Gezonde gewoonten creëren – Hét recept voor succes op de lange termijn

Heb jij een voornemen voor het nieuwe jaar? Dan kan het creëren van gezonde gewoonten helpen om jouw doel(en) te bereiken én te behouden! Zeg vaarwel tegen diëten zoals crash-, keto-, of Weight Watchers waarmee je op korte termijn succes boekt en later weer terugvalt in oude gewoonten. Zeg hallo tegen gewoonten die passen in jouw leefstijl die je wél kunt volhouden de rest van je leven. Klinkt wellicht ietwat saai, maar is een stuk effectiever. Want wil je op lange termijn echt resultaat boeken zonder terug te vallen in oude gewoonten? Dan kun je beter ongezonde gewoonten afleren, ombuigen en-/of aanleren in plaats van (eindeloos) te diëten. Hoe je dat doet? Met mijn recept hoop ik je op weg te kunnen helpen! 

Het recept | Gezonde gewoonten creëren

Ingrediëntenlijst

  • Wilskracht | snuf
  • Discipline | flinke portie
  • Doorzettingsvermogen | grote eetlepels

Benodigdheden

  • Tijd | afhankelijk van de verandering
  • Geduld | flinke portie
  • Vertrouwen | flinke portie
  • Hulp van anderen | zo veel als je nodig hebt

Bereidingswijze

  1. Om te beginnen heb je een snuf wilskracht nodig. Wilskracht is de wil om iets te doen/voelen/zijn. Hiermee kun je van start gaan; het is de motivatie om ergens aan te beginnen.
  2. Ga na welke gewoonten je op dit moment tegenwerken om jouw doel te behalen.
    Ga ook na welke gewoonten je nodig hebt die juist bijdragen aan het behalen van jouw doel. Schrijf beide op.
  3. Maak van deze gewoonten kleine concrete stappen die je dagelijks kunt én wilt toepassen.
  4. Calculeer voor jezelf moeilijke momenten in en bedenk mogelijkheden hoe je daar mee om kunt gaan.
  5. Vervolgens heb je een flinke portie discipline nodig om het gewenste gedrag zo vaak mogelijk te herhalen.
  6. Voeg een paar flinke eetlepels doorzettingsvermogen toe dat ervoor zorgt dat je blijft gaan, ook bij tegenslagen of moeilijke momenten.
  7. Blijf het gewenste gedrag herhalen. Oók als het een periode minder goed gaat. Dat betekent namelijk niet meteen dat je je doel misloopt.

Kost bepaald gedrag geen moeite of energie meer? Grote kans dat je jezelf een nieuwe gewoonte hebt aangeleerd!

Een voorbeeld

Wil je zelfstandig aan de slag om gezonde gewoonten te creëren? Bekijk dan eens mijn voorbeeld recept:

  1. Wilskracht
    – Ik wil mij energieker voelen
  2. Huidige ongezonde gewoonten
    – Ik eet nu koekjes, snoep of chips als tussendoortje
    – Ik eet bij geen enkele maaltijd fruit
    Gewenste gezonde gewoonte
    – Elke dag 2 stuks fruit eten (om mij energiek te voelen)
  3. Dagelijkse kleine stappen die ik ga ondernemen
    – Ik voeg 1 stuk fruit bij het ontbijt toe
    – Ik eet 1 stuk fruit als tussendoortje in plaats van koekjes, snoep of chips
  4. Moeilijke momenten incalculeren & ombuigen naar mogelijkheden
    – Ik heb niet elke dag tijd om boodschappen te doen > Ik kies daarom voor houdbare fruitsoorten
    – Ik heb niet elke dag zin in fruit > Ik neem standaard een stuk fruit mee naar werk en leg deze op mijn bureau
    – Fruit kan bederven > Ik zorg voor fruit in de diepvries wat ik kan toevoegen aan mijn ontbijt
    – In het weekend lukt het mij niet om fruit te eten > Ik maak een smoothie als ontbijt met 2 stuks fruit
  5. Discipline
    Ik geef mezelf de tijd om deze ongezonde gewoonte om te buigen naar een gezonde gewoonte. Elke dag zet ik een stap om mijn doel te bereiken. Ook deel ik deze gewoonte met mijn collega’s en partner zodat ze mij (eventueel) kunnen ondersteunen.
  6. Doorzettingsvermogen
    Voorbeeld: Ook al ben ik een stuk fruit vergeten mee te nemen naar werk, dan eet ik alsnog een stuk fruit voor het avondeten.
    Voorbeeld: Ook al heb ik geen zin in een stuk fruit, ik heb het op mijn bureau gelegd en eet het netjes op.
  7. Herhalen, herhalen en nog eens herhalen
    Ik herhaal dit gedrag totdat ik niet meer door heb dat ik fruit ” moet” eten, maar fruit eet zonder dat het mij moeite kost.

Resultaat

Op het begin was het moeilijk, maar na 3 maanden kan ik zeggen dat ik zonder dat ik het door heb 2 stuks fruit per dag eet. Ik voel me een stuk energieker, zeker in de middag. Ook merk ik dat ik minder verkouden ben.

Welke gewoonte zou jij graag aan-, afleren of ombuigen? Natuurlijk hoop ik dat mijn recept jou kan helpen! Kun je (online) hulp gebruiken? Stuur mij dan een bericht om te kijken naar de mogelijkheden!

Tips + feitjes + gezondheidsvoordelen

  • Een quick-fix in de vorm van een dieet kan snel resultaat geven, maar het volhouden is vaak moeilijk omdat het te veel van jouw huidige eetpatroon afwijkt. Een voorbeeld: leef je graag als bourgondiër en drink je graag elke dag wijn? Probeer in plaats van 4 glazen, naar 3 glazen te gaan, vervolgens naar 2 glazen en tot slot naar 1 glas. Niet in één keer van 4 glazen naar nooit meer een glaasje. Want, hoe groot is de kans dat je nooit meer een glaasje wilt drinken? Boek succes op de lange termijn zonder jezelf iets te ontzeggen.
  •  Hoeveel tijd het kost om een gewoonte aan te leren is afhankelijk hoe vaak je het gedrag herhaalt en in welke mate een nieuwe gewoonte afwijkt van je huidige gewoonte. Geef jezelf de tijd, heb geduld en vertrouwen. Nieuwe gewoonten creëren gaat niet over één dag. 
  • Geniet van het proces. Het is leuk en erg knap als je je doel hebt behaald, maar vergeet niet dat je tijdens het proces ook al heel veel winst boekt. 
  • Zet elke dag een kleine stap. Geen idee waarom, maar mij is het heel erg bijgebleven dat professionele sporters ook niet in één dag hun doel behalen. Zij zetten elke dag een stap naar hun ultieme doel. Zo helpt het mij om mezelf hier elke dag aan te herinneren (ook als ik geen zin heb) zodat ik het nut in zie van elke stap die ik wél zet.
  • Ervaar en profiteer van de positieve gezondheidseffecten. Weet je ongezonde gewoonten om te toveren naar gezonde? Dan kan dit zowel op korte, als de lange termijn, veel positieve gezondheidseffecten opleveren. Stel je eet een stuk fruit in plaats van een paar koekjes. Deze verandering heeft héél veel effect. Je krijgt meer voedingsstoffen binnen zoals vitamines, mineralen en vezels die onder andere je weerstand ondersteunen, stoelgang verbeteren en een verzadigend gevoel geven (waardoor je kunt afvallen).
  • Pas gewoonte per gewoonte aan. Zodra je merkt dat het vertonen van bepaald gedrag geen moeite (meer) kost – dán kun je daarna een nieuwe gewoonte aanleren of ombuigen. 

 

 

Deel & inspireer!
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •