Als dan plan – De truc om succesvol blijvend af te vallen

Heb je de intentie om een afvalpoging ditmaal écht tot een succes te maken? Dan is een goede voorbereiding het halve werk. Een succesvolle afvalpoging zit ‘m namelijk niet in wilskracht (daar ontbreekt het vaak niet aan). Misschien kun je wel meer dan 10 redenen voor jezelf bedenken. Maar, het volhouden op moeilijke momenten zoals een (on)geplande borrel met vrienden, het wekelijkse terugkerende familiediner of een trakterende collega – dat zijn de uitdagingen als je blijvend wilt afvallen. Wat is de truc om te kunnen af te vallen zonder dat deze uitdagingen roet in het eten gooien? Je raadt het al, dat is een als dan plan. Lees verder om te ontdekken hoe het werkt! 

De werking van een als dan plan

De intentie die jij hebt, bijvoorbeeld x kilo afvallen, bepaalt voor een groot deel je succes. Echter is er meer nodig dan alleen het hebben van een intentie. Om je doel te behalen dient het gewenste gedrag ook daadwerkelijk uitgevoerd te worden. Met een portie wilskracht ga je van start. Maar wat als deze portie wilskracht op raakt (en ja, dat gebeurt)?
Met een als dan plan heb je houvast op moeilijke momenten. Dat werkt zo: Bij een als dan plan wordt een intentie omgezet in een concrete actie wat hulp kan bieden op moeilijke momenten.

Bedenk jouw moeilijke momenten

Wat zijn jouw uitdagingen die ervoor zorgen dat je tot op heden niet blijvend bent afgevallen? Op welke moeilijke momenten vind jij het lastig om een lange termijn keuze te maken? Bedenk en-/of schrijf voor jezelf de moeilijke momenten of situatie(s) op. Is dat het moment bij thuiskomst van je werk en vervolgens moet wachten op je partner? Zijn dat de sociale momenten in het weekend? Of het moment wanneer je ‘s avonds uitgeteld op de bank ligt?

Maak een als dan plan concreet

De kunst van het daadwerkelijk uitvoeren van een als dan plan zit ‘m in de concreetheid ervan. Hoe concreter, hoe beter. Stel je voor dat jouw grootste valkuil het moment van thuiskomst is na een lange dag hard werken. Normaal gezien loop je (on)bewust naar de voorraadkast en zoek je ‘energie’. Tegelijkertijd wil je afvallen. Een concreet als dan plan helpt jou bij het behalen van je lange termijn doel. Dus schrijf het moeilijke moment zo concreet mogelijk op, maar ook wat je vervolgens gaat doen.

Dus liever niet:

  • Als ik thuis kom, dan ga ik televisie kijken

En liever wel:

  • Als ik thuis kom van het werk, dan drink ik eerst een groot glas water en vervolgens doe ik mijn wandelschoenen aan en ga ik minstens 15 minuten wandelen

Herhaal, herhaal en herhaal

Blijvend gedragsverandering creëer je door blijvend het nieuwe gedrag te herhalen. Misschien gaat dat niet in een keer van een leien dak. Herinner jezelf er dan aan dat geen enkele baby binnen één keer kan lopen. Een baby leert te lopen waarbij vallen en weer opstaan onderdeel zijn van het proces. Hoe vaker je een als dan plan met succes uitvoert, hoe makkelijker het wordt. Herhalen dus!

Nog een paar tips om een als dan plan succesvol te maken

  • Spreek een als dan plan hardop uit en-/of schrijf deze op voor jezelf. Daardoor ga je het ook voelen dat je dit met jezelf hebt afgesproken. Dit kan helpen om meer vertrouwen te krijgen en saboterende gedachten te vermijden.
  • Check voordat je start in hoeverre het plan haalbaar is in de praktijk. Dit kan met behulp van een schaalvraag. In hoeverre denk je dat het haalbaar is om het als dan plan succesvol in de praktijk te brengen op schaal van 0 tot en met 10? Kom je uit op een cijfer lager dan 7? Leg de lat dan iets lager.
  • Houd het bij een paar als dan plannen voor jezelf. Hiermee verhoog je de haalbaarheid. Voor het plan net zo lang uit totdat je merkt dat het je weinig tot geen energie kost.
  • Wees lief voor jezelf. Gaat het een keer niet goed, denk dan aan het voorbeeld van de wandelende baby. Vallen is niet erg, blijven liggen wel!
Deel & inspireer!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •