Gezond drinken; net zo belangrijk als gezond eten

Niet geheel onbelangrijk bij een voedingspatroon is om voldoende te drinken en dan jawel, gezonde dranken. Dus géén frisdranken, drink-yoghurt, niet versgeperste vruchtensappen en alcohol. Maar waarom zijn deze niet gezond? En wat kun je dan wel drinken? In deze blog kun je lezen wat gezond drinken is.

Welke dranken zijn niet gezond?

In de supermarkten staat het er vol mee; frisdranken. Ze zijn in alle soorten, maten en smaken te vinden. Maar één ding hebben ze gemeen, ze zitten (vaak) vol met vloeibare suiker die hoge bloedsuikerpieken kunnen veroorzaken. Gebruik van suiker kan allerlei (ernstige) gevolgen hebben. Bovendien bevatten frisdranken en vruchtensappen fosfaten die tot snelle veroudering kunnen leiden. Denk niet dat light een betere keuze is. Light frisdranken bevatten ook fosfaten en deze zoetstoffen zorgen er voor dat je meer wilt drinken. Zulke dranken zijn dus totaal niet voedzaam en je lichaam moet alleen maar harder werken om gewoon te kunnen blijven functioneren.

Melk en yoghurt drankjes zijn overigens ook niet aan te bevelen. Mensen zijn niet gemaakt om melk te verteren, ook al kunnen we hier wel steeds beter tegen. Ook deze dranken bevatten suiker en verhogen de kans op allerlei ziekten.

Alcohol is een toxische stof waar het lichaam slecht tegen kan. Te veel alcohol kan op langere termijn allerlei problemen veroorzaken zoals schade aan het hart, hersenen en de lever. Ook bestaat alcohol uit veel calorieën. De meeste mensen drinken alcohol ‘s avonds en omdat je dan niks meer verbrandt gaat alcohol rechtstreeks op de heupen zitten.

En welke dranken zijn juist wel gezond?

Voldoende drinken is belangrijk, heel erg belangrijk zelfs. Water zorgt ervoor dat allerlei processen in het lichaam goed kunnen worden uitgevoerd. En om deze processen goed te laten verlopen kun je het beste natuurlijk water, groene thee, witte thee, gember thee, koffie en zelf geperste fruitsappen drinken. Deze hebben bovendien allerlei gezondheidsvoordelen. Hieronder lees je wel dranken er zijn om gezond drinken te drinken.

Groene thee
(max: 6 koppen per dag)

  • Bevat flavonoïden die de kans op verschillende soorten kanker verminderen.
  • Verlaagt het risico op een beroerte.
  • Houdt de huid gezond.
  • Het zorgt voor een versnelde metabolisme wat kan bijdragen aan gewichtsverlies.

Witte thee

  • Vermindert de kans op rimpelvorming.

Gember thee

  • Gember bevat het stofje gingerol wat helpt bij het verminderen van ontstekingen.

Koffie
(max drie koppen per dag)

  • Vermindert de kans op allerlei verouderingsziekten zoals hart- en vaatziekten, alzheimer, diabetes, parkinson en allerlei soorten kanker.

Zelf geperste fruitsappen mét vruchtvlees

  • Ondanks dat fruit veel suikers bevat, bevat fruit wel veel vitamines, mineralen en vezels. 

Tips & voordelen

  • Drink per dag zo’n 2 liter!
  • Maar hoe zit dat dan met de kreet; ‘zonder toegevoegde suikers’? Wel, fabrikanten gebruiken hoog geconcentreerde appelsap wat vooral uit suiker bestaat. Ze hoeven zo niet te vermelden dat ze pure suiker toevoegen. Jep, we worden heel erg misleid.
  • Vloeibare suiker wordt nog sneller in de dunne darm geabsorbeerd dan gewone suiker. Dit veroorzaakt hoge pieken in de bloedsuikerspiegel.
  • Drink echter niet te veel van groene thee en koffie, want dit kan ook allerlei gevolgen hebben. Drink het dus met mate.
  • Wist je dat het drinken van citroenwater nadat je bent wakker geworden vele voordelen kent? Bekijk deze blog over citroenwater!
Deel & inspireer!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •