Voedingsadviezen in de praktijk brengen

“Eet twee stuks fruit op een dag” – “Doe aan intermitting fasting en je valt zo kilo’s af” – “Je kunt beter koolhydraten skippen dan voel je je veel beter” – “Na acht uur mag je niks meer eten”. Klinken deze voedingsadviezen jou bekend in de oren? ‘Doe dit, dan…’ of ‘Probeer zus, dan…!’
Stuk voor stuk voorbeelden van (onbedoelde) adviezen die we misschien niet, maar misschien ook wel in de praktijk willen brengen zodat we ditmaal wel succes boeken. Maar, hoe krijg je het deze keer echt voor elkaar zonder terug te vallen in oude gewoonten?! Omdat voedingsadviezen in de praktijk brengen een hele uitdaging kan zijn, geef ik 6 tips die jou daarbij kunnen helpen. Nieuwsgierig? Lees dan snel verder!

1. Onderzoek het advies

Voordat je een advies in de praktijk gaat brengen, is het goed om na te gaan hoe goed het advies onderbouwd is. Is het een mening omdat product X goed bij iemand bevalt of is het een advies gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek dat een professional geeft? Volg niet klakkeloos elke voedingshype of advies. Luister naar je eigen lichaam én bekijk of het advies past binnen jouw leefstijl & wensen en behoeften.

2. Wees creatief

Wees creatief met adviezen die ver-van-je-bed-show staan. Als je nauwelijks groente eet, dan is het advies van 250 gram groenten per dag nogal hooggegrepen of een tikkeltje onrealistisch (op korte termijn). Neem de tijd en ga op ontdekkingstocht wat de mogelijkheden zijn. Via mijn blog bijvoorbeeld of stuur een berichtje als je inspiratie nodig hebt.

3. Maak adviezen concreet

Maak een algemeen advies zoals 250 gram groente per dag concreet zodat het past binnen jóuw leefstijl. Welke stappen ga en kun je zetten om dit advies daadwerkelijk in de praktijk te brengen? Eet je voortaan rauwkost bij de lunch? Neem je als tussendoortje snackgroenten met een hummus-dip? Voeg je extra groenten toe aan je warme maaltijd? Eet je vaker een kop soep voor het avondeten? Ga voor jezelf na welke concrete stappen je de komende periode gaat zetten en hoe je dit gaat aanpakken. Een voorbeeld: ik zet extra groenten op mijn boodschappenlijstje zodat ik deze kan meenemen naar mijn werk als tussendoortje.

Lees ook: 16 tips waardoor je eenvoudig meer groenten eet

4. Zet dagelijks kleine stappen

Van nauwelijks groente naar 250 gram groente per dag is een grote verandering. Is de stap té groot, dan is er een grote kans dat het bij een advies blijft… Dit wil je natuurlijk voorkomen. Hoe? Wees lief voor jezelf en zie elke stap als verbetering. Begin met een kleine stap en bouw het langzaam uit totdat het als een gewoonte aanvoelt. Bepaal dus jouw eigen tempo.

5. Vermijd het ‘alles-of-niets’ principe

Een advies kan het ‘alles-of-niets’ principe versterken. Je “moet” meer dit of je mag “nooit” meer dat. Dat kan averechts werken, want misschien wil je het dan juist nog liever. Door minder in het ‘alles-of-niets’ principe te denken vind je een betere balans in je eetpatroon. Hoe je dit aanpakt lees je hier.

6. Vraag om hulp

Helaas bestaat er geen quick-fix. Veranderingen aanbrengen in gedrag kost tijd, moeite en energie. Maar met behulp van professionele begeleiding kan het wel makkelijker zijn om de voedingsadviezen in de praktijk te brengen. Kun je deze extra hulp goed gebruiken? Bekijk dan wat ik voor jou kan betekenen!

7. Doe het voor jezelf én de beloning

Onthoud dat een voedingsadvies bedoeld is om klachten te verminderen en-/of jouw lichaam beter te laten werken. Niet om je op de vingers te tikken dat je het niet goed doet of iets niet mag. Neem je voedingsadviezen van harte aan en breng je ze stap-voor-stap in de praktijk? Je lichaam zal je dankbaar zijn en de kans is groot dat de beloning het meer dan waard is!

Heb jij zelf nog tips hoe je adviezen in de praktijk brengt? Tips zijn meer dan welkom!

Deel & inspireer!
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  
  •