Bourgondisch & voedzaam eten | 22 tips om dit te combineren

Een bourgondische leefstijl wordt door Google omschreven dat er van het leven wordt genoten. Deze term komt – niet geheel uit de lucht vallend – van de hertogen van Bourgondië uit de periode omstreeks 1400. En deze term wordt in 2019 nog steeds veel gebruikt om aan te geven dat Bourgondiërs de mensen zijn die tijd nemen om van eten en drinken te genieten. Thuis of buiten de deur, dat maakt niet zo veel uit. Een bourgondische leefstijl niet wordt vaak met gezonde producten en eetgewoonten geassocieerd (denk aan alcoholische versnaperingen en calorierijke producten). Toch is het mogelijk om bourgondisch en voedzaam eten te combineren. Hoe je dit voor elkaar krijgt? Lees snel verder! 

Bourgondisch en voedzaam eten

Hieronder lees je 22 tips hoe je bourgondisch en voedzaam eten kunt combineren in jouw eetpatroon en lees je tips voor thuis of buiten de deur!

1. Probeer een regel te hanteren die voor jou werkt en past bij jouw leefstijl
Bijvoorbeeld:
80/20 regel (80=voedzaam en 2=bourgondisch) of

Doordeweeks = voedzaam +Weekend = bourgondisch

2. Geniet met mate
Maak er feestje van als je er bewust voor kiest, maar eet/drink het met mate

Tips voor thuis

3. Vervang vlees of vis voor plantaardige voedingsmiddelen zoals peulvruchten, noten, volkoren granen, groente & kruiden

4. Desserts kun je vaak voedzamer maken door bepaalde ingrediënten te vervangen
Bloem > volkoren bloem/volkoren speltmeel/havermoutmeel
Suiker > gedroogd of vers fruit zoals appel(moes), dadels of honing
Zout > onbewerkt zout zoals Zeezout

5. Vervang alcohol door alcoholvrije varianten
Deze bevatten nog steeds calorieën, maar in ieder geval niet de stof alcohol. Deze stof is giftig voor het lichaam en het zal er alles aan doen om alcohol zo snel mogelijk te verwerken. De energieverbranding komt daardoor op een lager pitje en de overbodige energie die het lichaam niet nodig heeft zal als vet worden opgeslagen.

6. Gebruik minder of geen zout
Gebruik bijvoorbeeld kruiden en noten (wel de ongezouten versie dan) om gerechten op smaak te brengen. Bijvoorbeeld verse of gedroogde peterselie, chili vlokken, kurkuma, nootmuskaat en peper. Allemaal heerlijke kruiden die veel smaak afgeven. Bovendien zitten kruiden vaak vol vitamines, mineralen en vezels. Noten bevatten veel onverzadigde vetten, vitamines, mineralen en vezels.

Tips voor buiten de deur

7. Eet een gezond tussendoortje voordat je uiteten gaat
Dit voorkomt dat je met veel honger naar een restaurant gaat. Een caloriearm en eiwitrijk tussendoortje geeft een verzadigend gevoel (bijvoorbeeld (plantaardige) zuivel).

8. Drink voldoende water voor en tijdens de maaltijd

9. Probeer de meest verantwoorde gerechten van het menu te kiezen
Maak daarbij een bewuste keuzes door je bijvoorbeeld af te vragen of een bepaald gerecht jou achteraf een voldaan gevoel gaat geven.

10. Kies de lichtere maaltijden uit van het menu

11. Ga voor eens voor een vegetarische gerecht.
Deze zijn tegenwoordig vaak erg lekker!

12. Bestel twee voorgerechten in plaats van een hoofdgerecht
Hierdoor kan je makkelijk de calorie inname verlagen.

13. Deel!
Het leuke van delen is dat je maar de helft qua calorieën binnenkrijgt. Bovendien geeft het meer interactie tijdens de maaltijd.

14. Neem een bob arrangement of drink halve glazen wijn
Scheelt toch weer de helft in calorieën!

15. Eet met mate
Een sneetje (zuurdesem)brood kan echt geen kwaad qua calorieën (30 calorieën ongeveer). Maar eet niet alles op wat je krijgt.

16. Eet bewust door langzaam te eten en goed te kauwen
Goed kauwen geeft een verzadigend gevoel, waardoor je minder veel gaat eten.

17. Vraag of je wat extra groenten mag bij het hoofdgerecht en eet minder of geen friet en mayonaise

18. Vraag sauzen en dressings apart te serveren of eet er minder van
In sauzen zit vaak het meeste vet en calorieën.

19. Neem in plaats van een dessert een kopje thee of koffie
Al zou je een koekje erbij nemen, dan scheelt dit nog veel calorieën ten opzichte van een dessert.

20. Compenseer je calorie inname door bijvoorbeeld de dag er na je porties te verkleinen

21. Verminder je zoutinname na een dagje uiteten
Probeer de dag erna wat minder zout binnen te krijgen door meer onbewerkte voedingsmiddelen te eten.

22. Geniet er vooral heel erg van!
Bourgondisch eten is belangrijk en doe dit dan ook zonder schuldgevoel! Ontspanning vinden in bourgondische eten kan bijdragen aan een betere gezondheid (minder stress). Tenslotte draait het om je gehele voedingspatroon; af en toe lekker uiteten, een dessert of een glas wijn passen daar prima bij!

Hopelijk heb jij profijt van deze tips! Heb je zelf nog tips die nog ontbreken in deze lijst? Reacties zijn meer dan welkom!

Deel & inspireer!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •