Je eetpatroon aanpassen? 11 tips die jou daarbij kunnen helpen!

“Het is al om zeep, ik begin maandag wel weer” of “Vanaf 2020, dán begin ik echt”. Klinken deze argumenten (of eigenlijk excuses) bekend in de oren? Je leefstijl, ongezonde gewoontes of eetpatroon aanpassen… Daar is het nóóit het juiste moment voor. Een feestje hier, een verjaardag daar, de feestdagen tussendoor, een verhuizing zus of een nieuwe baan zo. Genoeg redenen om dus uit te stellen, je gefrustreerd te voelen wanneer je (toch) bezwijkt én maar te wachten tot het juist moment zich aandient. Maar ja, echt fijn voelt dat ook niet. En misschien wil je wel al heel lang meer energie of van die extra vakantie kilo’s af, alleen zijn je pogingen tot dusver (nog) niet zo succesvol geweest…

Wanneer beslis je dan om écht te beginnen en hoe pak je het op een manier aan waarbij je wel succes boekt? Zodat je nooit meer op dieet hoeft? En een eetpatroon creëert voor de rest van je leven? In deze blog geef ik 11 tips hoe je het heft in eigen handen neemt en welke voordelen het aanpassen van je eetpatroon biedt.

Je eetpatroon aanpassen? Dit zijn de voordelen!

Laten we meteen beginnen met de voordelen, want als je je eetpatroon daadwerkelijk weet aan te passen – welke voordelen levert dat dan op?

  • Je neemt het heft in eigen handen dat zelfvertrouwen geeft
  • Je wacht niet op het juiste moment dat nooit zult komen (tenzij je bereid bent om zo door te kabbelen) 
  • Je zult je doelen eerder bereiken
  • Je zult tevreden en trots op jezelf zijn
  • Je zult je fitter & energieker voelen
  • Je zit lekkerder in je vel
  • Je creëert een uniek eetpatroon dat enkel & alleen bij jou past
  • Je bent beter bestand tegen stress(situaties) waarbij je niet naar eten grijpt
  • Je bent immuun voor de nieuwste diëten

Welke punten gelden voor jou? Wegen de voordelen op tegen de nadelen? Wellicht dat deze tips jou kunnen helpen!

Tip 1. Vergeet het drastisch omgooien van je eetpatroon

Het volgen van een dieet kan nogal verschillen met jouw huidige gewoonten en eetpatroon. De veranderingen om het dieet vol te houden kunnen te rigoureus zijn. Meestal worden nou net de lekkere producten verbannen, moet (onnodig) een productgroep worden geschrapt (meestal zijn koolhydraten de dupe) of moet je je aan strenge regels houden. De kans dat je het volhoudt op lange termijn is klein, want vraag jezelf eens af: Hoe realistisch is het om dit dieet/gedrag de rest van je leven vol te houden? Is het antwoord niet zo heel realistisch? Kies dan een andere strategie, één die wel bij jou past.

Tip 2. Wat is je ultieme doel (over X jaar)?

Ga na wat je uiteindelijk écht, maar dan ook écht heel graag wilt bereiken. Én, wat je daarvoor bereid bent om te doen en te laten. Wil je een paar kilo kwijt (of juist er bij), meer energie ervaren, klachtvrij door het leven of wil je ‘bikini proof’ de zomer in? Verbeeld jezelf hoe je eruit ziet en voelt als je het eindresultaat hebt behaald. Én, ga na of je bereid bent om gedrag te vertonen wat daarvoor nodig is. Ben je bereid, lees dan verder!

Tip 3. Splits jouw ultieme doel op in kleinere doelen

Oké, heb je het beeld voor je hoe je over X jaar eruit ziet en voelt? Of wat je dan aan het doen bent? Mooi! Splits het doel vervolgens op in kleinere doelen. Wat wil je bereikt hebben op de helft van X jaar, na 1 jaar, na een half jaar, na een maand, na een week, na een dag? Het wordt makkelijker om het grote ultieme doel te behalen wanneer je deze tot kleinere doelen opsplitst.

Tip 4. Welke kleine stappen kun én wil je ondernemen om je (korte termijn en lange termijn) doelen te behalen?

Ga voor jezelf na welke stappen je vandaag kunt zetten zodat je dichter bij je ultieme doel komt. Stel, je wilt meer energie ervaren. Dan kun je vandaag kiezen om een kwartier eerder naar bed te gaan. Of om vandaag in plaats van 5 koekjes, een stuk fruit te eten. Elke stap die je vandaag zet, brengt je dichterbij jouw ultieme doel. Schrijf deze dagelijkse stappen eventueel op.

Tip 5. Ga je huidige gewoonten na

Welke huidige gewoontes heb je die ervoor zorgen dat je je doel niet behaald? Als je slanker wilt zijn, maar je hebt de gewoonte om ‘s avonds een zak chips met een blikje cola weg te werken, dan kan het zomaar zijn dat je je doel niet gaat behalen. Wees dus eerlijk naar jezelf. Welke gewoonte heb je nu die jouw doel in de weg staan? En welke gewoonten heb je nodig om je doel te behalen? In deze blog lees je hoe je gewoonten afleert, aanleert of ombuigt.

Tip 6. Herhaal je nieuwe gewoonten

Nieuwe gewoonten aan- of afleren en ombuigen kost moeite en energie, zeker op het begin. Maar, door nieuw gedrag gedurende een lange tijd te herhalen wordt dit wel steeds makkelijker. Uiteindelijk kost het je dus steeds minder moeite en energie om dit gedrag te vertonen. Complimenteer & beloon jezelf als je een nieuwe gewoonte hebt aangeleerd, afgeleerd of omgebogen (kies iets anders dan eten)!

Tip 7. Meet het proces en stuur zo nodig bij

Het kan handig zijn, zeker als je visueel bent ingesteld, om het proces bij te houden. Een voorbeeld: als je binnen 5 jaar op een gewicht van 70 wilt “schommelen” en je daarvoor 10 kilo moet afvallen, dan is het handig om jezelf regelmatig te wegen. Want, meten = weten. Zo kun je het proces makkelijker bijsturen om je doel (alsnog) te behalen. Houd gegevens bij zodat dit inzicht en sturing geeft. Tip: Google spreadsheets is hier ideaal voor!

Tip 8. Accepteer dat het niet altijd even makkelijk gaat

Gedragsverandering bereik je niet binnen een week, niet in een maand en vaak ook niet in een half jaar. Het kost namelijk tijd om nieuwe gewoonten aan te leren, af te leren of om te buigen. Je hersenen moeten nieuwe paden aanmaken en dat gaat nou eenmaal niet 1-2-3. Gaat het dus even niet zoals je wilt, omdat je een eetbui krijgt, weer eens te laat bent gaan slapen of al een paar weken niet hebt gesport… Accepteer dan dat het even niet zo gaat als je wilt, maar gooi de handdoek niet in de ring. Heb geduld én vertrouwen in jezelf dat je ook weer de goede keuze zult gaan maken.

Tip 9. Voorkom zwart-wit denken

Door voedsel te labelen als “goed” of “slecht”, kun je je schuldig voelen na het eten van de “slechte” producten. Bovendien kan het een reden zijn om nog meer van zulke slechte producten te eten vanwege het gevoel dat je faalt. Hierdoor kan je zelfvertrouwen een deuk oplopen. Een negatieve vicieuze cirkel waarin je terecht kunt komen. Hoe kun je dit voorkomen? Probeer vaker in “voedzamer” en “minder voedzaam” te denken. Op deze manier bekijk je wat je lichaam aan de voedingstoffen heeft die je naar binnen stopt, niet wat jouw oordeel is.

Tip 10. Zoek jouw balans

Persoonlijk denk ik dat je nooit helemaal in balans kunt zijn. Er zijn altijd uitdagingen die ervoor zorgen dat je “uit balans” raakt. Maar je kunt wel opzoek gaan naar het moment wanneer je voor je gevoel TE veel uit balans bent. Dat is het moment om weer de juiste keuzes te maken waardoor je weer in balans komt. Het creëren van goede gewoonten helpt je beter te balanceren. Hier heb ik een blog over geschreven: zo blijf je in balans.

Tip 11. Vraag hulp

Hulp vragen is misschien niet makkelijk, maar blijven aanmodderen is ook niet echt zinvol. Vraag om professionele hulp zodat het proces makkelijker én leuker wordt. Zo kun je ook sneller tot bepaalde inzichten komen, kan het werken als stok achter de deur, kun je je gezondheid verbeteren en kun je doelgerichter aan de slag.

Heb jij ook last van uitstelgedrag als het gaat om veranderingen door te voeren in je eetpatroon/leefstijl? En kun je daar hulp bij gebruiken? Schroom dan niet om contact op te zoeken met mij. Samen kunnen we kijken naar de mogelijkheden!

Deel & inspireer!
  • 2
  •  
  •  
  •  
  •