Optimaal beschermen tegen de zon; lees hoe

zonlichtMet dit mooie weer is het heerlijk om op het strand te liggen. Maar een paar uurtjes in de felle zon en je komt thuis als een kreeft. Zeker als je je niet goed hebt ingesmeerd of zonder bescherming in de zon hebt gelegen. Toch zijn niet alleen zonnebrandcrème en parasols nodig om je goed te beschermen. Want wist je dat je je ook door voeding tegen de zon kunt beschermen? In deze blog kun je lezen waarom we zonlicht nodig hebben en waarom té veel zonlicht schadelijk kan zijn. Tot slot kun je lezen hoe je je optimaal kunt beschermen tegen de zon en tegelijkertijd toch kunt genieten van de zon.

Zonlicht nodig bij een goede gezondheid

Zonlicht hebben we nodig! Vitamine D versterkt en beschermt ons immuunsysteem tegen onder andere hart- en vaatziekten.Vitamine D(3) wordt namelijk door zonlicht geproduceerd. Deze vitamine wordt aangemaakt door het lichaam zodra het wordt blootgesteld aan zonlicht.Vitamine D kun je ook vinden in sommige voedingsmiddelen, maar vaak is dit een lage hoeveelheid en kun je daarmee niet aan de dagelijkse hoeveelheid vitamine D komen.

Te veel zonlicht is schadelijk

UV-straling

UV-straling kun je in drie categorieën plaatsen.

  • UV-A → Deze stralen worden bijna niet door de ozonlaag tegengehouden en dringen onze huid door.
  • UV-B → Deze stralen verdikken en verkleuren de huid waardoor ze een natuurlijke bescherming tegen de zon bieden.
  • UV-C → Deze stralen worden door de ozonlaag tegengehouden en bereiken de aarde niet.

Te veel blootstelling aan UV-A en UV-B zonnestralen kan tot problemen leiden. Te veel UV straling kan bijvoorbeeld tot huidveroudering en zelfs huidkanker leiden. Maar hoe zit dit?

Het immuunsysteem en UV-straling

Het immuunsysteem zorgt ervoor dat beschadigde cellen worden opgeruimd, dus ook cellen die zijn aangetast door blootstelling van de huid aan UV-licht. Het immuunsysteem wordt beïnvloedt wanneer de huid aan UV-licht wordt blootgesteld. De cellulaire immuniteit kan worden onderdrukt*. Dit kan op langere termijn zorgen dat cellen zich ongecontroleerd gaan vermenigvuldigen en dus huidkanker veroorzaken.
*Onderdrukking vindt plaats voordat je de ‘roodheid’ van verbrand zijn kunt waarnemen. Wanneer je roodheid kunt waarnemen ben je eigenlijk al te laat met bescherming bieden.

Wat veroorzaakt de roodheid?

Een te hoge blootstelling aan UV-licht zorgt voor een verhoging van de hoeveelheid nucleair factor kappa bèta (NF-kB) in de huid. De kenmerkende roodheid, is de stof die zorgt voor een ontstekingsreactie. Ook kunnen zwelling en vrijmaking kenmerkende ontstekingsmediatoren zijn.

Hoe kun je je beschermen tegen de zon (UV-licht)?

Zoals je hebt kunnen lezen heb je zonlicht nodig, maar te veel en te lang in de zon zitten kan zeer schadelijk zijn voor de huid. Het is dus belangrijk om op een verstandige manier van de zon te kunnen genieten. Hieronder kun je tips lezen hoe je jezelf van binnen en buiten kunt beschermen tegen de zon.

  • Je kunt je beschermen tegen de zon door middel van voedingsstoffenBepaalde voedingsstoffen hebben namelijk een positief effect. Ze verminderen de oxidatieve stress waardoor DNA minder snel wordt beschadigd. Onder die groep vallen: essentiële vetzuren, antioxidanten en carotenoïden zoals vitamine C en E.
    (Voorbeelden van voedingsmiddelen zijn; rauwe cacao, thee, kokosolie, watermeloen, tomatenpuree, algen, vis en walnoten)
  • Probeer elke dag in de zon zitten, maar dan maximaal 5 tot 10 minuten waardoor je huid genoeg vitamine D kan produceren. De hoeveelheid minuten kan verschillen door verschillende huidtypes.
  • Smeer je in met een zonnebrandcrème op natuurlijke basis. En smeer ook plekken in die je zou kunnen vergeten zoals voeten, handen en plekjes om de bh- en broekbandjes.
  • Een goede zonnebril met UV filter kunnen je ogen beschermen tegen de felle UV stralingen.
  •  Bedek je huid door zonwerende kleding. Je kunt ook een hoed of pet dragen.
  • Ga je naar het strand? Dan is een parasol of een tentje helemaal niet zo’n verkeerd idee. Op het strand zit je namelijk al snel veel te lang in de brandende zon. Neem bijvoorbeeld ook luchtige kleding mee die het lichaam beschermt tegen de zon.

Geniet van het mooie weer, maar wel verantwoord zodat je optimaal beschermt blijft!

 

Tips & voordelen

  • Zonnebrandcrème zorgt er alleen voor dat je langer in de zon kan zitten, terwijl het de cellulaire immuniteit niet onderdrukt. Daarom is uren in de felle zon zitten, zelfs ingesmeerd, niet verantwoord.
  • Ook te veel zonnebanken (UV-straling) kan schadelijk zijn voor de huid! 
  • In Nederland komt huidkanker steeds meer voor en tegenwoordig is 1 op de 3 gediagnosticeerde gevallen van kanker in de vorm van huidkanker. Men schat dat in het jaar 2015 er jaarlijks 37.000 nieuwe gevallen van huidkanker in Nederland bijkomen (bron: CBS). 
  • Lees meer over antioxidanten of carotenoïden.
Deel & inspireer!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •