10 tips voor afvallen zonder dieet

Voor jou herkenbaar? Het idee dat je graag wat extra’s kilo’s kwijt zou willen? De gedachte dat je ‘moet’ of ‘graag zou willen’ afvallen is dat voor veel mensen wel. Een dieet zou kunnen helpen om dit doel te realiseren, maar wil je echt op lange termijn succes boeken? Dan kun je beter afvallen zonder dieet. Pak dan jouw eetpatroon stap-voor-stap voor aan. Succes zit ‘m vaak in herhaling. Kijk maar naar topsporters.
Wil je afvallen? Dan kun je beter een gewoonte aanpassen en het nieuwe gedrag blijven herhalen totdat je niet meer beter weet. Dit is vele malen effectiever! Toch zijn er een aantal tips die ik mee wil geven waardoor je kunt afvallen zonder dieet. Lees snel verder hoe je het kunt aanpakken!

Afvallen zonder dieet doe je zo!

1. Verwijder vooral niet jouw favoriete voedingsmiddelen uit je eetpatroon

Het roer wordt vaak helemaal omgegooid als er eenmaal toegezegd wordt om te gaan diëten. Je belooft jezelf om vooral nóóit meer chips te eten (waar je zo graag van houdt) of brood – nee, dat komt ook niet meer in huis. Toch kun je dit beter niet doen. Waarom niet? Omdat je vroeg of laat toch weer zin krijgt in deze producten en er dan misschien juist nóg meer van gaat eten. Afvallen gaat vaak om de hoeveelheid. Niet om het product zelf. Hoe kun je én afvallen én de producten eten die je graag eet?

  • Maak afspraken met jezelf. Bepaal hoeveel je van jezelf mag eten van jouw favoriete voedingsmiddel.
    Bijvoorbeeld: Ik mag in het weekend een bakje chips van mezelf. Ik doe de chips in een bakje en leg het daarna terug in de kast.
  • Zoek een voedzame variant. Wist je dat de naturel variant veel minder zooi bevat? Of probeer zelf een voedzame variant klaar te maken.

2. Doe het omdat je het wilt, niet omdat het moet

Ga na hoe graag je iets wilt. Afvallen gaat niet lukken als je het niet graag genoeg wilt. Het betekent namelijk consequent gedrag toepassen en keuzes op de lange termijn maken.

  • Maak bewuste keuzes.
    Bijvoorbeeld: Ik wil mijn favoriete broek aan over 3 maanden in plaats van die hele zak m&m’s nu te verorberen.

3. Verander je mindset

Je mindset bepaalt of je je doel gaat halen (of niet). Afvallen wordt makkelijker als je het écht wilt om de goede redenen. Niet geheel onbelangrijk – doe het vanuit liefde en zorg voor je eigen lichaam. Dan voelt het niet alsof je niks meer mag je eten en alles je ontzegt wordt (doei slachtofferol!). Nee, je wilt die zooi gewoon niet meer want het maakt je niet gelukkiger op de lange termijn.

  • Bepaal hoe je je wilt voelen
    Bijvoorbeeld: Ik voel me straks energieker, fitter en slanker als ik nu niet toegeef aan de verleiding

4. Voeding = brandstof

Uit voeding kan het lichaam energie halen. En hoe beter de voeding is, hoe meer energie. Niet voor niks wordt de vergelijking gemaakt met brandstof. Gooi je de verkeerde of te weinig brandstof in je lichaam – je raadt het al – dan gaat ‘ie tegenpruttelen. Zowel vanbinnen als vanbuiten.

  • Zorg voor goede én volwaardige voeding zodat het lichaam optimaal functioneert

5. Hoe minder bewerkt, hoe beter

En wat is dan goede voeding? Ga uit van de regel: hoe minder bewerkt, hoe voedzamer. Dat komt omdat natuurlijke producten vol zitten met vitamines & mineralen die ervoor zorgen dat het lichaam goed kan werken. Meestal bevat het ook minder loze calorieen waardoor je makkelijker gewicht kunt verliezen.

  • Eet voor >80% voedzaam en onbewerkt
    Zo zorg je ervoor dat het lichaam goed werkt en kun je ook nog genieten van de minder voedzame, maar o zo lekkere producten (zonder je schuldig te voelen).

6. Maak het jezelf makkelijk door structuur & planning

Afvallen wordt makkelijker als je structuur en een planning hebt. Voorkom dat je moet terugvallen op iets kant-en-klaar door van tevoren inzicht te krijgen in je planning. Zorg dat je altijd terug kunt vallen dankzij een goed gevulde voorraadkast.

  • Plan jouw week zodat je niet voor verassingen komt te staan
    Bijvoorbeeld: Ben je de hele dag onderweg in de auto? Neem fruit & noten mee als tussendoortjes. Zo voorkom je verleidingen.

7. Begin je dag goed

De start van de dag bepaalt vaak welke keuzes je voor de rest van de dag maakt. Begin je dag dus goed zodat het makkelijker wordt om goede keuzes te blijven maken. Start je dag met een glas water (met citroen) en een goed + voedzaam ontbijt.

  • De dag goed starten geeft energie en zelfvertrouwen om goede keuzes te blijven maken

8. Leg de lat niet te hoog

Nee, leg de lat juist wat lager. Hoe makkelijker & sneller je je doelen behaalt, hoe meer zelfvertrouwen het geeft. Zo kun je de lat telkens een stapje hoger leggen. Tien kilo afvallen in 6 maanden klinkt als onbegonnen werk. Want, waar begin je? Eén kilo afvallen in 2 weken is veel makkelijker. Je weet precies wat je wel of niet moet laten om je doel te behalen.

  • Begin met een lage lat en leg ‘m stap-voor-stap een stukje hoger
    Bijvoorbeeld: Ik wil in 2 weken één kilo afvallen. Daarna bepaal ik mijn nieuwe doel.

9. Stap-voor-stap

Word je ervan bewust dat stap-voor-stap veel efficiënter is dan één-grote-stap-en-twee-terug (ik spreek uit ervaring). Gooi niet je hele eetpatroon om, maar ga na welke gewoonten je eerst zou kunnen aanpakken. Herhaal één goede gewoonte totdat deze als natuurlijk aanvoelt. Pak hierna een nieuwe gewoonte aan. Wedden dat jij je doel behaalt?!

  • Raak gewicht kwijt door stap-voor-stap goede gewoonten te ontwikkelen

10. Heb geduld en compassie

Het lichaam is zo geprogrammeerd dat het energie wilt opslaan voor barre tijden. Eigenlijk wilt het geen opgeslagen energie (vet) kwijt. Daarom kan het soms langer duren dan jezelf wilt. Heb geduld! En compassie! Bekijk het van de positieve kant als je wel al bent afgevallen – ook al is het nog niet waar je wilt zijn. Je bent al één stapje dichterbij je doel. Ga ook na of je al positieve veranderingen merkt aan de binnenkant van je lichaam (lees – verbetering van je stoelgang, slaap of energie). Dan weet je dat je op de goede weg bent!

  • Afvallen zonder dieet is geen straf. Zorg goed voor jezelf door prioriteiten te stellen zodat jij doel behaalt!

Ik ben benieuwd welke tip voor jou werkt! Of heb je zelf een tip die jou helpt bij het afvallen? Laat het weten in een reactie!

Deel & inspireer!
  • 3
  •  
  •  
  •  
  •  
  •