Voedzaam eten

We weten allemaal wel dat we gezond zouden moeten eten. Alleen wordt ons dit knap lastig gemaakt door onder andere de levensmiddelenindustrie. Kijk maar eens in de supermarkt, zo’n 80% van alle producten is (sterk) bewerkt. En niet alleen dat… Wat is “gezonde” voeding eigenlijk? En wáárom moeten we twee stuks fruit en minstens 250 gram groenten op een dag eten? En waarom kunnen we bewerkte zoals koekjes, snoep & chips beter laten staan? In deze blog lees je meer over (de voordelen van) gezond en voedzaam eten. Ook geef ik 5 tips die je makkelijk in de praktijk kunt brengen waardoor je van deze voordelen kunt profiteren. Nieuwsgierig? Lees dan snel verder!

Gezond versus voedzaam eten

Gezonde voeding

Eerst de vraag: Wát is gezonde voeding? Als ik dit intyp in Google dan krijg je niet echt één antwoord. Logisch eigenlijk, want voeding is opgebouwd uit allerlei voedingsstoffen. De grote stoffen: koolhydraten (en vezels), eiwitten en vetten. En de kleine stoffen: vitamines en mineralen. Elk product heeft zijn eigen unieke samenstelling qua grote en kleine stoffen. Vergelijkbaar met het menselijk lichaam, dat ook bij iedereen een unieke samenstelling heeft. Hoe deze stoffen reageren in een lichaam is bij iedereen verschillend. Daarom kun je niet zeggen dat een product gezond is, want wat voor de één heel gezond is, is misschien voor een ander wel ziekmakend en zelfs dodelijk. Denk maar aan allergie gevoelige producten zoals schaal- en schelpdieren, noten, selderij of pinda’s. 

Voedzame voeding

Daarom gebruik ik liever het woord voedzaam. Dit woord gaat uit van de hoeveelheid voedingsstoffen dat een product bevat. Hoe meer (kleine) voedingsstoffen, hoe beter. Die voedingsstoffen gebruikt het lichaam onder andere als energie. Maar, misschien nog wel veel belangrijker: de kleine stoffen (vitamines & mineralen) worden gebruikt voor allerlei ingewikkelde chemische processen. Terwijl je dit leest zijn er allerlei chemische processen in jouw lichaam gaande. Misschien heb je net gegeten en wordt je eten verteerd, wordt glucose opgenomen in de cellen waardoor je hersenen functioneren, blijft je bloeddruk juist, klopt je hart en groeien je haar & nagels. Hier staan we nauwelijks bij stil, maar als deze processen niet goed uit kunnen worden gevoerd (door een tekort aan vitamines en mineralen), dan kunnen ze gaan haperen en kun je klachten ervaren. 

De voordelen van voedzaam eten

Één ding hebben we allemaal gemeen: we hebben een gezond lichaam nodig om van het leven te kunnen genieten. Dit is eigenlijk jouw persoonlijke middel in ons leven. Ben je bereid om zo goed mogelijk voor je eigen lichaam te zorgen en wil je hier graag in investeren? Dan kan het je deze voordelen opleveren:

  • Bewerkt voedsel kan minder lekker smaken dan voorheen (én je kan er meer van genieten doordat je het met mate eet)
  • Een dikker wordende portemonnee doordat je kosten bespaard op (bewerkt) voedsel, kant-en-klare maaltijden, supplementen en niet te vergeten: zorgkosten
  • Juist méér energie
  • Minder lichamelijke klachten zoals hoofdpijn, eczeem, aftes, aambeien, maagzuur et cetera
  • Uit jezelf wakker worden
  • Minder kans op chronische welvaartsziekten zoals hart- en vaatziekten, diabetes en kanker
  • Betere prestaties op je werk/studie
  • Een goed humeur
  • Een betere weerstand waardoor je minder verkouden en-/of ziek bent
  • Minder last van energiedipjes (na de maaltijd)
  • Je blijft er jong & vitaal uitzien
  • En ga zo maar door!

Oké, klinkt aantrekkelijk toch? Maar waar begin je? Hieronder lees je 5 tips die daarbij kunnen helpen!

Vijf tips voor in de praktijk

1. Houd een eetdagboek bij via een app

Door het bijhouden wat je per dag eet & drinkt, krijg je inzicht in de voedingsstoffen die je binnenkrijgt. Krijg je genoeg vitamines & mineralen binnen? Wat is de verhouding? Loop je wellicht tekorten op? Houd minstens één week bij wat je eet & drinkt om deze inzichten te krijgen. De makkelijke app Mijn Eetmeter geeft óók inzicht in je dagelijkse inname qua vitamines en mineralen. Wil je concrete en persoonlijk adviezen op basis van je eetgevulde eetdagboek? Deze werk ik met liefde & zorg persoonlijk voor je uit (inclusief handige & makkelijke tips)!

2. Kies de beste variant

Witte pasta, witte rijst, melkchocolade of wit brood zijn producten die allemaal erg lekker zijn. Helaas zijn ze ook “gestript” waardoor ze nauwelijks nog voedingsstoffen bevatten. Eigenlijk houd je er bijna alleen energie aan over. Kies liever voor de volkoren variant, of de minst bewerkte, dan krijg je méér vitamines en mineralen binnen. Het resultaat? De voordelen van hierboven! 

3. Hanteer een regel die past bij jouw leefstijl

Het kan erg moeilijk zijn om over te stappen van bewerkte voeding naar minder bewerkte voeding. Soms lijkt het makkelijker om alle bewerkte voeding te verbannen. Mijn tip? Houd een leuke balans tussen bewerkte en onbewerkte voeding. Krijg je dankzij een goede basis in je eetpatroon voldoende voedingsstoffen binnen, kun je daarnaast ook gewoon iets lekkers eten. Zoek naar balans dat voor jou werkt. Bijvoorbeeld de 80-20-, doordeweeks-weekend-, of elke-dag-iets-lekkers-regel. 

4. Maak het zelf klaar

Veel bewerkte kant-en-klaar producten zijn minder voedzaam. Bovendien wordt er vaak suiker en olie aan toegevoegd dat bijna enkel alleen energie levert. Stel je vindt brownies echt heel erg lekker. Probeer dan zelf een gezonde brownies te maken. Zo kun je een verantwoorde manier toch genieten van datgene wat je heel graag lust. Voedzaam eten betekent niet dat je jezelf alles moet ontzeggen. Maar, de voordelen zijn het dubbel en dwars waard!

5. Kies met name voor producten zonder ingrediëntendeclaratie

Een ingrediëntendeclaratie is verplicht voor producten die een bewerking hebben ondergaan. Kies vooral voor producten die niet/nauwelijks zijn bewerkt of producten die nauwelijks/geen toegevoegde stoffen bevatten. Denk aan groente, fruit, peulvruchten, noten, pitten en zaden. Vlees (geen vleeswaren), vette vis en volkoren graanproducten zijn ook goede voorbeelden.

Voedzaam eten is een bewuste keuze waarmee je goed voor je lichaam zorgt. Vind je dit lastig? Of kun je wel wat hulp gebruiken? Stuur mij dan een bericht!

 

Deel & inspireer!
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •