Deel 1; Hoe je als man gezond (er) eet

Om heel eerlijk te zijn vind ik het een grote uitdaging om mannen gezonder en bewuster te laten eten. Mijn eerste gedachten bij een eetpatroon van een man zijn namelijk: (te) grote porties, (veel) bier en frituur in de late uurtjes. Op een paar uitzonderingen na geldt dit wel voor de meeste mannen onder ons, toch? Over het algemeen delen mannen namelijk minder interesse (en daadkracht) in gezonde voeding dan vrouwen. De favoriete voedingsmiddelen van een man zijn vaak niet de voedingsstoffen die lichaam nodig heeft. Toch is net als bij vrouwen het lichaam onwijs complex en heeft jouw lichaam dus ook de juiste voedingsmiddelen nodig om op zijn best te kunnen werken.
En nee, na het lezen van deze blog hoef je heus niet (per se) aan de groentesapjes en aan een karige salade om dat te bereiken… Je kunt nog steeds lekker eten en drinken, maar wel een stukkie verantwoorder. In deze blog kun je zes tips lezen hoe je als man gezond eet en drinkt. Denk je, wat een onzin? Ik daag je toch uit om verder te lezen…

Tip 1: Begin je dag goed; ontbijt!

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden. Ontbijten is belangrijk voor je. Hieronder kun je drie redenen lezen waarom het voor jou ook zo belangrijk is om te ontbijten.

  • Het lichaam heeft na een X aantal uren slaap energie nodig om het lichaam weer op gang te krijgen. Vergelijk je lichaam als een auto (of in jouw geval een Bugatti Veyron Super Sports) waarvan de tank leeg is. Die tank moet ook eerst bijgevuld worden om vooruit te komen.
  • Goed ontbijten is belangrijk voor je concentratie. Of dat nou school of werk betreft, de hersenen hebben energie nodig om goed te kunnen werken.
  • Wanneer je ontbijt, verspreidt je de inname van voeding over de gehele dag. Hierdoor verklein je de kans om minder te snoepen en krijg je eerder de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid macronutriënten* en micronutriënten* binnen.
    * Macronutriënten zijn eiwitten, koolhydraten en vetten. Micronutriënten zijn vitamines en mineralen.

Denk bij een goed ontbijt bijvoorbeeld aan volkoren boterhammen, havermoutpap, ei of fruit.

Tip 2: Waarom minder vlees goed (voor je) is

Mannen zijn anders dan vrouwen in ALLE opzichten, dus ook jullie voedingsbehoeften. Sport en spierbehoud zijn erg belangrijk. Vlees staat vanwege de hoeveelheid eiwitten daarom het liefst elke dag op het menu. En een dagje geen vlees? Dat klinkt voor veel mannen ondenkbaar. Toch is het voor je lichaam én voor het milieu beter om te matigen met vlees. Waarom zou je denken? Vlees bevat veel eiwitten, vitamines en mineralen toch? Hieronder vier redenen waarom het consumeren van minder vlees beter is.

  • Allereerst is er kwaliteit in vlees. Een koe die zijn hele leven heeft mogen grazen in de wei is meer verantwoord, duurzaam (en lekkerder) dan een koe die vet is gemest op 4m². Kies ook liever mager vlees zoals kip en kalkoen. Mager vlees bevat minder verzadigd vet dan bijvoorbeeld een stukje speklap of braadworst. Verzadigd vet is een vetzuurketen wat het lichaam niet nodig heeft. Wanneer je dit niet eet, helpt het je dus ook bij afvallen. Lees meer over vetten als je wilt weten hoe het precies zit.
  • Voordat er een heerlijk stukje biefstuk op je bord ligt, gaat er eerst een heel proces aan vooraf. Het produceren van vlees is namelijk erg milieu belastend. Dit komt omdat dieren ontzettend veel voer nodig hebben om een heerlijke speklaag te vormen. Dit leidt er toe dat er steeds meer bossen verdwijnen om mais en soja te kunnen verbouwen. Bovendien is er veel water nodig om beesten zoals koeien te onderhouden. Dus het minderen van vlees consumptie leidt er toe dat je indirect milieu bewust bezig bent. Dat is dus twee vliegen in één klap!
  • Vlees bevat vooral veel eiwitten, vitamine B en mineralen zoals zink en seleen. Deze vitamines en mineralen zitten in veel andere producten zoals groenten, vis en noten. Je hoeft daarom niet per se vlees te eten om aan die specifieke vitamines en mineralen te komen. Eet meer groenten zoals broccoli en spinazie, vis zoals zalm en makreel en noten zoals walnoten en amandelen.
  • Het lichaam heeft een pH-waarde van 7.1-7.5. Voedingsmiddelen kunnen deze pH waarde veranderen (basenvormende voeding en verzurende voeding). Het consumeren van veel verzurende voedingsmiddelen kan eventueel leiden tot verschillende klachten. Vlees is zo’n voedingsmiddel wat effect heeft op onze pH-waarde. Het heeft namelijk een lage waarde en is daarom verzurend. Een biefstuk zorgt niet direct voor een verandering van de pH-waarde in je lichaam, maar op langere termijn kunnen verzurende voedingsmiddelen wel voor gezondheidsproblemen zorgen. Denk hierbij aan chronische hoofdpijn, vermoeidheid, gewichtstoename enzovoorts.

Mijn advies? Eet drie keer in de week biologisch (magere) vlees en met uitzondering een stukje biefstuk. Kies voor de andere dagen  van de week een vegetarische maaltijd of een maaltijd met (vette) vis zoals makreel.

Tip 3: Eet meer volkoren producten

Kies voor volkoren producten, de alom bekende tip. Maar volg jij ‘m al op? Wit brood, witte pasta… Ja, het is zo lekker. Maar het jammere is dat “witte producten” zijn ontdaan van vitamines, mineralen en vezels. Hieronder kun je twee redenen lezen waarom volkoren producten beter voor je zijn dan witte.

  • Een (tarwe)korrel bestaat uit een zemel, kiem en meelkern. Voor “witte producten” geldt dat alleen de meelkern is gebruikt. Maar juist in de zemel en kiem zitten de vitamines en mineralen. “Witte producten” bevatten dus amper vitamines, mineralen en vezels die het lichaam juist nodig heeft om goed te kunnen werken. Laat lege producten liever staan!
  • Kies voor volkoren producten niet alleen omdat ze méér vitamines, mineralen en vezels bevatten… Kortom, volkoren producten zijn voedzamer.Vezels zijn (on)oplosbare koolhydraten die het lichaam niet kan verteren. Ze vertragen de opname van suiker in het bloed waardoor de bloedsuikerspiegel minder wordt beïnvloedt. Een voorbeeld; een volkoren boterham zorgt voor voor geleidelijke energie vanwege de vezels en zorgt voor minder dipjes in je energielevel. Wil je meer weten? Lees dan in mijn blog waarom je beter voor volkoren brood kunt kiezen.

Kies dus voor volkorenproducten zoals volkoren brood en volkoren pasta.

 Ben je benieuwd geworden naar de andere 3 tips? Die kun je in deel 2; hoe eet je als man gezond(er) lezen.

 

 

 

Deel & inspireer!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •