Succesvol afvallen? Doe dit dan vooral niet!

Hardnekkige extra kilo’s. Wil je ze graag kwijt, dan kun je een leger aan snelle oplossingen bedenken. Crash-diëten, afslankpillen, poeders, shakes, dure afvalprogramma’s of superfoods. Lijkt dé beste oplossing en heel aantrekkelijk – dat is het helaas niet. Succesvol afvallen zit ‘m namelijk niet in dat deze producten jouw probleem gaan oplossen. Je kunt er zelfs een (groot) probleem bij krijgen. Lees verder als je wilt weten wat je dus beter niet kunt doen (en het geheim wat je beter wél kunt doen).

1. Crash-diëten

Het lijkt de snelste en effectiefste oplossing. Een crash-dieet volgen. Met wat wilskracht kun je binnen een paar weken een paar kilo kwijt raken door drastisch minder calorieën binnen te krijgen. Maar dan, na die paar weken… De aanpassingen die je hebt moeten doorvoeren blijk je niet vol te kunnen houden (dat is meer dan logisch) en ben je binnen de kortste keer zelfs nog zwaarder dan vóór het dieet. Slecht voor je zelfvertrouwen én voor je lichaam. Dit ‘jojo-effect’ leidt tot de volgende lichamelijke effecten wat op lange termijn juist voor gewichtstoename zorgt:

  • Het verlaagt het rustmetabolisme. Je lichaam gaat over op een ‘spaarstand’ en gaat dus effectiever met minder calorieën om
  • Vetcellen ervaren ‘stress’ bij het afvallen en staan niet graag vet af. Zodra ze kans zich voordoet gaan ze vet stapelen
  • De eetlust wordt verhoogd als je spiermassa kwijt raakt waardoor je juist meer gaat eten.

Kortom, niet doen. Het ontregelt je lichaam met alle gevolgen van dien.

2. Volg ook geen ander dieet

Een omschrijving van een dieet is: Regels voor wat je wel en niet mag eten en drinken. Bij een gezond eetpatroon gaat het er niet om wat je wel of niet mag eten, maar in welke mate. Een dieet is vaak op gericht om het gewicht te veranderen. Wil je een paar kilo’s kwijt? Dan is het effectiever om te kijken naar de huidige gewoonten die jij hebt die voor het gewicht zorgen. En, welke mogelijkheden jij hebt om deze gewoonte aan te passen. In een gezond eetpatroon kun je namelijk nog steeds een koekje, chips of taart eten, maar gaat het om de hoeveelheid en frequentie. Hoe je dat kunt aanpakken, lees je hier.

3. Producten verbannen

Verbannen van producten lijkt effectief op korte termijn zoals dertig dagen geen suiker meer eten, het verbannen van chocolade of het schrappen van alle varianten van koolhydraten. Geef eens antwoord op de volgende vraag: In hoeverre is het haalbaar om een product [naar keuze’] nóóit meer te eten in je leven? Waarschijnlijk is antwoord: niet haalbaar. Wil je succesvol afvallen? Dan kun je beter een gezonder alternatief bedenken, de frequentie verminderen en de hoeveelheid aanpassen.

4. Snel resultaat verwachten

Een halve kilo tot een week kilo afvallen is een realistisch doel. Meer dan dat is niet wenselijk, want dan bestaat de kans dat je ook spiermassa kwijtraakt. Hierboven heb je gelezen dat dat leidt tot een verhoogde eetlust en indirect tot gewichtstoename. Realistische verwachtingen kunnen dus bijdragen aan succesvol afvallen op lange termijn.

5. Gefocust zijn op de weegschaal

Niets zo demotiverend als de getallen op de weegschaal als ze niet overeenkomen met jouw (gehoopte) verwachtingen. Geeft de weegschaal zelfs meer aan dan de vorige keer, dan bestaat de kans dat je daardoor andere keuzes gaat maken waardoor je juist aankomt. Om beter inzicht te krijgen in het afvalproces kun je jezelf wegen – 1 keer per week op dezelfde dag en hetzelfde tijdstip. Nog beter – het resultaat af lezen van een weegschaal die de (veranderde) verhoudingen binnenin je lichaam laten zien, zoals spier- en vetmassa. Spieren wegen namelijk meer dan vet. Losser zittende kleding is ook teken dat je lichaam verandert. Visueel ingesteld? Maak dan iedere een maand een foto. Genoeg opties die de voorkeur boven een simpele weegschaal hebben waardoor je wel succesvol afvalt.

Nu weet je dus wat je juist niet moet doen. Nieuwsgierig wat je wel kunt doen? Lees hier hoe je succesvol afvallen wel mogelijk maakt!

Deel & inspireer!
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •