‘Eet ik gezond?’ Kijk hier of jij genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt!

Vraag jij je het ook wel eens af; ‘Eet ik gezond (genoeg)?’ Hier kun je deels achter komen door te kijken of je wel genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt. De hoeveelheid vitamines en mineralen spelen een belangrijke rol bij de gezondheid. Ze zijn namelijk nodig om allerlei processen in het lichaam goed te laten functioneren. Reken maar eens zelf uit hoeveel vitamines en mineralen je binnenkrijgt op een dag. Onderschat het niet, want de meeste Nederlanders komen niet aan de juiste hoeveelheid. Elk persoon heeft een dagelijkse benodigde hoeveelheid nodig, vastgesteld door de Gezondheidsraad, een adviescollege van de regering. In deze blog kun je een idee krijgen of jij genoeg vitamines mineralen binnenkrijgt.

Om een idee te geven of je genoeg aan vitamines en mineralen binnenkrijgt, heb ik een voedingspatroon genomen van de gemiddelde Nederlander. Die is als volgt:

Ontbijt:

  • glas jus d’orange 
  • 1 boterham + margarine + kaas 48+
  • 1 boterham + margarine + boterhamworst

Snack:

  • koffie + melkpoeder + suiker 
  • eierkoek 

Lunch:

  • 1 boterham + margarine + jam 
  • 1 boterham + margarine + kaas 
  • 1 boterham + margarine + boterhamworst 
  • appel

Snack:

  • frisdrank

Diner:

  • gebakken aardappels 
  • mayonaise
  • sperziebonen 
  • gebakken schnitzel, ongepaneerd 
  • vanille vla

Snack: 

  • handje chips
  • frisdrank

In deze tabellen vind je de hoeveelheid bepaalde vitamines en mineralen die je binnen zou moeten krijgen.

Vitamine A | 3.4%
Vitamine B1 | 100%
Vitamine B2 | 82.5%
Vitamine B6 | 73.3%
Vitamine B11 | 37%
Vitamine B12 | 51.7%
Vitamine C | 84.7%
Vitamine D | 96%
Calcium | 62.57%
Fosfor | 100%
Ijzer | 32%
Zink | 64.8%
Koper | 59.3%

*Hoeveelheden zijn gebaseerd op advies van het voedingscentrum. Dit is gemeten voor vrouwen (19-50 jaar). Mannen hebben van sommige vitamines nog meer nodig.
**Bron: www.voedingswaardetabel.nl

Conclusie

Zoals je kunt zien krijg je de meeste vitamines en mineralen NIET genoeg binnen als je de producten van dit dagmenu zou eten. Nu krijg je met dit dagmenu één dag te weinig vitamines en mineralen binnen. Krijg je ze echter langere periode niet (genoeg) binnen, dan kun je dit merken aan allerlei kwaaltjes zoals; diarree, hoofdpijn, een slechte concentratie, slapeloos- en futloosheid, altijd verkouden zijn en op langere termijn kan het er zelfs voor zorgen dat je ziek wordt.

Tips & voordelen

  • Vitamines en mineralen zijn erg belangrijk bij de groei, herstel en het goed functioneren van het lichaam. Onmisbaar dus bij een gezond, fit en energiek lichaam. Ben je benieuwd in welke producten je ze kunt vinden? Lees dan hier alles over vitamines en mineralen!
  • Ben je benieuwd naar een voorbeeld dag met de juiste hoeveelheden? Kijk dan eens naar dit gezonde dagmenu.
  • Met wat aanpassingen en gezondere keuzes krijg je sneller alle vitamines en mineralen binnen. Probeer zoveel mogelijk natuurlijke producten te eten. Kies voor een volkoren variant, vanwege de voedingsstoffen die het nog bevat. Neem fruit als snack in plaats van een koekje. En voeg extra groenten toe aan je lunch en diner. Tot slot, varieer!

 

Deel & inspireer!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •