Uit balans? Zo pak je de draad weer op!

Dacht je net zo lekker bezig te zijn en het gevoel te hebben – dit kan niet fout gaan – val je opeens terug in oude gewoonten. Daar gaat je doel… of toch niet? Terugval in oude gewoonten betekent niet dat alle inspanning voor niets is geweest. Het is heel normaal dat je eens uit balans raakt als je naar een doel toewerkt zoals het realiseren van gewichtsverlies. De vraag is alleen, wat doe je als je uit balans bent geraakt? Hieronder lees je tips hoe je de draad weer op kunt pakken.

1. Herken oude gewoonten

Nieuw gedrag aanleren kost energie, tijd en moeite. Zeker als het gaat om het realiseren van bijvoorbeeld gewichtsverlies. Door herhaling wordt het behalen van je doel steeds makkelijker, maar gevaar ligt altijd op de loer. Toch die bitterballen op het terras, het toezeggen van een stuk gebak van je collega’s verjaardag omdat je je gestrest voelt of die alcoholische versnaperingen in het weekend. Merk je op dat je terugvalt in oude gewoonten, dan is het de kunst om eerst te herkennen dat dit het geval is – zónder je schuldig te voelen.

2. Erken & accepteer dat je uit balans bent

Heb je opgemerkt dat je terugvalt in oude gewoonten? Heel vervelend, maar niet het einde van de wereld én je doel. Hoe eerder je herkent dat je bent teruggevallen, hoe makkelijker het is om je nieuwe gewoonten weer op te pakken. Wacht je langer, dan kan dat gepaard gaan met alles-of-niets gedachten waardoor het moeilijker wordt om je te herpakken. Er zit dus niks anders op dan dit te accepteren. Wees lief voor jezelf en bedenk dat dit eenmaal hoort bij het realiseren van het doel. Iets aanleren, zoals fietsen of autorijden gaat ook niet in één keer foutloos.

3. Sta stil bij je doel

Dus je bent uit balans en dat is ook oké. Het schuldgevoel heb je overboord gegooid. Sta vervolgens stil bij jouw doel. Waarom wilde je nieuwe gewoonten aanleren? Wat was het idee achter jouw poging? En wanneer voel jij je in balans? Probeer voor jezelf te visualiseren hoe dit eruit ziet en creëer er een gevoel bij. Dát is de reden waarom je de draad weer oppakt.

4. Creëer handvatten & minimaliseer terugval

Het ging dus even een poos minder lekker. Ga bij jezelf na waardoor je uit balans bent en hoe je dit in de toekomst zou kunnen voorkomen. En, wat kan jou daarbij helpen? Een als-dan plan kan helpen om met moeilijke situaties om te gaan waardoor je terugval kan beperken. Dit is een voorbeeld van een handvat, bijvoorbeeld: als ik in het weekend een glas alcohol wil, dan houd ik het maximaal bij 2 glazen. Bedenk iets wat bij jou past. Dat kan ook iets anders zijn, zoals het bellen met een vriend(in), het opschrijven in een dagboek of jezelf in het zweet werken door een rondje te gaan hardlopen.

5. Herhaal

Terugval is niet erg en hoort bij gedragsverandering. Door dit proces te herhalen, minimaliseer je de duur bij de terugval waardoor je steeds meer in balans bent.

Dit is mijn aanpak als ik uit balans ben. Heb jij nog tips? Deze zijn meer dan welkom!

Deel & inspireer
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •