Bewust eten wordt makkelijker door deze 5 tips

Onderweg (in de auto) nog snel een boterham eten? Of noodgedwongen op je werk zo snel mogelijk je maaltijd naar binnen werken? Dit zal voor velen herkenbaar zijn. Maar wat je ook eet, bewust eten is minstens zo belangrijk! Met bewust eten bedoel ik vooral goed, rustig kauwen en vooral met aandacht (en liefde) eten. In deze blog kun je lezen waarom dit zo belangrijk is en je kunt tips lezen hoe je bewust kan eten. 

Bewust eten is belangrijk!

Eigenlijk is het heel simpel en kun je het proces makkelijk vergelijken met een fabriek. Hoe beter de machines worden afgesteld (goed kauwen), hoe beter de grondstoffen worden verwerkt (nutriënten opname) en hoe beter het eindproduct (fit, energiek, slank lichaam). Verder is ook het proces vooraf aan eten erg belangrijk. Wanneer je ontspannen begint met eten kan het spijsverteringsstelsel namelijk beter zijn werk doen om voedsel te verteren en op te nemen. Zo kan je bijvoorbeeld oprispingen of een opgeblazen gevoel voorkomen.

Niet alleen is het heel belangrijk om bewust te eten, maar ook een rustige omgeving kan een goede bijdrage leveren. Ben je bijvoorbeeld nog druk bezig met de krant te lezen of houd je van discussies aan tafel? Dit is helaas niet bevorderlijk voor de opname van voedingsstoffen. Het risico is namelijk dat je meer gehaast gaat eten, minder kauwt en minder geniet van de maaltijd.

Hoe eet je bewust?

Hieronder kun je 5 praktische tips lezen die je kunnen helpen om bewust te eten:

  1. Kook met natuurlijke, verse producten. Dit maakt het niet alleen voedzamer, je eet het ook minder snel naar binnen en je moet beter kauwen. 
  2. Maak je eten aantrekkelijk. Je kunt namelijk door het zien van een lekkere maaltijd al spijsverteringsstappen afscheiden, wat nodig is voor een goede spijsvertering en zo’n goed mogelijk opname.
  3. Neem de tijd om te eten. Dus niet vijf of tien minuten, maar neem gerust minstens 20 minuten waardoor je de tijd hebt om goed te kauwen en je kunt genieten van het eten. Daardoor is de kans groot dat je minder eet, er wordt namelijk een “signaal” naar de hersenen gestuurd dat je vol zit. Voor wie wat kilo’s kwijt wilt is dit een gouden tip!
  4. Eet ook met andere zintuigen zoals je ogen en neus waardoor je meer stil staat bij wat je eet, hoe het er uit ziet en hoe de textuur is. Dit zorgt ervoor dat je veel meer kunt genieten van het eten wat je eet.
  5. Goed kauwen! Kauw minstens 20-30 keer per hap. Het spijsverteringsstelsel begint al in de mond en wanneer je goed kauwt, hoe beter en meer het speeksel zich vermengt met enzymen die helpen om het eten beter op te laten nemen en te laten verteren. Twintig-dertig keer lijkt nogal veel, maar je zult zien; oefening baart kunst!

Heb jij nog goede tips? Laat dan van je horen!

Deel & inspireer!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •