Hoe eet je als man gezond? 3 tips in deel 2

Hoe-je-als-man-gezonder-kunt-etenDeze week het tweede deel van mijn blog met nog drie andere tips. Met deze simpele tips kun je heel makkelijk en snel resultaat boeken in jouw gezondheid, zonder al te veel moeite te hoeven doen. Ik hoop dat ik je na deze blogs heb kunnen inspireren om beter voor je lichaam te zorgen. En dat je zelf mag ervaren dat het als man helemaal niet moeilijk is om gezond te eten.

Tip 4: Verhoog je inname fruit en groenten

Groenten en fruit… De gemiddelde Nederlander en daarmee ook de gemiddelde man eet té weinig van deze voedingsmiddelen. En jawel, overal waar te voor staat is niet goed. Het lijkt zo moeilijk om aan de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid  van 2 ons en 2 stuks te komen. Toch kun je gemakkelijk aan deze hoeveelheden komen. Met de drie tips die ik je hieronder geef, wordt het zeker een appeltje eitje!

  • Groenten en fruit bevatten voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft om (beter) te kunnen functioneren. Alhoewel niet elke man een grote fan is van groenten en fruit, is het toch belangrijk om te weten waarom deze voedingsmiddelen nou zo goed voor ons zijn. Hierdoor wordt het een stuk makkelijker om ze toch op het menu te zetten. Groenten en fruit bevatten namelijk allerlei voedingsstoffen zoals eiwitten, koolhydraten, gezonde vetten, vitamines, mineralen en vezels. En al deze voedingsstoffen heeft het lichaam ontzettend hard nodig om alle processen goed te kunnen uitvoeren. Krijg je te weinig voedingsstoffen binnen, dan zul je dat merken aan allerlei klachten zoals vermoeidheid, hoofdpijn, een verminderde weerstand, vaak verkouden zijn enzovoorts. Zie het als volgt: groenten en fruit werken voor je. Lege voedingsmiddelen zoals wit brood, fastfood, koekjes werken tegen je. Het lichaam moet meer moeite doen om deze te verwerken.

  • Wissel af met fruit en groenten. Ieder voedingsmiddel bevat zijn specifieke gezondheidsvoordelen. Je kunt op vele manieren meer groenten en fruit eten, zie mijn blog met daarin 16 tips hoe je meer groenten kunt eten.

  • Vooral fruit is een ideale snack. Neem het mee naar je werk of school. Zit je zo aan die Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid!

Je lichaam werkt een stuk beter dankzij alle gezondheidsvoordelen die fruit en groenten bevatten. It’s up to you om ze vaker op het menu te zetten en zo van de voordelen te genieten.

Tip 5: ‘Dineer als een bedelaar’

Klinkt het bekend in de oren? Ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een bedelaar? We eten de grootste maaltijd van de dag vaak in de avond. Lees waarom je dit beter op een andere manier kunt aanpakken.

  • Je lichaam heeft ‘s avonds niet meer zo veel energie nodig. Wanneer je niet meer gaat sporten of niet hebt gesport is het niet meer nodig om een grote maaltijd te nuttigen. Je kunt een grote maaltijd beter ‘s ochtend eten wanneer je lichaam deze energie optimaal kan benutten.

  • Zorg voor een lichte, voedzame maaltijd. Dit is makkelijk(er) verteerbaar waardoor je beter in slaap kunt vallen. Bovendien verminder je (onnodige) calorie inname. Denk bij een lichte maaltijd aan een stuk vlees of vis met groenten, noten en zaden.

Mijn tip? Bekijk en eet per dag naar wat je denkt nodig te hebben. Iedere dag is verschillend, pas je daar op aan.

Tip 6: Gezond drinken net zo belangrijk als gezond eten

Gezond drinken is net zo belangrijk als gezond eten. Het percentage water in een mannen lichaam is zo’n 65%. Genoeg vocht binnenkrijgen is belangrijk, omdat water nodig is voor allerlei processen in het lichaam. Kies wel voor de juiste dranken waar het lichaam profijt van heeft. Hieronder vier tips:

  • Laat frisdrank staan. In de supermarkt, in kantines en op treinstations is de keuze wat betreft frisdrank reuze. Eén ding hebben alle frisdranken gemeen: ze bevatten veel suiker, zijn ongezond, niet voedzaam en werken verslavend. Dit komt mede door de hoeveelheid suiker wat frisdrank bevat. Suiker heeft veel serieuze nadelige gevolgen voor ons lichaam. Eén daarvan is dat het zorgt voor pieken in je energie level (lees; after dinner dipjes). Ben je benieuwd naar meer effecten van suiker op je lichaam? Lees dan meer over suiker en de nadelen in mijn blog.

  • Kies liever voor koffie, thee en water. Deze dranken bevatten van nature geen suiker en kunnen de bloedsuikerspiegel niet beïnvloeden. Bovendien bevatten ze amper tot geen calorieën. Daardoor kun je er de hele dag door van drinken.

  • Drink genoeg! Het lichaam verliest veel vocht door allerlei processen zoals zweten. Vul het tekort aan door veel te drinken, zo’n 2 liter per dag. En meer natuurlijk als je gesport hebt. Probeer dit trouwens wel te verspreiden over de hele dag zodat je je beter kunt concentreren en uitdroging voorkomt.

  • Drink minder bier en-/of andere alcoholische dranken. Alhoewel jouw (onder andere) nieren en lever hier baat bij hebben, wil ik deze tip toch liever achterwege laten. Elke man krijgt dit waarschijnlijk al vaak genoeg te horen… Het enige wat ik hier over te zeggen heb: als je drinkt, geniet ervan en drink met mate!

Kortom, drink genoeg water en kies voor de gezonde dranken!

Ken jij een man die deze tips wel kan gebruiken? Voel je zo vrij om mijn blog hieronder te delen!

Deel & inspireer!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •