Gezond eten; praktische tips voor tijdsbesparing

Gezond eten kost moeite, geld en tijd. Een pak lasagne in de magnetron opwarmen kost je hoogstens 20 minuten. Maar ik wil in deze blog laten zien dat tijd geen excuus mag zijn om wel gezond te eten. In die 20 minuten zou je ook namelijk een gezonde maaltijd kunnen voorbereiden. In deze blog kun je lezen waarom je lichaam het verdient om goede brandstof binnen te krijgen, daarna kun je lezen wat het nodig heeft. Tot slot kun je tips vinden die het gemakkelijker maken om gezonde keuzes te maken. Met een wil en wat trucjes kun je lekker, snel en gezond eten!

Allereerst verdient je lichaam tijd

Koken mag meestal niet langer dan 30 minuten duren, het liefst nog korter. Dit past namelijk nog net in onze agenda die al volstaat met werk, school, hobby’s, uitstapjes en feestjes. Wereldgerechten uit een zakje waar je alleen nog maar water aan moet toevoegen lijkt dus de ideale oplossing. Vaak weegt de moeite om een gezonde maaltijd op tafel te zetten niet op tegen een snelle hap. Maar je hebt maar één lichaam. Eén lichaam waar je het de rest van je leven mee moet doen. Dus is het heel belangrijk en verstandig om hier voorzichtig mee om te gaan en het te geven wat het nodig heeft. En ja, dat kost tijd. Maar die tijd verdien je terug in meer energie, minder kwaaltjes, een slank lichaam en ga zo maar door. Ervaar het en je wilt niet meer terug!

Natuurlijke voeding als basis

  • Eten betekent het voeden van jouw lichaam waardoor je kan leven. Belangrijk is het om natuurlijk voedsel te eten met veel voedingsstoffen die nodig zijn om alles optimaal te laten werken. Hieronder lees je waarom:
    * Je spijsverteringsstelsel gaat optimaal werken, het immuun- en afweersysteem worden beter. Allerlei kwaaltjes verdwijnen als sneeuw voor de zon; hooikoorts, altijd verkouden zijn, obstipatie enzovoorts.
    * Het verouderingsproces wordt uitgesteld door allerlei processen in het lichaam. Hiermee kun je allerlei ouderdom/welvaartsziekten voorkomen.
    * Je krijgt meer energie wat ervoor zorgt dat je je beter kunt concentreren op werk of school plus wat extra’s kan ondernemen.
    * Het zorgt ervoor dat je beter met stress kunt omgaan.
    * Je gaat lekkerder in je vel zitten.
  • Daarnaast is voorgefabriceerd voedsel helemaal niet gezond, zelfs heel ongezond. Bewerkt voedsel bevat vaak te veel zoutsimpele koolhydraten en andere e-nummers die niet bevorderend zijn voor het lichaam. Je kunt het dus als zand zien wat je in je lichaam gooit en je lichaam moet alleen maar harder werken om fatsoenlijk te kunnen functioneren. Ook dit kan op langere termijn allerlei gevolgen hebben.
  • Niet te vergeten zijn verse producten vele malen lekkerder. Vol met voedingsstoffen waar het lichaam raadt mee weet. Enig idee waar aardappelpuree uit een zakje naar smaakt en wat je lichaam er mee moet?

Tips die gezond eten makkelijker maken

Boodschappen doen, koken, eten, het is dus een kwestie van tijd (willen) maken. Maar je kunt natuurlijk altijd tijd besparen. De volgende tips kunnen je hierbij helpen:

  • Zorg voor een goede voorraad. Met een goede basis kun je altijd leuke gerechten maken.
  • Plan wat je de komende week wilt eten en laat (seizoen)producten de hele week terug komen in het menu.
  • Maak een boodschappenlijstje en rangschik dit op categorieën. Een goede voorbereiding is het halve werk.
  • Maak eens wat extra en eet het de volgende dag als lunch. Je kunt het natuurlijk ook in de koelkast/vriezer doen en een andere dag eten.

Veel succes en plezier met koken!

Tips & voordelen

  • Wil je meer tips om de voorbereiding zo makkelijk mogelijk te maken? Lees dan mijn blog over maaltijden voorbereiden.

 

 

Deel & inspireer!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •