E-nummers; zijn ze (on)gezond voor ons?

e-nummersChemische verbindingen als propyl-p-hydroxybenzonaat of polyoxyetheen-20-sorbitaan-monopalmitaat mogen afgedaan worden met een E-nummer. De EU keurt het goed en het scheelt de fabrikant de helft van verpakking, maar wat zijn E-nummers nou eigenlijk? In deze blog kun je over E-nummers lezen; wat zijn ze en hoe worden ze gecategoriseerd? Ook kun je lezen of E-nummers schadelijk zijn voor ons lichaam. Tot slot kun je lezen welke E-nummers je sowieso beter kunt vermijden. Hopelijk gaan de alarmbellen bij jou rinkelen na het lezen van deze blog.

Wat zijn E-nummers?

E-nummers zijn additieven (toevoegingen) die in voedingsmiddelen zijn toegevoegd. Die toevoegingen kunnen de producten verbeteren of veranderen. Ze maken bijvoorbeeld producten langer houdbaar, geven een mooiere kleur, maken het eten zoeter of versterken de smaak.

Je hebt twee soorten E-nummers, namelijk de natuurlijke en de kunstmatige. Hieronder kun je de verschillen lezen tussen die twee.

  • Natuurlijke E-nummers
    Deze E-nummers hebben een natuurlijke bron met een plantaardige, dierlijke of minerale afkomst.
  • Kunstmatige E-nummers
    Deze E-nummers worden in het laboratorium gemaakt.

Waar staat de E voor?

De E staat voor ‘Europees’ wat betekent dat de additieven in de Europese Unie gebruikt mogen worden.

Categorieën E-nummers

Er worden steeds vaker additieven toegevoegd aan voedsel waardoor deze groei een lange lijst veroorzaakt. Om de lijst van e-nummers te ordenen is er een nummeringssysteem gemaakt. Hieronder kun je de categoriseerde lijst van E-nummers vinden:

  • E100-E180 – Kleurstoffen
  • E200-E252 – Conserveermiddelen
  • E260-E297 – Voedingszuren
  • E300-E321 – Antioxidanten
  • E322-E385 – Voedingszuren
  • E400-E495* – Geleermiddelen, verdikkingsmiddelen, emulgatoren en stabilisatoren
  • E500-E586 – Rijsmiddelen, anti-klontermiddelen en zuurte regelaars
  • E620-E650 – Smaakversterkers
  • E900-E919 – Anti-schuimmiddelen en glansmiddelen
  • E920-E928 – Meelverbeteraars
  • E938-E949 – Verpakkingsgassen
  • E950-E968 – Zoetstoffen
  • E900-E1525 – Overige hulpstoffen
    *E420-421 – Zoetstoffen

Zijn E-nummers slecht?

E-nummers worden in bijna alle voedingsmiddelen toegevoegd. Voordat ze in ons eten terecht komen worden ze eerst getest op de veiligheid. Fabrikanten mogen namelijk niet zomaar iets toevoegen aan producten zonder dat ze een bijdrage leveren aan de houdbaarheid of kwaliteit ervan, dit wordt ook wel de Good Manufacturing Practice genoemd. Hoe werkt dat nou zo’n test op een additief? Dit proces varieert. Er wordt onderzocht op nadelige gevolgen, zowel korte termijn als lange termijn. Ook wordt er onderzocht naar de aanvaardbare dagelijkse inname (ADI). Het ADI geeft dus aan welke hoeveelheid veilig is op een dag. De duur van zo’n proces kan meerdere jaren duren. De onderzoeken worden wel onderzocht door onafhankelijke deskundigen. Het zijn dus geen deskundigen van de voedselfabrikant.

Maar niet alles kan/wordt even goed getest. Zo kan een additief wel goedgekeurd worden, maar wordt het soms pas later duidelijk dat een consument bijwerkingen ervaart. Dit was bijvoorbeeld het geval bij kinderen waar hyperactiviteit werd ondervonden bij gebruik van bepaalde soort additieven (E110/E102/E124 etc).

Welke E-nummers kun je sowieso het beste vermijden?

Er zijn ook E-nummers die worden gebruikt in voedingsmiddelen, maar waarvan mensen negatieve effecten hebben ervaren. Hieronder kun je enkele E-nummers vinden die klachten kunnen geven. Ook kun je lezen in welke voedingsmiddelen ze zijn verwerkt en waar ze het risico op vergroten. De risico’s kunnen schokkend zijn, maar het is natuurlijk niet zo dat je nieren acuut stoppen met werken zodra je een ijsje eet. Wel worden de risico’s groter als je continu op langere termijn zulke voedingsmiddelen nuttigt.

 

E385 (EDTA)

Pindakaas, bonen in blik of glas, mayonaise

diarree, overgeven, buik- en spierkrampen

E432 (polysorbaat)

soepen, kauwgom, frisdranken, ijs

nierproblemen, gewichtstoename, huidaandoeningen, digestieproblemen

E460 (microkristalline celluose)

kauwgom, kant-en-klaar-maaltijden, snacks, ijs, snoep

niet afbreekbaar en kan zo in de bloedsomloop terecht komen

E461 (methylcellulose)

knakworst, kandijkoek, halvarine, dieetproducten

neemt voeding uit het lichaam op om zo verteerd te worden

E621 (mononatriumglutamaat)

rookworst, frikandellen, soepen

je gaat meer van het product eten door prikkeling van de smaakpapillen, spierpijn

E640 (glycine)

stokbroden, croissants, afbakbroodjes

kan de weerstand verminderen en voor onvruchtbaarheid zorgen

E950 (acesufaam)

vruchtenyoghurt, kauwgom, koffiecreamer, light dranken, zoetjes

leukemie, een verhoogd cholesterolgehalte en kanker

E951 (aspartaam)

zoetjes, theedranken, snoep, yoghurtdrinks

hoofdpijn, een verhoogd cholesterolgehalte en kanker

E1520 (propleenglycol)

margarine, gebak, vet, snoep, diepvrieszuivelproducten

blindheid en nierproblemen

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/54990-schadelijke-e-nummers.html

Kleurstoffen zijn vaak verwerkt in voedingsmiddelen. Ook bij kleurstoffen geldt: te veel er van kan schadelijke gevolgen hebben. Kleurstoffen kunnen bijvoorbeeld het risico op hyperactiviteit, slecht slapen, allergie, netelroos, misselijkheid en kanker vergroten.

Conclusie

E-nummers zijn dus chemische verbindingen die aan voedingsmiddelen worden toegevoegd, maar wel eerst worden onderzocht of ze schadelijk zijn voor het lichaam. Sommige additieven kunnen inderdaad bijwerkingen geven. Nou kan het lichaam wel wat hebben dankzij ons afweersysteem, maar grote hoeveelheden kunnen wel tot gezondheidsklachten leiden. Probeer zoveel mogelijk naar je lichaam te luisteren wanneer je producten eet met E-nummers.

Toch is voorkomen beter dan genezen. Het zou dus beter zijn om e-nummers zoveel mogelijk tot helemaal uit je eetpatroon te schrappen. Daarnaast zijn bewerkte producten vaak helemaal niet zo voedzaam als verse producten. Je kunt bewerkte producten dus beter helemaal niet eten. Dit is wel lastig aangezien (ongeveer) 80% van alle producten in de supermarkten bewerkt zijn. Toch zijn er enkele trucjes die je zouden kunnen helpen. Benieuwd geworden? Lees dan mijn blog over tips hoe je E-nummers kunt verbannen uit jouw eetpatroon.

Tips & voordelen

  • Sinds 1980 is er een wettelijke verplichting dat additieven in onze levensmiddelen op de verpakking moet worden vermeld.
  • Er zijn E-nummers die verboden zijn in bepaalde landen (in de EU), maar in Nederland wel zijn toegestaan. Dit zijn kleurstoffen zoals E102, E123, E131 en E154.
  • Lees tips hoe je E-nummers het beste kunt vermijden.
  • Lees eens het boek de gids ‘Wat zit er in uw eten’. Alle E-nummers komen aan bod en er wordt uitgelegd of ze klachten kunnen veroorzaken in het lichaam.
  • Ook kun je de app E-nummer kopen. Deze app laat door middel van de kleuren rood, oranje en groen zien welke E-nummers je beter kunt vermijden.

 

Deel & inspireer!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •