Met deze 10 tips ga je van ‘weten’ naar ‘doen’

Wat ik regelmatig te horen krijg is: “Ik weet heus wel wat ik moet doen”. Toch (!) gedragen we ons vaak anders dan dat we zouden willen. Hoewel je misschien graag die kilo’s zou willen kwijtraken – en weet je ook wat je daarvoor zou moeten doen – in de praktijk lukt het je (helaas) niet. Wat kun je dan doen om van ‘weten’ naar ‘doen’ te gaan? Met een snufje wilskracht en wat motivatie kom je van start, maar dan… In deze blog geef ik tien tips dus lees lekker verder! 

1. Ga op onderzoek uit

Wat is het wat je precies wilt bereiken? En hoe wil je dit bereiken? Er zijn talloze manieren te bedenken om er te komen, maar wat past bij jou? Wil je écht een (crash)dieet volgen? Wil je nieuwe gewoonten aan leren? Mijn advies: ga op onderzoek uit en bekijk wat bij jouw leefstijl, wensen en behoeften op de lange termijn past.

2. Het draait om jouw toekomstige leefstijl

De fase van ‘weten’ kun je vergelijken met jouw huidige gedrag. Jouw huidige gedrag – niet goed of slecht – zorgt ervoor dat je in deze situatie zit. Tegelijkertijd heb je de wens om iets anders te willen ervaren. De ‘doen’ fase kun je vergelijken met jouw toekomstige gedrag. Bepaal welk gedrag je straks bij jezelf wilt zien in de ‘doen’ fase.

3. Bepaal jouw doel

Het is handig om een doel te bepalen. Waarom? Omdat een doel inzicht geeft in wat je moet gaan ondernemen in je gedrag. Stel je wilt 5 kilo afvallen in 6 maanden. Bekijk dan wat je kunt doen en hoe je dat gaat aanpakken.

4. Pas je gewoonten aan

Om van ‘weten’ naar ‘doen’ te gaan, moet je dingen aanpassen. Anders blijf je in de ‘weten’ fase. Bekijk jouw huidige gewoonten. Welke ben je bereid om aan te passen? Dan kan van alles zijn: Denk aan regelmatiger eten, ‘s avonds na het eten niet meer snoepen, elke week online boodschappen doen, boodschappenlijsten maken. You name it!

5. Zet kleine stappen

De volgende stap is het zetten van kleine stappen waardoor je gewoonten af- of aanleert. Gooi niet het roer drastisch om, want dit werkt vaak tijdelijk. Doe het júist rustig aan en geef jezelf de tijd om een nieuwe gewoonte aan te leren of af te leren door kleine stappen te zetten.

6. Hanteer simpele en makkelijke trucjes

Het aan- of afleren van gewoonte is een stuk makkelijker als je jezelf trucjes weet aan te leren. Wil je ‘s avonds minder vaak snaaien? Haal dan bewust geen producten in huis waar je ‘s avonds naar snaait (dit lijkt makkelijker dan dat het is, maar is nog best een uitdaging). Of schrijf deze producten expres niet op je boodschappenlijst. Of wat dacht je van een wandeling maken in de frisse buitenlucht? Bel tegelijkertijd een vriend(in) of familielid op – een win-win situatie!

7. Hormonen spelen een belangrijke rol

Hormonen zijn stoffen in het lichaam die allerlei processen reguleren. Zo ook het honger- en verzadigingsgevoel. Het hongergevoel wordt geregeld door ghreline. Het verzadigingsgevoel door leptine. Als deze stoffen niet goed werken – je raadt het al – kun je vaker trek hebben en-/of minder snel een verzadigend gevoel hebben. Dus als je nog zo hard je best doet om af te vallen, hormonen kunnen ervoor zorgen dat je doel “mislukt”. De oplossing? Creëer een gezonde leefstijl met onder andere voldoende slaap, regelmaat, het vermijden van suikerrijke- en cafeïne houdende producten en lichaamsbeweging. Een gezonde leefstijl maakt het makkelijker om naar de ‘doen’ fase te gaan.

8. Zoek begeleiding

Een dieet volgen is prima te doen in je eentje. Maar een eetpatroon aanpassen waarbij gewoonten gaat af- of aanleren? Dat is een stuk makkelijker als je daar hulp bij zoekt. Als diëtist begeleid ik je met alle liefde naar een eetpatroon dat bij jou past voor de rest van je leven. Benieuwd naar mijn diensten? Neem dan vrijblijvend contact op!

9. Geef nooit op!

Nieuwe gewoonten aanleren is te vergelijken met het leren fietsen. Hoogstwaarschijnlijk lukte het niet om in één keer zelfstandig te fietsen zonder wieltjes. Daarvoor moet je blijven oefenen. Heel veel oefenen. Dat is ook zo met gewoonten. Soms kan het ook een lange tijd goed gaan, waarna je (onopgemerkt) kan terugvallen in oude gewoonten. Geen man over boord! Pak je nieuwe gewoonte weer terug op en geef nooit op. Blijf net zo lang oefenen tot het nieuwe gedrag geen energie meer kost.

10. Wees trots op jezelf

Wij zijn nogal streng voor onszelf. “Ik doe zo mijn stinkende best, maar ik ben maar een halve kilo afgevallen in de afgelopen 2 weken” is zo’n gedachte. Bekijk het juist andersom. Het is juist goed om langzaam af te vallen (dat voorkomt het jojo effect). Wees dus trots op jezelf dat je dit resultaat hebt geboekt en ga vooral zo verder.

Heb jij nog tips hoe je van ‘weten’ naar ‘doen’ gaat? Laat gerust een reactie achter!

Deel & inspireer!
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •