Op gewicht blijven én toch uiteten gaan en terrasjes pakken

Hoewel het voor mijn gevoel al maanden herfst is én dit eigenlijk mijn lievelingsmaand is, moet ik eerlijk bekennen dat ik niet kan wachten tot de eerste warme zonnestralen op mijn huid schijnen terwijl ik op een terrasje zit met een lekker speciaalbiertje (yes, mijn favoriet!). Het duurt niet heel lang meer tot de lente aanbreekt en meestal is dit de periode waarbij de gezellige dingen weer op de agenda komen te staan. Een terrasje hier, een etentje daar. Maar tegelijkertijd willen we ook bikini-of-zwembroek-proof zijn vóór de zomer. Dus hoe doe je dat? Op gewicht blijven (of komen) en toch de gezellige dingen doen? In deze blog geef ik je 8 tips!

1. Doe niet aan diëten 

Een dieet heeft vaak één doel: zoveel mogelijk gewicht verliezen in een korte periode. En die twee weken strikt aan een dieet houden, dat gaat ons meestal nog wel goed af. Máár dan… Als oude gewoonten langzaamaan weer normaal worden, sluipt het gevaar dat we terugvallen in oude patronen. Het resultaat: de zoveelste poging dat weer niet gelukt is. Stoppen met diëten dus! Hoe kun je het beter aanpakken?

2. Leer jezelf nieuwe gewoonten aan

Nieuwe gewoonten aanleren zorgt ervoor dat je nooit meer op dieet hoeft. Het enige wat resultaat geeft op lange termijn is het aanleren van nieuwe gewoonten. Bekijk je huidige gewoonten en kijk wat ervoor zorgt dat je nu niet je doel behaald. Kun je bijvoorbeeld beter vaker andere productkeuzes maken, minder grote porties nemen, vaker nee zeggen of ‘s avonds afleiding zoeken in plaats van te gaan snaaien? Ga voor jezelf na welke gewoonten je kunt aan- of afleren. Lees hier tips hoe je dat aanpakt.

3. Maak bewuste keuzes

Denk jij dat (regelmatig) uiteten gaan en afvallen of op gewicht blijven niet samen gaan? Natuurlijk wel! Hoe dan – hoor ik je denken? Door bewuste keuzes te maken kun je van beiden genieten. Hier wat voorbeelden als je uiteten gaat: neem bewust geen menu, neem 2 voorgerechten in plaats van een voor- en hoofdgerecht of vraag de ober om de dessertkaart niet te brengen. Dit soort trucjes kun je jezelf aanleren door dit gedrag steeds te blijven herhalen.

4. Zorg voor een goede basis

Het kiezen van volwaardige voeding heeft een aantal (grote) voordelen. Hiermee zorg je goed voor je eigen lichaam. Het geeft je een goede weerstand, een flinke dosis energie, een beter humeur en ga zo maar door. Ga voor jezelf na wat jouw goede basis is. Grote kans dat als je dan kiest voor iets lekkers, er juist nog méér van geniet.

5. Eet regelmatig

Door regelmatig te eten voorkom je dat je naar de minder goede producten verlangt. Meestal is het snaaien het gevolg van een lage bloedsuikerspiegel in combinatie met een emotie of het zien van eten. Dit kun je dus voorkomen door regelmatig te eten (om de 2-3 uur).

6. Beweeg dagelijks!

Kies een beweegpatroon dat je “voor altijd” kunt volhouden. Zoek beweging in de kleinste dingen zoals wandelen en fietsen. Het kost je misschien iets meer moeite, maar het zorgt er ook voor dat je én leuke dingen kunt doen én op gewicht kunt blijven!

7. De gulden middenweg

Je ziet ‘m vaker terugkomen in mijn blogs: het ‘alles-of-niets’ principe. Dat komt omdat deze denkwijze zorgt voor frustratie op lange termijn en het jojo-effect in hand houdt. Kies liever de gulden middenweg en profiteer van de voordelen. Nieuwsgierig hoe je dit aanpakt?

In mijn blog lees je hoe je goed kunt omgaan met het ‘alles-of-niets’ principe!

8. Gezond en gezelligheid gaan ook samen

Gezelligheid hoeft niet gelijk te staan aan ‘ongezond’. Kies gezondere gerechten/recepten als je een drankje doet, uiteten gaat of zelf iets maakt voor een etentje of barbecue met vrienden. Op deze manier blijf je makkelijker op gewicht!

Mijn persoonlijke truc

Uiteten gaan, een speciaalbiertje drinken, hapjes bij de borrel – het zijn allemaal dingen die ik heel graag doe in mijn vrije tijd. Vroeger kon ik mij “schuldig” voelen hierover. Wat ik mezelf heb aangeleerd is om een goede basis te hebben in mijn eetpatroon. Ik kies dus voor 80% goede voeding (fruit, groenten, volkoren graanproducten, noten enzovoorts) en die andere 20% kies is voor de dingen die ik heel erg lekker vind, maar misschien een tikkeltje minder gezond zijn. Zo hoef ik mij dus niet schuldig te voelen, want ik zorg goed voor mezelf. Bovendien gun ik het mezelf óók om van de ongezonde dingen te genieten.

Zou jij dit ook graag willen? Stuur mij dan gerust een berichtje om te kijken hoe ik jou kan helpen!

Op gewicht blijven én leuke dingen doen, kunnen juist goed samen gaan. Welke trucje gebruik jij? Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat!

 

Deel & inspireer!
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  
  •