Succesvol afvallen – Doe dit dan vooral wél

Wat je vooral niet moet doen als je succesvol wilt afvallen, kun je hier lezen. In deze blogs geef ik je 7 tips wat je juist wél kunt doen waardoor succesvol afvallen mogelijk is. Is succesvol afvallen makkelijk? Om heel eerlijk te zijn…? Nee.
Maar, de voordelen zijn het proberen meer dan waard. En wat zijn de voordelen? Je voelt jezelf slanker en fitter, je hebt meer energie, ervaart minder/geen lichamelijke klachten en het geeft méér zelfvertrouwen waardoor je je gelukkiger voelt. Lees lekker verder als je nieuwsgierig bent geworden naar de 7 gouden tips hoe je het dit keer wel goed aanpakt.

1. Behoud spiermassa

Uit onderzoek is gebleken dat een hogere eiwithoeveelheid in de voeding zorgt voor behoud van spiermassa waardoor de eetlust niet toeneemt. En dat is handig, want daardoor wordt je minder vatbaar voor de toename van de eetlust als je wel spiermassa verliest. Hoe zorg je voor behoud van spiermassa? Vermijd een crashdieet, eet voldoende eiwitten, zorg voor vitamine D en doe aan krachttraining (ik zei het hé, dat het niet gemakkelijk ging worden).

2. Zorg voor voldoende eiwitten in de voeding

Oké, voldoende eiwitten eten dus. Bedenk wel dat dit in verhouding moet staan tot de totale energie-inname. Het lichaam kan te veel energie (ook in de vorm van eiwitten) opslaan als energiereserve in de vorm van vet. Het advies qua hoeveelheid eiwit in jouw voedingspatroon? Minstens 0,8 gram per kilo. Iemand die dus gemiddeld 70 kilo weegt, heeft een eiwitbehoefte van 56 gram. Voorbeelden van dierlijke eiwitrijke producten: zuivel zoals melk- en kaasproducten, vis, vlees en ei. Plantaardige eiwitten vind je in volkoren graanproducten, peulvruchten, noten, pitten en zaden.

3. Activeer je bruine vet

Echt lekker klinkt het niet – bruin vet. Maar dit specifieke soort vetweefsel in het lichaam verbruikt meer energie dan gewoon vetweefsel. Hoe meer bruin vetweefsel, hoe hoger de rustmetabolisme. Dat betekent dus dat je in rust meer calorieën verbruikt. En hoe zorg je voor meer aanmaak van bruin vet? Een variatie in de omgevingstemperatuur (zoals een douchebeurt eindigen met een koude douche) en door het eten van bepaalde voedingsmiddelen die het metabolisme een oppepper geven. Producten die daarvoor zorgen zijn rode peper, dankzij het stofje capsaïcine. Of koffie en thee, dat cafeïne bevat en groene thee is rijk aan epigallocatechine.

4. Verbeter je darmmicrobioom

Het darmmicrobioom zijn alle (lees: biljoenen) micro-organismen die zich in het maag-darmstelsel bevinden. Dit zijn onder andere bacteriën die een hele belangrijke functie hebben zoals de verteren van voeding. Als er veranderingen plaatsvinden in de verhoudingen micr-organismen dan kan dat effect hebben op het hele lichaam, zoals gewichtstoename. Verbeter de darmmicrobioom door voldoende vezels (>30 gram per dag) te eten en stress te verminderen.

5. Voer goede gewoonten door in voedingspatroon

De kans op gewichtstoename is erg groot als je van een crash-dieet terugkeert naar je oude voedingspatroon. Wil je echt succesvol afvallen, dan zul je blijvende veranderingen (in de gewoonten) van jouw voedingspatroon en leefstijl moeten doorvoeren. Hele ingewikkelde veranderingen hoeven dat niet te zijn. Denk aan:

  • Drinken van caloriearme dranken zoals koffie, thee en water in plaats van energierijke dranken
  • Meer fruit eten
  • Vaker groente en peulvruchten eten
  • Minder snacken
  • Kleinere porties eten
  • Bewust eten zonder afleiding

6. Krijg meer lichaamsbeweging

Aanpassingen doorvoeren in je eetpatroon én meer lichaamsbeweging krijgen is effectiever dan enkel de voedingsvoedingsadviezen toepassen. Denk hier ook aan kleine aanpassingen met groot effect:

  • Vaker de trap pakken
  • De fiets nemen naar werk, de supermarkt of een uitje
  • Zelf het huishouden doen
  • Minder apparatuur in de keuken het werk voor je laten doen (was de vaat af, klop de slagroom zelf met een garde of snijd zelf groenten)

7. Zorg voor begeleiding na bereiken van jouw doelgewicht

Uit onderzoek is gebleken dat maandelijkse begeleiding door een diëtist bijdraagt aan het behouden van het gewichtsverlies. Een diëtist begeleid je niet alleen naar je nieuwe voedingspatroon, maar kan ook hulp bieden om effectief met bijvoorbeeld emotie-eten om te gaan. Hierdoor beter je beter bestand om gewichtsverlies te behouden. Kun jij begeleiding gebruiken bij het behalen van jouw doel? Schroom dan niet om mij een bericht te sturen!

Ik hoop dat deze 7 tips jou helpen bij het succesvol afvallen! 

Deel & inspireer!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •