Geen E-nummers eten; vind hier tips hoe!

We worden niet echt gestimuleerd in deze maatschappij wat betreft voeding. Het eten van voedingsmiddelen met E-nummers is namelijk veel normaler dan het eten van natuurlijke onbewerkte producten. Maar waarom kun je E-nummers het beste vermijden? Bewerkte voedingsmiddelen zijn minder voedzaam en het lichaam steekt zijn energie in de verkeerde dingen; de schade beperken van stoffen waar het geen raad mee weet. Genoeg redenen dus om E-nummers te schrappen. Maar geen E-nummers eten, hoe doe je dit? In deze blog kun je tips lezen die jou kunnen helpen.

Tips bij het boodschappen doen

Het vermijden van E-nummers begint bij het lezen van etiketten. Bereid je voor als je boodschappen gaat doen. Het kan namelijk nogal schokkend zijn als je ziet dat er bijna met alle voedingsmiddelen wordt gesjoemeld. Denk nu niet meteen dat je alle E-nummers moet schrappen, maar je kunt ze wel zoveel mogelijk vermijden. Hieronder lees je tips:

  • Probeer producten uit blik of pot zoveel mogelijk te vermijden. In deze producten worden vaak E-nummers toegevoegd om de houdbaarheid te verlengen.
  • Koop producten zonder conserveringsmiddelen.
  • Trap niet in het logo “Ik kies bewust”, dit logo geeft namelijk helemaal niet aan of het met E-nummers is bewerkt.
  • “Geen kleur- en smaakstoffen” is nog zo’n trucje van de fabrikant. Lees het etiket goed!
  • Vermijd vruchtensappen, yoghurt-drink en limonade. Ook deze zitten vaak vol met additieven. In plaats daarvan kun je de sap beter zelf persen.

Tips bij het uit eten gaan

Uiteten gaan is leuk! Alleen wat minder leuk is dat de gerechten verwerkt kunnen zijn met E-nummers. Hieronder kun je tips lezen om uit eten te gaan en de E-nummers te laten voor wat ze zijn:

  • Kies voor restaurants, café’s en hotels waar ze gebruik maken van biologische producten en streekproducten.
  • Je kunt natuurlijk ook vragen of je gerechten kan kiezen die zonder additieven zijn gemaakt.

De voordelen van zelf koken

Zelf koken blijft de beste keuze. Dit betekent wel E-nummer vrij en met zoveel mogelijk verse, onbewerkte producten. Hieronder kun je lezen wat de voordelen zijn:

  • Je weet precies welke ingrediënten je gebruikt.
  • Wanneer je met verse (onbewerkte) producten kookt, weet je dat de producten voedzaam zijn; vol met eiwitten, vezels, vitamines en mineralen enzovoorts. Je lichaam heeft deze voedingsstoffen hard nodig!
  • Je kiest zelf de hoeveelheid.
  • Je lichaam gaat beter werken als het voedzame voedingsmiddelen binnen krijgt waardoor je je beter gaat voelen. Dit uit zich in bijvoorbeeld: fit en energiek voelen, maar ook minder last hebben van allerlei kwaaltjes.
  • Het heeft veel meer smaak!

Geen E-nummers eten hoeft dus niet moeilijk te zijn. Heb jij nog meer tips? Laat het weten in een berichtje!

Tips & voordelen

  • Meer weten over E-nummers? Lees dan in mijn blog hoe (on)gezond E-nummers zijn.
  • Ben je benieuwd naar alle E-nummers en hun bijwerkingen? Dan zou je het boekje van Will Jansen – ‘Wat zit er in uw eten’ kunnen lezen. In dit boek komen alle E-nummers aanbod en wordt aangegeven hoe schadelijk de bijwerkingen zijn door middel van de kleuren; groen, oranje en rood.

 

Deel & inspireer!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •