Een goed dieet is géén dieet

Het oerdieet, koolhydraatarm dieet, eiwitrijke dieet, afslankpillen of calorieën tellen. Klinkt dit bekend in de oren? Er zijn tegenwoordig zoveel diëten dat je door de bomen het bos niet meer ziet. En vaak met een jojo-effect gepaard zit je met je handen door je haar en denk je bij jezelf ‘Welk dieet werkt nou wel?’, ‘En welke kan ik nu nog proberen?’ Eén tip; stop met diëten. Het is niet goed voor je lichaam en ook niet voor je geest. Maar wat dan wel? In deze blog lees je waarom diëten niet werkt, wat wél werkt en dat afvallen niet alleen heeft te maken met voeding. Nogmaals, een goed dieet is géén dieet!

Genoeg redenen waarom diëten NIET werken!

Dit zijn lang nog niet alle redenen waarom diëten niet werken, maar het zijn er wel genoeg om te laten zien dat diëten niet goed voor je is. Hier komen ze:

  • Diëten zorgen vaak voor een verlaging van het metabolisme (meestal door een te lage calorie inname). Daardoor komt het lichaam in ‘ruststand’ en gaat het juist minder calorieën verbranden. 
  • Diëten kan er voor zorgen dat je te weinig waardevolle voedingsstoffen binnenkrijgt die het lichaam wel hard nodig heeft. Op langere termijn kan dit voor chronische stress zorgen.
  • Je verliest meestal meer vocht dan dat je vet verliest. Vocht zit er zo weer aan!
  • Omdat een dieet vaak niet vol te houden is val je vaak weer terug in je oude patroon. Je gaat hetzelfde of meer eten en komt daardoor weer aan. Dit jojo-effect blijft een vicieuze cirkel als je de echte oorzaak niet wilt aanpakken.

Wat werkt wel?

Ingrediënt 1: Leer de basis

Is jouw hoogste prioriteit afvallen? Dan moet je eerst weten hoe het lichaam werkt. Niet tot in detail, maar wel de basis. Wanneer je weet hoe je lichaam werkt, is het makkelijker te begrijpen dat het lichaam daar ook brandstof voor nodig heeft. En dan ben je bij het volgende hoofdstuk aanbeland. Namelijk; de brandstof voor het lichaam. Wat is nou (goede) brandstof? En hoeveel heb je er van nodig? Wanneer je dit weet, snap je dat diëten eigenlijk onzin is en dat het ook helemaal niet goed is voor je lichaam. Lees hier meer over het lichaam en voedingsstoffen.

Ingrediënt 2: luisteren naar je lichaam

Het klinkt misschien wat zweverig, maar luisteren naar je lichaam is ontzettend belangrijk. Misschien wel even belangrijk als alle informatie over voeding. Ook al kan ik of het voedingscentrum vertellen dat peulvruchten heel goed voor je zijn. Als jouw lichaam daar anders/niet goed op reageert, dan hoeft het niet te betekenen dat peulvruchten heel gezond zijn voor jou. Idem dito voor melk en gluten. Iedereen is uniek en elk lichaam dus ook. Waarom zou een voedingspatroon niet uniek kunnen zijn? Nogmaals, luister naar hoe jouw lichaam reageert op bepaalde voedingsstoffen. En je zult zien, oefening baart kunst!

1+1=2

Kennis over het lichaam en voedingsstoffen PLUS het luisteren naar je lichaam zijn dus de ingrediënten die jou helpen bij het zoeken naar je voedingspatroon. Verder kost het je moeite, tijd en liefde. Zie het als een investering die je in je eigen lichaam stopt en haal er je voordeel uit!

Niet alleen voeding

Wel wil ik er bij vermelden dat niet alleen voeding jouw gezondheid definieert. Ook lichamelijk, geestelijk en maatschappelijk welbevinden is belangrijk bij de gezondheid.Voeding is dus slechts één aspect. Maar voeding heeft wel vele voordelen waardoor je lichamelijk en geestelijk ook beter in je vel kan gaan zitten.

Tips + feitjes +voordelen

  • Waar het bij diëten eigenlijk op neer komt is dat je jouw eigen voedingspatroon nog niet hebt gevonden. Je bent dus volop aan het zoeken wat het beste voor jou werkt. Zie informatie over voedsel als inspiratie. Probeer allerlei voedingsmiddelen uit en proef welke smaken jij lekker vindt en waar je lichaam goed op reageert. Een eigen voedingspatroon uitzoeken kost veel tijd en moeite. Maar dat is dan wel de basis voor de rest van je leven en geen tijdelijke uitvalbasis. 
  • Wil je je voedingspatroon aanpassen? Maak dan kleine stapjes. De kans is groot dat het anders  weer aanvoelt als een dieet. Verander witbrood in volkorenbrood, eet in plaats van snoep een appel. Dit wordt uiteindelijk een patroon. Wanneer je de voordelen ervaart van natuurlijke voeding wil je zeker niet meer terug!
Deel & inspireer!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •