Optimaliseren van het eetpatroon

Wat je wens ook is, – het verbeteren van je gezondheid, lekkerder in je vel zitten of meer energie willen ervaren – het optimaliseren van je eetpatroon is sowieso een goed idee. Ga je aan de slag met het optimaliseren van je eetpatroon, dan krijg je dat alle drie cadeau. Hieronder kun je lezen hoe je dat in 8 stappen aanpakt!

Het optimaliseren van het eetpatroon in 8 stappen!

1. Neem de tijd

Misschien wel het laatste wat je wilt horen, maar vermijd de quick-fix. Ben je daar wel naar opzoek? Ga dan even voor jezelf na wie in je sociale kringen een dieet langer dan een jaar heeft volgehouden mét blijvend resultaat. Wil je je eetpatroon veranderen, neem dan (ruim) de tijd om stap-voor-stap nieuwe gewoonten aan te leren. En jup, het doel komt wellicht minder rap in zicht, maar het voorkomt dat je in de val trapt van eindeloze kortstondige dieetpogingen zonder resultaat.

2. Verkrijg inzicht

Dé valkuil van een dieet? De (te) grote aanpassingen (lees: restricties) die volgehouden moeten worden  tijdens het dieet ten opzichte van de eetgewoonten die je hebt. De oplossing? Neem je huidige eetpatroon onder de loep. Hoe vaak eet je per dag? Wat is je portiegrootte? Welke producten gebruik je? Wat drink je zoal? Houd (online) bij wat je zoal eet en drinkt waardoor je inzicht krijgt in jouw huidige eetpatroon. Ik raad de app De Eetmeter van het Voedingscentrum aan. Bekijk vervolgens waar in het eetpatroon winst valt te behalen. Wil je dat er een professional meekijkt? Neem dan contact op (met mij of een andere diëtist).

3. Denk in kleine stappen

Wil je succes boeken op lange termijn? Dan is het wenselijker om nieuwe gewoontes aan te leren dan af te leren. Daarnaast is het zinvol om eerst één gewoonte aan te leren voordat je de volgende start. Misschien ben je dit niet gewend en denk je, ‘ja dan duurt het een eeuwigheid voordat ik verschil merk’. Dit is een typisch voorbeeld van alles-of-niets denken, een principe dat je in de vicieuze cirkel van afvallen – aankomen – afvallen – aankomen houdt. Om je een voorbeeld te geven van een kleine stap waarbij je iets aanleert in plaats van afleert is het volgende: het dagelijks drinken van een glas water (0 calorieën) in plaats van een glas cola (102 calorieën). Op jaarbasis is dat een verschil van meer dan 37.000 calorieën en dat is bijna 5 kilo (!).

4. Pas een regel toe die bij jou(w leefstijl) past

Bij het optimaliseren van je eetpatroon kan een ‘regel’ zeker een grote bijdrage leveren. Bedenk een regel die binnen jouw leefstijl en eetpatroon past. Je wilt het namelijk op lange termijn volhouden toch? Voorbeelden van zo’n regel zijn:
– Het kiezen van 1 product dat je lekker vindt per dag (zoals een stukje chocola)
– Doordeweeks een gezond eetpatroon aanhouden en in het weekend ‘de teugels wat meer laten vieren’
– De 80-20% regel waarbij 80% van je eetpatroon voedzaam en 20% iets minder voedzaam is.

Wil je er zeker van zijn dat een regel bij jou past en dit daadwerkelijk vol te houden is voor jou? Geef jezelf dan een cijfer op de volgende vraag: In hoeverre denk je deze regel met succes vol te houden op schaal van 0 tot 10? Hierbij is 0 ‘helemaal niet’ en 10 ‘zonder twijfel’.
Hoe hoger het cijfer, hoe beter de regel bij jou past en hoe succesvoller je deze regel kunt volhouden. Kom je lager uit dan een 7? Ga dan bij jezelf na hoe dit een hoger cijfer wordt.

5. Zorg voor een goede basis

Creëer een gezonde basis in jouw eetpatroon. Gebruik in de basis voedzame producten die jouw lichaam voorzien van voedingstoffen zoals eiwitten, complexe koolhydraten, gezonde vetten, vezels, vitamines en mineralen. Deze voedingsstoffen heeft het lichaam nodig om goed te kunnen functioneren. Voedzame producten zijn producten die zo min mogelijk bewerkt zijn zoals groenten, fruit, noten, peulvruchten, vis, pitten & zaden, kruiden & specerijen en volkoren graanproducten.

6. Verzamel lekkere & gezonde recepten

Om gezond te eten hoef je geen kookprins(es) te zijn. Tegenwoordig kun je heel makkelijk gezond én lekker eten en kun je o-ver-al inspiratie op doen. De gratis kookbladen in de supermarkt, bekende tv-koks en-/of programma’s, het internet en Pinterest staan vol met recepten in deze categorie. Verzamel de recepten die jou aanspreken en maak je eigen (online) recepten database. Zo voorkom je dat je terugvalt op minder gezonde producten/maaltijden en zorg je voor een gevarieerd + voedzaam eetpatroon waarbij je alle voedingsstoffen binnenkrijgt.

7. Doe slim boodschappen

Heb je de recepten verzameld, maak dan een lijstje met benodigde producten én houd je daaraan. Slim boodschappen doen is makkelijker met een volle maag zodat je de verleidelijke geur van afgebakken brood en lekkernijen kan weerstaan. Lees etiketten en bekijk verpakkingen goed om het beste product te kiezen. Vind je het moeilijk om de verleiding te weerstaan in de winkel, doe dan online boodschappen. Een extra voordeel van slim boodschappen doen? De ongezonde producten liggen niet in de kastjes te lonken en dit scheelt een hoop wilskracht, energie en frustratie. 

8. Wees lief!

Nog steeds van plan om je eetpatroon te optimaliseren? Wees dan mild voor jezelf en calculeer moeilijke momenten in. De als-dan regel kan op zulke momenten houvast bieden. Periodes waarbij het even niet lukt hóren bij het proces van nieuwe gewoonten aanleren en dat is ook oké. Besef dat vallen en opstaan erbij horen. Maar hoe vaker je opstaat, hoe makkelijker het gaat worden. Nog een kleine tip: visualiseer hoe jouw gewenste eetpatroon eruit ziet. Wat eet en drink je zoal? En hoe voel je je daarbij? Dát is waar je het voor doet!

Pak je dit proces liever samen aan? Schroom dan niet om mij een bericht te sturen om de mogelijkheden te bespreken!

Deel & inspireer
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •