Gezondheid verbeteren

Om in leven te blijven hebben we energie, lees: voeding (brandstof) – nodig. Om effectief in leven te blijven hebben we ook bouwstoffen en hulpstoffen nodig (zoals eiwitten, vitamines, mineralen en vezels). Wil je je gezondheid verbeteren, kies dan voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Wat dit precies inhoud lees je in dit blog, want met deze 6 tips kun je jouw gezondheid opkrikken. En het resultaat? Minder of geen lichamelijke kwaaltjes, lekker veel energie én niet geheel onbelangrijk – het gevoel lekker in je vel te zitten.

1. Drink water

Jup, deze tip is voor de hand liggend, maar wellicht het belangrijkste en simpelste wat je kunt doen voor je gezondheid. Water drinken. Dus nee, geen (vruchten)sap – ook geen appel of peer – frisdrank of siroop. Deze varianten bevatten loze energie in de vorm van suiker. Dit levert zowel onnodige energie als een verstoring van de bloedsuikerspiegel op. En dat laatste kan de kans op diabetes type 2 vergroten. Bovendien drijft vocht alle afvalstoffen die je lever verwerkt af uit je lichaam waardoor deze zich minder opstapelen in je lichaam.

2. Eet natuurlijk & gevarieerd

Voeding dat rijk is aan voedingsstoffen zoals eiwitten, gezonde vetten (omega 3), vitamines, mineralen en vezels zorgen dat ons lichaam functioneert. We staan er niet altijd bij stil maar voeding zorgt voor – onder andere – het kloppen van je hart, het onderhoud van de ontelbare hoeveelheid cellen, het verwijderen van afvalstoffen, onderhouden van je huid, het opslaan van herinneringen, kunnen bewegen en denken. Voeding is dus vergelijkbaar met benzine (energie) en tegelijkertijd ook onderhoud (verzorging) van een auto. Hoe beter het onderhoud, hoe beter en langer de auto rijdt. Skip je het onderhoud, dan is de kans groot dat een auto op termijn gaat haperen. Het lichaam werkt net zo. Het heeft energie én verzorging nodig. Hoe natuurlijker en gevarieerder je voedingspatroon is, hoe meer voedingstoffen je binnenkrijgt en hoe beter het lichaam functioneert.

3. Verhoog de inname van vitamines & mineralen

Vitamines en mineralen zijn dus nodig voor het onderhoud van je lichaam. Deze ieniemienie stoffen vind je het meest in natuurlijke voedingsmiddelen en het minst in bewerkte voedingsmiddelen. Wist je dat producten zoals kruiden, specerijen, noten, pitten en zaden onwijs rijk zijn aan voedingsstoffen zoals vitamines en mineralen? Maak elke maaltijd lekkerder en meer voedzaam door deze producten toe te voegen!

4. Zorg voor extra spiermassa

Naast goede voeding zorgt beweging ook voor onderhoud van het lichaam. Een ongebruikte auto dat buiten staat gaat vanzelf roesten. Dus verbeter je gezondheid door te bewegen. Cardio (wandelen, fietsen, de trap nemen etc) is super. Nog beter is om daarnaast ook aan krachttraining te doen. En dat hoeft niet per se in de fitness, ook thuis kun je oefeningen doen om het lichaam sterker te maken. Maak een beweegplan dat bij jou past! Trouwens nog een leuk feitje: Het lichaam verbruikt meer energie in rust als het meer spiermassa heeft én reguleert beter het honger- en verzadigingsgevoel. Kweek dus meer spiermassa en word sterk, fit én slank!

5. Vermijd crash diëten

Het lijkt zo verleidelijk – een periode waarin je even een stuk minder eet en dus snel afvalt. Maar wat we vaak niet weten is dat een crashdieet je hele metabolisme in de war kan gooien. Dit betekent dat je na een crashdieet minder calorieën nodig hebt dan voor het dieet. Het gevolg? Na een crashdieet heb je blijvend minder energie (calorieën) nodig om op gewicht te blijven en afvallen wordt daardoor des te moeilijker. Daarnaast is het onmogelijk om bij een crashdieet alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen. Wil je op de lange termijn je gezondheid verbeteren en tegelijkertijd afvallen? Zorg dan voor een eetpatroon dat bij jou past en vermijd een crashdieet!

6. Luister naar jouw lichaam

Last but not least; leer te luisteren naar de signalen van jouw lichaam. Ons lichaam communiceert enkel door het afgeven van signalen zoals pijn/kwaaltjes/ongemakken. Door dagelijks een moment van rust in te plannen kun je hierbij stilstaan. Mindfulness kan hierbij zeker helpen en persoonlijk vind ik de app van VGZ erg fijn. Neem signalen van jouw lichaam dus serieus en blijf niet te lang door sukkelen. Ga indien nodig naar de huisarts en-/of zoek hulp van een professional.

Met deze 6 tips kun je jouw gezondheid verbeteren! Heb je geen idee hoe dit aan te pakken? Neem dan gerust contact met mij op!

Deel & inspireer
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •