Dit zijn de 9 redenen waarom je niet afvalt én tips wat je er aan kunt doen!

Niet afvallen terwijl je dat wel wilt kan erg frustrerend te zijn. Ben je op zoek wat de oorzaak is dat je niet (meer) afvalt? Dan is het goed om te weten dat gewicht verliezen erg complex kan zijn. Het lichaam is namelijk zo geprogrammeerd dat het van nature energie wil behouden. Daarnaast spelen factoren zoals gedrag, omgeving, leefstijl en de poging tot een grote rol. Om je verder op weg te helpen lees je in deze blog 9 (mogelijke) oorzaken waardoor je niet afvalt én tips wat je er aan kunt doen!

Niet afvallen: de oorzaken + tips

1. Je krijgt meer energie binnen dan je denkt

Iedereen heeft een specifieke hoeveelheid energie nodig om zijn gewicht te handhaven. Als je (onbewust) meer energie binnenkrijgt dan je verbrand, is de kans groot dat je (langzaam) aan komt. Vaak zijn we geneigd om te denken dat we minder binnenkrijgen dan dat werkelijk het geval is. Goed om te weten – zelfs veel diëtisten onderschatten hun energie-inname. De oorzaken dat je meer energie binnenkrijgt dan je denkt? Denk aan de hoeveelheid tussendoortjes, aantal eetmomenten, bewerkte voeding, volle zuivelvarianten of de suikerrijke en-/of alcoholische dranken. Vul de app Mijn Eetmeter van het Voedingscentrum in om erachter te komen wat jouw daadwerkelijk energie-inname is.

2. Je verbruikt minder energie

Gewichtstoename is het resultaat van een positieve energie-balans. Dat zit zo: wanneer je minder energie verbruikt dan dat je binnenkrijgt, slaat het lichaam deze binnengekregen energie op als lichaamsvet. We verbruiken energie door in beweging te zijn zoals het uitvoeren van huishoudelijke taken, wandelen, de trap nemen, fietsen en (intensief) sporten. Neem je huidige beweegpatroon onder de loep om te achterhalen of, en hoe je jouw energie-verbruik kunt verhogen.

3. Je bent terug gevallen in oude gewoonten

Suiker en-/of koolhydraten verbannen, ongezonde tussendoortjes laten staan of jezelf alle traktaties ontzeggen zijn voorbeelden van pogingen om snel af te vallen. Maar na een poos kan het zijn dat je onopgemerkt oude eetgewoonten terug op pakt. Met als gevolg dat je weer (snel) terug aankomt in gewicht. Wil je resultaat op lange termijn boeken? Onderzoek dan eerst wat je huidige gewoonten zijn die tot gewichtstoename leiden. En bekijk vervolgens welke gewoonten je bereid bent om stap-voor-stap aan te passen.

4. De weegschaal geeft slechts één getal weer

Een simpele weegschaal weergeeft het getal van de totale hoeveelheid van het lichaamsgewicht. Ons lichaam is grofweg opgebouwd uit meer dan 50% water, vetmassa en vetvrije massa. Voedingskeuzes kunnen de hoeveelheid water in het lichaam beïnvloeden. Zo houden koolhydraten en zout meer vocht vast in het lichaam. Het gewicht wegen is een kort momentopname. Weeg jezelf één keer in de week op dezelfde dag en op hetzelfde tijdstip, na een bezoek aan het toilet om je gewichtsverloop in kaart te brengen.

5. Lichaamssamenstelling

Zoals je hierboven hebt gelezen bestaat het lichaam uit water, vetmassa en vetvrije massa. Spieren vallen onder vetvrije massa en wegen méér dan vetmassa. Het kan dus zo maar zijn dat je aankomt door krachttraining terwijl je lichaamssamenstelling op een positieve manier verandert. Dit zie je onder andere aan je kleding(maat) of middelomtrek. Of, door inzicht te krijgen in je lichaamssamenstelling. Weeg jezelf op een professionele weegschaal om inzichtelijk te krijgen wat je (veranderde) lichaamssamenstelling is.

6. Je gaat meer eten door stress

Stress kan invloed hebben op de hormoonhuishouding dat tot gewichtstoename kan leiden. Daarnaast kan een bepaalde ‘coping’, dat wil zeggen ‘hoe je met emoties omgaat’, ervoor zorgen dat je meer gaat eten onder stressvolle situaties. Dit wordt ook wel emotie-eten genoemd. Wil je graag afvallen en herken je je in emotie-eten? Dan is het zinvol om een andere strategie te bedenken hoe je op een andere manier met stress om kan gaan. Mijn advies? Zoek professionele (dietitische) begeleiding en blijf niet zelf doorsukkelen – ik spreek uit ervaring.

7. Door hormonale veranderingen

Hormonen zijn stoffen in het lichaam die een boodschap overdragen. Ze sturen andere cellen aan om op een bepaalde manier te werken. Zelf vergelijk ik hormonen met de werknemers van een fabriek die met elkaar communiceren om allerlei processen zo vlot mogelijk te laten verlopen. Maar soms gaat de communicatie minder vlot. En dat heeft invloed op de rest van de processen… Om af te kunnen vallen is het belangrijk dat de hormoonhuishouding goed is. Gezonde voeding, voldoende slaap, beweging, ontspanning en regelmaat dragen bij aan een goede hormoonhuishouding.

8. Je bent je onbewust van je menstruatiecyclus

De menstruatiecyclus zorgt voor vruchtbaarheid en er zijn veel hormonen bij betrokken om deze cyclus van gemiddeld 28 dagen te reguleren. Veel vrouwen ervaren een verhoogde eetlust in de periode voor hun menstruatie. Het bijhouden van de menstruatiecyclus geeft inzicht wanneer je de periode met een verhoogde eetlust kunt verwachten. Op deze manier kun je bepaalde strategieën bedenken en inzetten om hier mee om te gaan. Zo leer je beter bestand te zijn tegen die enorme behoefte in een reep chocolade met karamel-zeezout, een zak chips of een pak chocolate chip koekjes (waar je je achteraf toch niet beter door voelt).

9. Je slaapt te weinig

Indien je minder uurtjes slaapt dan dat je nodig hebt, kan dit een negatieve invloed hebben op het afvalproces. Bij te weinig slaap maakt het lichaam meer van het hormoon cortisol aan wat tot een verhoogde eetlust kan leiden. Zorg dus dat je voldoende slaapt zodat je je uitgerust voelt en beter in staat bent om gezonde keuzes te maken.

Afvallen is complex!

Zoals je hebt gelezen is afvallen een stuk complexer dan een kwestie van de voedingsinname verlagen en meer bewegen. Lichamelijke processen, gedrag en gewoonten hebben hier een grote invloed op. Is succesvol afvallen je tot op heden niet gelukt? Geef dan in ieder geval niet op! Ik begeleid je graag naar een eetpatroon dat je voor de rest van je leven kunt “volhouden” zonder dat het als een dieet aanvoelt. Interesse? Stuur mij een berichtje om te kijken naar de mogelijkheden.

Niet afvallen kan dus zo zijn redenen hebben. Welke tip neem jij mee voor jezelf na het lezen van mijn blog? Laat het gerust weten in een berichtje!

Deel & inspireer!
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •