Gezond eten; makkelijk dankzij deze 7 tips

tipsGezond eten kost tijd, geld én moeite. En die moeite kan voor veel mensen vaak de reden zijn om gemakzuchtig te worden. ‘Ik heb de hele dag gewerkt’ of ‘Daar heb ik geen energie voor’ zijn vaak gehoren argumenten om dan maar niet gezond te eten of voorbereidingen te treffen (voor de volgende dag). Maar waar een wil is is een weg en dat geldt ook voor gezond eten! In deze blog kun je zeven tips lezen die je kunnen helpen om gezond eten zo snel en makkelijk mogelijk voor te bereiden. Het is een kwestie van volhouden en het fijne is dat het zich uitbetaald. 

 

 Gezond eten doe je zo:

1. Een goede voorbereiding is het halve werk

En die gezegde gaat ook op wat betreft gezond eten. Zorg ervoor dat je altijd voldoende in de voorraadkastjes hebt staan. Koop tijdens het boodschappen doen extra verse producten. Zo weet je dat je altijd een lekkere maaltijd kan voorbereiden. Geen zin om een boodschappenlijstje te maken? In deze blog vind je een boodschappenlijstje die je kunt uitprinten.

2. Maak een weekmenu

Dit heb ik niet van huis uit meegekregen, maar een weekmenu maken is heel handig. Zo kan je van tevoren bepalen wat je wilt gaan eten, wat je nodig hebt en zo kun je ook makkelijker je voorbereide maaltijden vaststellen. Schrijf/typ je boodschappenlijstje en neem het mee tijdens het boodschappen doen. Om het nog makkelijker te maken kun je alle producten categoriseren. Dit kost misschien tien minuten. Rondzwerven opzoek naar dat ene product wat je bent vergeten kan meer tijd kosten.

3. Kies een dag waarop je vrij bent

Het is vaak lastig om te koken wanneer je moet werken of veel afspraken hebt. Zorg daarom dat je op je vrije dagen een uur/anderhalf uur vrij maakt om wat maaltijden voor te bereiden. Dat klinkt als een hele opgave, maar een uur onder uitgezakt op de bank hangen is minder vruchtbaar.

4. Maak geen moeilijke maaltijden

Probeer geen sterrengerechten te maken, maar kies gerechten die je kent en makkelijk te maken zijn. Het is helemaal niet slecht om te eten wat je al kent. Dit kan bovendien geld en tijd schelen.

5. Maak meer

Maak dubbele porties of misschien nog wel meer. Het kost je op het moment zelf iets meer tijd, maar je kunt het overschot de volgende dag als lunchen eten of in de koelkast/diepvries bewaren. Uiteindelijk kan het je veel tijd schelen!

6. Soep

Soep maken is ontzettend makkelijk, maar je kan toch een dag extra eten of mee nemen naar het werk. Alleen een kwestie van opwarmen (liefst niet in de magnetron).

7. Zorg dat je kunt terugvallen op iets gezond

Je weet nooit hoe je dag loopt dus kunnen terugvallen op gezonde tussendoortjes is altijd mooi meegenomen. Zorg dat je altijd een flesje water bij hebt, neem een stuk fruit mee, gedroogd fruit of ongezouten noten. Dit zijn betere alternatieven dan andere ongezonde snacks.

Veel succes!

Tips & voordelen

  • Zelfgemaakte maaltijden smaken veel beter dan kant-en-klare maaltijden. Het is ook fijn om te weten dat je het zelf hebt klaargemaakt en je precies weet welke ingrediënten je hebt gebruikt. Zo kun je dus alle gefabriceerde producten laten voor wat ze zijn.
  • Zorg voor afsluitbare bakjes, diepvries- zakjes, bekers en flesjes zodat je het makkelijk kunt bewaren of invriezen. Kies wel voor de rvs of bpa-vrije variant. BPA, ofwel bisfenol A is een organische verbinding (chemicaliën) die onder andere wordt gebruikt in kunststoffen bakjes ec. Dat wil je natuurlijk niet hebben.
  • Maaltijden voorbereiden kost enige moeite, maar het fijne en belangrijke is dat je meer energie terug krijgt, lekker en gezond eet. 
  • Zit je vaak in het vliegtuig? Dan is het nog belangrijker om zelf eten voor te bereiden. Vliegtuigvoedsel is bewerkt, bevat weinig voedingsstoffen en smaakt vaak ook helemaal niet lekker. Voor korte vluchten zijn noten en gedroogd fruiten goede keuzes. Voor lange vluchten zul je iets meer moeten voorbereiden. Maar dan is het wel voedzaam en lekker!
  • Zorg voor een goede diepvries waar je genoeg in kwijt kan.
Deel & inspireer!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •