Gezonde spijsvertering

Een goede spijsvertering is erg belangrijk. Maar waarom? Een goede spijsvertering zorgt ervoor dat alle voedingsstoffen optimaal worden opgenomen en omgezet in energie en bouwstenen. Cruciaal voor een gezond lichaam dus! Gelukkig heb je zelf invloed op een goede & gezonde spijsvertering. Hieronder lees je tien tips die bijdragen aan een gezonde spijsvertering!

Met deze tips krijg je een gezonde spijsvertering

1. Neem bewust de tijd om te eten

Onbewust eten en daardoor snel een maaltijd naar binnen werken heeft een aantal nadelen. Bewust en langzaam eten heeft juíst zo zijn voordelen. De hersenen krijgen pas na 20 minuten een signalen uit de maag dat deze voldoende is gevuld. Neem dus rustig de tijd om aan tafel te zitten, goed te kauwen zodat je ervaart wat je aan het eten bent. Hierdoor eet je minder, voeding wordt beter verwerkt en voedingsstoffen worden beter opgenomen.

2. Kauwen maar!

Goed kauwen is ontzettend belangrijk. Het verteren van voedsel begint zodra je een hap neemt. Enzymen worden aangemaakt (een enzym is vergelijkbaar met een schaar) die de voeding in kleinere stukjes knipt zodat voedsel goed opgenomen en verteerd wordt. Hierdoor kunnen voedingsstoffen beter worden opgenomen wat er uiteindelijk voor zorgt dat processen in het lichaam beter worden uitgevoerd. Maar hoe vaak moet je dan kauwen voor een optimaal resultaat? Minstens 20 tot 30 keer!

3. Zorg voor vezelrijke voeding

Vezels werken als een spons en hebben een positieve invloed op de spijsvertering. Deze plantaardige stoffen nemen vocht op waardoor ze uitzetten en zorgen zo voor een vaste & soepele ontlasting. Voor een gezonde spijsvertering en goede stoelgang is het belangrijk om vezelrijke voeding te eten. Wil je meer weten over vezels? Lees dan deze blog.

4. Eet gevarieerd

Wanneer je gevarieerd eet krijg je door de verschillende voedingsmiddelen ook verschillende voedingsstoffen binnen. Afwisseling  zorgt ervoor dat cellen en organen goed  kunnen werken en goed worden onderhouden – wat de spijsvertering bevordert.

5. Zorg voor hygiëne

Voorkom ziekteverwekkers die voor voedselinfecties zorgen zoals misselijkheid, buikkrampen, diarree en braken. Dit doe je door voedsel eerst goed te wassen en eventueel goed te verhitten. Handen zorgvuldig wassen voor het eten is natuurlijk ook wel zo handig.

6. Drink voldoende

Vocht is nodig om alle afvalstoffen uit het lichaam te vervoeren. Ook is het nodig voor een goede stoelgang, omdat ontlasting hard en droog kan worden. Dit kan verschillende klachten geven zoals obstipatie, hoofdpijn en een slecht concentratievermogen. Drink tenminste anderhalve liter voor een gezonde spijsvertering. En dan vooral water, (kruiden)thee en koffie.

7. Beweeg regelmatig

Lichaamsbeweging zorgt ervoor dat bloed naar de darmen gaat, wat de beweging van de darmen bevordert. Regelmatig bewegen en sporten is dus ook belangrijk voor een goede darmwerking. Een kleine wandeling voor het ontbijt kan wonderen doen!

8. Toiletteer goed

Niet geheel onbelangrijk – neem de tijd om naar het toilet te gaan. Dit kan klachten voorkomen zoals een slechte stoelgang, verstopping en aambeien. Hier wat tips:

  • Ga direct naar het toilet als je aandrang hebt. Uitstel van een bezoek aan het toilet zorgt voor harde, droge ontlasting en verstopping
  • Zit ontspannen en rechtop het toilet, met beiden voeten op de grond. Dit zorgt ervoor dat de ontlasting makkelijk het lichaam verlaat
  • Probeer (hard) persen te vermijden, het kan aambeien veroorzaken.

9. Rook niet

Dat roken ongezond is en de kans op kanker vergroot, is algemeen bekend. Maar roken heeft ook negatieve invloed op het slijmvlies in het gehele spijsverteringskanaal waardoor het een gezonde spijsvertering tegengaat. Dit kan maagslijmontsteking veroorzaken. Ook verslapt nicotine het sluitspiertje tussen uw slokdarm en maag. Hierdoor kan je last krijgen van oprispingen en brandend maagzuur.

10. Drink alcohol met mate

Te veel alcohol kan allerlei gevolgen hebben. Alcohol irriteert namelijk het slijmvlies in de mondholte, slokdarm en maag. Drink alcohol met mate voor een gezonde spijsvertering.

Veel succes met het toepassen van de tips!

Deel & inspireer!
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •