5 tips; etiketten lezen doe je zo

etiket-lezenBewerkte voeding is niet meer weg te denken uit de supermarkten. Meer dan 80% wat er in de schappen ligt zijn bewerkte voedingsmiddelen en bevatten dus een etiket. Op dit etiket staat allerlei informatie zoals de producten die gebruikt zijn en of er bijvoorbeeld E-nummers zijn toegevoegd. Maar, etiketten zijn meer dan dat. Fabrikanten zijn namelijk ontzettend slim als het gaat om etiketten beschrijvingen (zodat producten gezonder lijken). In deze blog kun je lezen wat er op het etiket hoort te staan.Verder kun je zes tips lezen die het makkelijker maken om etiketten goed te lezen. Zo kun je na het lezen van een etiket zelf beslissen of je het desbetreffende product wilt eten of niet!

Etiketten

De informatie die op etiketten staat zijn aan strenge richtlijnen gebonden. Dankzij de Warenwet etikettering levensmiddelen en Verstrekking voedselinformatie en consumenten zijn fabrikanten verplicht om zo nauwkeurig mogelijk te beschrijven wat ze in het product hebben gestopt. Hier wordt ook toezicht opgehouden door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). De informatie die verplicht is om te melden zijn de volgende aspecten:

  • Allergie informatie
  • Claims
  • Dagelijkse Voedingsrichtlijn
  • EU-ovaal
  • Gebruiksadvies
  • Keurmerken
  • Klantenservice gegevens
  • Herkomst en oorsprong
  • Houdbaarheidsdatum
  • Ingrediënten
  • Streepjescode
  • Traceercode
  • Voedingswaarde

Etiketten lezen doe je zo

Ondanks dat levensmiddelenfabrikanten verplicht zijn om de ingrediënten van hun producten op de etiketten moeten vermelden, zijn deze fabrikanten je vaak toch iets slimmer af om je toch dat ene product te kopen. Er wordt vaak met de etiketten gesjoemeld om het product zo gezond mogelijk te laten lijken. Claims als “natuurlijke suikers toegevoegd” zijn er niet om ons gezonder te maken. Ze zijn er alleen maar om de verkoopcijfers omhoog te krijgen. Vraag jezelf dus af wat dan die natuurlijke suikers zijn en of het product daadwerkelijk bevorderend voor je gezondheid is. Hieronder kun je 6 tips vinden om etiketten op de juiste manier te interpreteren.

  1. Let op de volgorde van de ingrediëntenlijst
    Van het eerstgenoemde product van het etiket zit het meeste. Wanneer je een etiket leest met suiker als eerste ingrediënt, weet je zeker dat een groot deel van dit voedingsmiddel uit suiker bestaat. De rest van de ingrediënten wordt vermeld in volgorde van afneembare hoeveelheid. 
  2. Speel detective
    Er is een wettelijke verplichting dat fabrikanten de ingrediëntendeclaratie op de verpakking moeten plaatsen. Dat is fijn, maar wat minder fijn is dat er nog geen wet bestaat waar die ingrediëntendeclaratie moet staan. Zo zijn fabrikanten slim genoeg om de ingrediëntenlijst gecamoufleerd op dezelfde achtergrond als de rest van de verpakking te zetten. Een andere manier is om de ingrediëntenlijst in piep kleine lettertjes te schrijven. Hierdoor valt de lijst minder op. Neem je vergrootglas maar mee…
  3. Trap niet in schuilnamen!
    Fabrikanten zijn zich ervan bewust dat mensen steeds gezonder willen eten. Dus ook steeds vaker met producten zonder allerlei toevoegingen zoals geur-, kleur-, en smaakstoffen. Hier spelen zij zonder probleem op in. Het bekende voorbeeld is transvet. Veel mensen weten dat ze transvet moeten vermijden, omdat het bewezen slecht voor de gezondheid is. Dus wat doen de fabrikanten? Ze maken er een cryptische term van; gehydrogeneerde plantaardige olie. En plantaardig klinkt gezond dus dan zal het toch goed zijn? Erg slim, maar jij weet nu beter.
  4. Vermijd E-nummers
    Additieven zijn toegestaan in ons voedsel, maar of ze ook daadwerkelijk onschadelijk zijn voor de gezondheid is een andere vraag. Hoe meer E-nummers het product bevat, hoe meer je het product moet vermijden. Bovendien zijn deze producten ook vaak vol met vet, suiker en zout bewerkt. Welke ook niet bevorderend voor onze gezondheid zijn.
  5. Moeilijke termen? Vermijden!
    Wanneer een product bewerkt is met gehydrolyseerd eiwit of butylhydroxytolueen mag je jezelf afvragen of je dit zelf aan je eten zou toevoegen. Maar let goed op! Wanneer er te moeilijke woorden op etiketten staan kan de fabrikant zelf bepalen of ze hiervoor het E-nummer gebruiken of niet. Ook zijn er verschillende benamingen voor E-nummer zoals E-nummer 621; gefermenteerde eiwitten, monosodiumglutamaat, gist, gelatine of ve-tsin. Al deze benamingen zorgen ervoor dat je als consument niet meer weet wat er aan je eten is toegevoegd. De vuistregel: hoe meer E-nummers of chemische woorden, hoe bewerkelijker het product. Laten liggen dus.
  6. Kijk naar de hoeveelheid koolhydraten, niet alleen ‘waarvan suikers’
    Steeds vaker komt ook de ‘voedingswaarde-declaratie’ op het etiket. Je kunt dus bijvoorbeeld lezen hoeveel eiwitten en vetten het product bevat. Zo ook bij de voedingswaarde koolhydraten. Deze voedingswaarde wordt vaak opgesplitst in: waarvan suikers. Dus hoe minder suikers, hoe beter zou je denken. Trap er niet in! Ook witmeel en zetmeel worden in je lichaam als suiker opgenomen en hebben vrijwel hetzelfde effect als suiker in het lichaam.

Hopelijk kun je na deze blog zelf bewuste en vooral gezonde keuzes maken in de supermarkt!

Tips & voordelen

  • Deze blog heb ik geschreven naar aanleiding van het boek: de boodschappencoach van Ir. Ralph Moorman. Hij schrijft makkelijk en duidelijk hoe er met ons eten wordt gesjoemeld door fabrikanten en hoe je zelf bewust boodschappen kunt doen. Voor meer informatie zou ik zijn boekje zeker aanraden!
  • Etiketten lezen is dus helemaal niet zo makkelijk als het lijkt. Oefenen, oefenen, oefenen dus! Uiteindelijk kun je er zelf van profiteren!

 

Deel & inspireer!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •