Het dieet waarbij je alles mag eten zónder aan te komen

Bestaat dat?! Een dieet waarbij je alles mag eten zónder dat je aankomt? Ja zeker! Zie het eerder als een eetpatroon dat je jezelf kunt aanleren waarbij je alles, maar dan ook echt alles mag eten (als je natuurlijk geen ziekte, allergieën en-/of intolerantie hebt). Zo’n dieet of eigenlijk eetpatroon creëren vergt oefening, geduld en tijd. Zeker als je een echte jojo’er bent. Maar het is zeker mogelijk. En het resultaat? Een eetpatroon zonder zorgen, een normale relatie met voeding én gewicht dat in balans is en blijft. Hoe jij dat ook voor elkaar kunt krijgen lees je in de 10 tips hieronder!

Zo creëer je een dieet waarbij je alles mag eten zónder aan te komen

1. Sta jezelf toe om alles te mogen eten 

Welk(e) product(en) mag jij niet meer van jezelf eten? Is dat brood, een-aangeboden-stuk-taart-door-collega’s of koekjes bij de koffie die je bij bezoek aan schoonmoeders krijgt? Welke producten je jezelf ook ontzegt… Waarschijnlijk wil je deze des te liever. Zeker als je wilskracht onder het nulpunt gezakt is (om 4 uur ‘s middags of na het avondeten). De kans is groot dat je uiteindelijk tóch toegeeft. En dat voelt (naderhand) als een teleurstelling. Word bewust van gedachten waarbij je producten labelt als ‘slecht’ of die in het rijtje horen ‘die mag ik niet van mezelf’ waarmee je jezelf bepaalde producten ontzegt. Sta jezelf juist toe alle producten te mogen eten, zo veel en zo vaak je maar wilt. Kijk maar eens wat er gebeurt!

2. Wees je bewust van het zwart-wit of alles-of-niets principe

Wij mensen denken nogal graag in zwart-wit of alles-of-niets. Een voorbeeld: koolhydraten zijn slecht versus eiwitten zijn goed. Of – ik heb al 2 koekjes op, dan maakt de rest van het pak ook niet meer uit. Merk bij jezelf op wanneer je deze manier van denken hebt. Deze gedachten zijn niet per se waar. Probeer vaker in grijs of de gulden middenweg te denken, want die is er ook! Hoe je dat kunt doen lees je hier.

3. Creëer een basis met goede gewoonten

Gewoonten, of ze nou goed of slecht zijn, hebben we te danken aan ons reptielenbrein. Een oeroud proces dat in je hersenen afspeelt, maar dat graag wilt dat je overleeft. Het creëert patronen zonder dat je het doorhebt. Erg handig, maar niet als je dingen graag anders zou willen zien, zoals je gewicht. Wees je reptielenbrein te slim af door bewust te worden dat dit stukje hersenen verandering tegenwerkt. Een ander hulpmiddel is door elke dag kleine stappen te zetten waardoor je langzaam nieuwe gewoonten kunt ontwikkelen.

4. Leg de lat laag en stel ‘m dan steeds een beetje bij

Als je op lange termijn wilt afvallen kun je het beste gewoonten ombuigen, aanleren of afleren. Dit proces kost tijd. En in de tussentijd bestaat de kans dat het niet altijd 100% gaat zoals jij wilt. Zorg voor meer motivatie door de lat minder hoog te leggen. Blijf niet onnodig in de lucht springen terwijl je er niet bij kan. Leg de lat pas een stukje hoger als je het gewenste gedrag zonder moeite kunt vertonen. Vergelijk jezelf maar met iemand die al jaren aan hoogspringen doet. Een hoogspringer springt toch ook niet in één keer over een lat van 2 meter? Dat vergt oefening en oefening vergt tijd!

5. Hanteer een regel die bij je past

Goede gewoonten zijn het makkelijkst vol te houden als je een regel hanteert die bij jouw leefstijl past. Bijvoorbeeld:

  • De 80/20 regel (80% gezond/20% minder gezond)
  • Doordeweeks/weekend (doordeweeks gezond/weekend minder gezond)
  • Elke dag één ding onder het mom “iets lekkers” (en dan wel met mate hé haha)

Test ze allemaal uit en ga na wat voor jou werkt en haalbaar is.

6. (H)erken je hongergevoel

Meestal eten we meer dan dat we nodig hebben of eten we omdat we dorst hebben, maar verwarren we dit met het hebben van een hongergevoel. Leer bewust te worden van je hongergevoel door aandachtig te eten, goed te kauwen en de tijd te nemen. Ook is het goed om eerder te stoppen met eten dan je denkt nodig te hebben. Dit kan op het begin nogal lastig zijn (met dank aan oude gewoonten), maar wordt wel steeds makkelijker.

7. Kijk af bij slanke mensen

“Slanke” mensen hebben vaak verschillende trucjes onder controle, omdat zij niet in gewicht willen aankomen. Kijk dus vooral af hoe slanke mensen keuzes maken en probeer deze trucjes ook bij jezelf toe te passen. Pas ze niet allemaal in één keer toe (de kans dat je dan weer terugvalt in oude patronen is erg groot). Maar doe dat één voor één net zo lang totdat jij ze ook onder controle hebt! Een voorbeeld truc: niet meer koken dan dat je nodig hebt of de portie halveren (bijvoorbeeld bij graanproducten zoals pasta).

8. Maak keuzes die effect hebben op lange termijn

Op korte termijn lijkt het misschien het beste idee ooit: een bak XL popcorn en grote cola achter de kiezen werken tijdens een film in de bioscoop. Voordat je deze beslissing maakt, kun je ook een andere keuze maken. Stel jezelf de vraag: Wat maakt mij op de lange termijn het meest gelukkig? Nu lekker eten óf straks lekker in mijn vel zitten, mezelf energiek voelen en lekker comfortabel in mijn kleren zitten? Jij kiest!

9. Schommelen mag!

Gewichtsschommeling is meer dan normaal. Bij vrouwen kan het gewicht elke maand schommelen door de veranderende hormoonhuishouding (dit is met name vocht). Ook stressvolle situaties waarbij je meer eet dan dat goed voor je is of omdat je op vakantie buiten de lijntjes hebt gekleurd zijn oké. Accepteer dat het zo is. Misschien zit die broek even iets strakker dan normaal. Weet ook dat als je weer goede gewoonten oppakt, die broek zo weer lekker kan zitten. Heb je erg moeite om niet te veel te schommelen? Kies het maximale dat je wilt/mag schommelen qua gewicht of kledingmaat zodat je snel(ler) kunt bijsturen.

10. Zorg voor een goede basis

Krijg voldoende voedingsstoffen binnen door zo veel mogelijk te kiezen voor onbewerkte, natuurlijke producten te eten zoals groente, fruit, peulvruchten, (vette)vis, vlees, noten, pitten & volkoren graanproducten. Als deze producten de basis vormen van jouw eetpatroon, dan kun je daarnaast ook (met mate) lekkere dingen eten. Het resultaat? Een dieet waarbij je alles mag eten!

Met deze tips ontwikkel je een dieet waarbij je alles mag eten. Heb jij nog goede tips? Laat het weten in een reactie!

 

Deel & inspireer!
  • 2
  •  
  •  
  •  
  •  
  •