Eenvoudig meer groenten eten;16 praktische tips!

groentenTwee ons groenten binnen krijgen op een dag, klinkt als een makkie toch? Dit geldt niet voor iedereen.Vind jij het ook lastig om genoeg groente binnen te krijgen? In deze blog geef ik je daarom vijftien tips waardoor je eenvoudig sneller aan je dagelijkse aanbevolen hoeveelheid komt. Je lichaam zal je er dankbaar voor zijn!

Verwerk groenten in je smoothie

Voeg groenten toe aan je smoothie. Dit is een simpele manier om snel aan je dagelijkse hoeveelheid te komen zonder dat je het door hebt. Drink een smoothie als ontbijt of als tussendoortje. Heb je geen idee welke groenten je kunt toevoegen aan smoothies? Denk dan aan groenten zoals boerenkool, bieten of tomaten. Hieronder kun je een paar smoothie recepten van mij vinden met groenten:

Maak je eigen pastasauzen

Sauzen uit de winkel bevatten vaak weinig tot geen groenten. Maar je kunt ook heel makkelijk zelf sauzen maken. Zo weet je precies wat er in zit, kom je makkelijk aan je portie groenten en tot slot is het natuurlijk erg gezond en voedzaam. Benieuwd naar een heerlijke, natuurlijke zoete saus? Hieronder vind je een link naar mijn recept.

Eet je groenten rauw als snack met een dip

Een ideale snack zijn rauwe groenten. Denk hierbij aan cherry tomaatjes, wortels, komkommer en radijsjes. Was ze eerst goed en snijd ze daarna in stukjes. Heerlijk met een zelfgemaakte hummus. Bovendien vult dit aardig en zo krijg je snel genoeg binnen. Nog een ander ideetje, een heerlijke tahin dipsaus met verse radijsjes.

Voeg groenten toe aan je ongezonde maaltijd

Eet je een keer ongezond zoals een pizza uit de diepvries? Eet dan eerst een salade vooraf of erbij. Ook kun je extra beleg toevoegen zoals champignons, uien, paprika of tomaatjes. Zo zul je sneller vol zitten en zul je toch je hoeveelheid groenten binnenkrijgen! Ook kun je van groenten een pizzadeeg maken. Zo heb ik pizzadeeg gemaakt van courgette en één van koolraap.

Verwerk groenten in zoete gerechten

Ja echt! Het bekendste voorbeeld hiervan is natuurlijk worteltjestaart. Worteltjes zijn van nature zoet en zijn ontzettend lekker in een cake. Maar je kunt bijvoorbeeld ook van doperwtjes of zoete aardappel pannenkoeken maken. Vervang de helft van het bloem door een puree van deze groenten. Groenten eten is nog nooit zo leuk en makkelijk geweest!

Broodje GEZOND

Hiermee bedoel ik echt een broodje gezond. Dus geen klodders mayonaise, maar beleg je boterham met bijvoorbeeld extra komkommer, tomaat of sla.

Maak verse soep met lekker veel groenten

Een simpele manier om veel groenten te eten is om zelf soep te maken. Bestaande uit water, groenten en (verse) kruiden. Zo eet je heel simpel, maar toch lekker (veel) groenten. Voorbeelden van soepen zijn tomatensoep, groentesoep of broccoli soep.

Eet een salade vooraf of tijdens de maaltijd

Aardappelen, vlees en groenten. Dit staat vaak op het menu bij ons. Maar voeg een lekkere salade toe en kom zo gemakkelijker aan twee ons. Bovendien geeft dit net wat extra’s aan het geheel. Maak gewoon jouw favoriete salade met groenten naar voorkeur!

Groenten eten buiten de deur

Ga je buiten de deur eten? Eet dan eens een salade vooraf of bestel wat extra groenten. Zo kun je op een simpele manier toch meer groenten eten.

Probeer nieuwe groenten uit

In Nederland zijn er genoeg groenten te koop die we vrijwel nooit eten, zoals de vergeten groenten. Deze vergeten groenten zoals meiraap, koolraap en pastinaak staan zelden op het menu. Toch hebben ze qua voedingswaarde en smaak veel te bieden. Probeer ze daarom eens uit. Wees creatief in de keuken en wie weet ontdek jij een groente die je heel lekker vindt. Hieronder kun je recepten vinden met vergeten groenten.

Sla vlees eens over en maak een heerlijke groenteburger

In plaats van vlees kun je ook eens heerlijke groenteburgers maken. Dit is helemaal niet moeilijk en is in een mum van tijd gebeurd. Toch krijg je al snel veel groente binnen. Bovendien kun je jouw favoriete burger samenstellen. Doperwten, mais en wortels zijn verschillende voorbeelden van groenten die je kunt verwerken in een burger. Voor inspiratie:

Sla iets meer in dan normaal

Koop net wat extra groenten dan normaal. Zo voeg je automatisch meer groenten toe aan je maaltijd. Ben je bang dat je te veel overhoud? Dan kun je de groente altijd eerst koken/stomen en daarna invriezen. Ook kun je het toevoegen aan je smoothie.

Maak je eigen sandwichspread

Een zelfgemaakte sandwichspread kost wat meer moeite en tijd, maar is wel ontzettend lekker. Voeg je favoriete groenten toe aan de spread. Zo eet je zonder dat je het doorhebt toch wat meer groenten!

Probeer groente anders klaar te maken

Het kan natuurlijk zo zijn dat je moeder spruitjes op de meest vreselijke manier klaarmaakte waardoor je er nog steeds afkeer van hebt. Je kan er voor kiezen om dat zo te laten of je kiest ervoor om groenten op een andere manier klaar te maken dan je gewend bent. Wie weet vind je het dan wel lekker. Zo at ik vroeger nooit spruitjes en zeker niet vrijwillig. Nu wil ik ze eten, omdat ze op een andere manier klaar gemaakt zijn en toch verrassend lekker blijken te zijn. Ben je benieuwd naar een recept met spruitjes? Zie dan mijn recept hieronder.

Kies seizoensgroenten en wees creatief

Elk seizoen kenmerkt zich met bepaalde groenten. Het is weer bijna winter en dan er liggen vooral wortels, knolselderij, spruiten en boerenkool bij de groenteboer. Denk nou niet: “Al-weer die gore wortels?!” Maar wees creatief; zoek via internet, tijdschriften, blogs en kookboeken naar de leukste recepten.

Blijf proberen

Lust je een groente (echt) niet? Maak je ‘m dan eens op een andere manier klaar. Wie weet vind je het dan wel lekker. Ook kan het zijn als je de eerste keer iets eet, je het niet lekker vindt. Blijf je het proberen, dan kunnen je smaakpapillen wennen aan de smaak. Wie weet lust je na een tijdje wel die groente die je eerst zo vies vond.

Eet jij je groenten op een creatieve manier en staat ‘ie nog niet tussen het lijstje? Laat het weten in een berichtje hieronder!

Tips & voordelen

  • Groenten zijn belangrijk om te eten omdat ze gezondheidsbevorderende stoffen bevatten voor het lichaam. De bekendste zijn vitamines en mineralen. Deze dragen allemaal een steentje bij om jouw lichaam beter te laten functioneren. 
  • Vitamines en mineralen blijven beter bewaard als je ze niet langer verhit dan nodig is om ze gaar te koken of te bakken. Kook ze ook niet te lang en met weinig water. Anders verdwijnen de vitamines en mineralen in het water wat je uiteindelijk door de gootsteen weggooit.
  • Wat ook belangrijk is voor vitamines en mineralen behoud is om groenten op een koele plaats te bewaren. Gesneden groenten kun je het beste niet te lang bewaren anders wordt vitamine C en foliumzuur afgebroken. Verder kun je het beste voedingsmiddelen zo min mogelijk blootstellen aan (zon)licht.
  • Groenten bevatten vezels. Vezels zijn stoffen die niet verteerd worden in de dikke darm en gezondheidsbevorderende effecten hebben. Zo zijn ze onder andere goed voor het evenwicht van de darmflora, ze verlagen het slechte cholesterol en verhogen het goede cholesterol en geven een verzadigend gevoel. Wil je meer weten? Lees dan mijn blog over vezels en kom alles te weten. 
  • Veel groenten zijn caloriearm. Dat komt omdat veel groenten voor het grootste gedeelte uit water bestaan. Maar dankzij de vezels geven ze toch een verzadigend gevoel. Voor mensen die wat kilo’s kwijt willen is dit natuurlijk ideaal! Zo kun je meer (gezond en voedzaam) eten en toch sneller vol zitten.
Deel & inspireer!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •