Zo start je met gezonder eten

Heb jij graag het verlangen of het voornemen om gezonder te eten? Maar is jouw vraag tegelijkertijd: Waar. Te. Beginnen? Lees dan snel verder! In deze blog leg ik uit hoe je kunt starten met gezonder te eten. 

Zo start je met gezonder eten

1. Weet het verschil tussen (on)gezond eten

Gezonder eten is een mooi verlangen. Je wilt namelijk beter voor jouw eigen lichaam zorgen. Maar wat houdt “gezonder eten” eigenlijk in? Kort door de bocht, gezonder eten houdt in dat je voedingsmiddelen eet die méér voedingsstoffen bevatten. Er zijn grote stoffen, de “macronutrienten” (lees: koolhydraten (en vezels), eiwitten en vetten). Ook zijn er kleine stoffen, de “micronutrienten” (lees: vitamines & mineralen).

Planten nemen kleine stoffen op uit de aarde (mineralen) of maken ze zelf aan (vitamines). Dieren en mensen krijgen deze vitamines dus binnen door het eten van planten. Wil je gezonder eten, dan wil je dus eigenlijk zoveel mogelijk voeding eten met verschillende macro- én micronutrienten. En die stoffen zitten in natuurlijke, onbewerkte voeding.

2. Kies voornamelijk voor natuurlijke, onbewerkte voeding

Natuurlijke, onbewerkte voeding is dus rijk aan allerlei voedingsstoffen. Stoffen die het lichaam moet (ja – je leest het goed) binnenkrijgen. Voedingsstoffen zorgen dat allerlei processen in het lichaam goed uitgevoerd kunnen worden – zónder dat je het door hebt. Denk aan het behouden van een goede weerstand, infecties & ontstekingen op afstand houden, de aanmaak van nieuwe cellen, het verbranden van energie, dat organen hun werk goed doen en ga zo maar door. Volkoren granen, groenten, fruit, peulvruchten, noten, pitten, zaden, (vette) vis en (onbewerkt) vlees zijn de voedingsmiddelen waar je het beste zo veel mogelijk voor kunt kiezen.

3. En laat bewerkte voeding zo veel mogelijk staan

Tegelijkertijd is het ook goed om bewerkte voeding zo veel mogelijk te laten staan. Waarom? Tijdens de bewerking van het product kunnen voedingsstoffen verloren zijn gegaan en-/of andere stoffen zijn toegevoegd voor de houdbaarheid, smaak of het uiterlijk.  Deze producten (denk aan wit brood, koekjes, snoep, kant-en-klaar producten etc) bevatten dus (veel) minder voedingsstoffen. Bovendien worden suiker, olie en E-nummers toegevoegd om de smaak te verbeteren. Deze stoffen hebben geen toegevoegde waarde voor je gezondheid. Kies bewerkte voeding als uitzondering op de regel.

4. Krijg inzicht in je huidige eetpatroon

Hoe (on)gezond eet je nu eigenlijk echt? Mocht je dat graag willen weten, houd dan voor minstens een week een eetdagboek bij. Bijvoorbeeld de app Mijn Eetmeter van het Voedingscentrum. Via deze handige app kun je alles wat je eet op een dag makkelijk invullen en krijg je inzicht (bij het kopje advies) hoe “gezond” je eet. Door het bijhouden van een eetdagboek krijg je inzicht in jouw huidige gewoonten (die wellicht ietsjespietje minder gezond zijn). Ga vervolgens na hoe je deze gewoonten kunt ombuigen tot gezonde(re) gewoonten.

5. Maak kleine stappen

Weet je welke gewoonten je kunt aanleren, afleren of ombuigen? Maak dan kleine stappen. Gooi het roer niet in één keer om, maar zet elke dag een stap naar jouw gewenste eetpatroon. Hierdoor is de kans veel groter dat je het blijft volhouden. Dit komt omdat gewoonten geen moeite kosten. Als je dus elke dag een klein beetje moeite doet, kost het je op de lange termijn géén moeite meer. Hoe je goede gewoonten kunt creëren, dat lees je hier.


Extra (online) begeleiding kan erg helpen om het proces naar gezonder eten makkelijker, sneller (en leuker) te maken. Heb je interesse? Stuur mij dan een bericht om te kijk naar de mogelijkheden!

Deel & inspireer!
  • 2
  •  
  •  
  •  
  •