • lijn-, chiazaad
  • goji-bessen
  • cacoa nibs
  • bijpollen

En mixen maar!

Tips & voordelen

  • Je kunt ook iets anders dan een smoothie maken. Wissel bijvoorbeeld een smoothie eens af met een juice. Je kunt deze twee ook combineren zodat er een smuice ontstaat.
  • Een smoothie is ideaal als ontbijt. Een smoothie maken als ontbijt kost helemaal niet zo veel tijd. Bovendien is ontbijten erg belangrijk bij een goede gezondheid. Het levert namelijk ongeveer 15% van de hoeveelheid voedingsstoffen die je nodig hebt op een dag. Daarnaast zorgt het ervoor dat je lichaam op gang komt, beter kunt concentreren en dat je minder gaat snacken.
  • Eet een smoothie niet alleen als ontbijt, maar maak wat extra zodat je de smoothie ook als snack kunt gebruiken.

Wat is jouw favoriete smoothie?! Laat je comment hieronder achter!

Deel & inspireer!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •