Noten gezond? En of!

noten-gezondNoten gezond? Noten zitten toch vol met vet? Dikmakend vet?! Dit klopt niet (helemaal). Noten zijn inderdaad erg vet, maar ze bevatten echter wel de gezonde vetten. En die gezonde vetten zijn erg belangrijk voor onze gezondheid! Noten hebben verder zoveel voordelen voor onze gezondheid dat ze haast niet weg te denken zijn uit een goed voedingspatroon. In deze blog kun je lezen welke gezondheidsvoordelen noten hebben. En verder kun je ook lezen hoe je noten kunt verwerken in gerechten en waar je ze kunt kopen.

Alles over noten

Noten zijn biologisch gezien eigenlijk fruitsoorten. Een noot behoort tot een enkelvoudige dopvrucht. Dopvruchten zijn droge vruchten die vaak één zaad bevatten. Het (steenachtige of nootachtige) omhulsel is het deel dat zeer hard wordt bij rijpheid. Het wordt ook wel de vruchtwand genoemd. Noten groeien aan nootdragende bomen en komen over de gehele wereld voor.

Hieronder kun je een lijstje vinden met alle noten:

  • Amandelen
  • Betelnoot
  • Cashewnoot
  • Hazelnoot
  • Kokosnoot
  • Macadamia
  • Paranoot
  • Pecannoot
  • Pistache
  • Walnoot

Noten gezond? Lees hier alle gezondheidsvoordelen

Het hoge vetpercentage van noten zorgt er vaak (onterecht) voor dat mensen geen noten eten omdat ze denken dat ze er dik van worden. Juist niet! Noten bevatten de gezonde vetten, namelijk omega 3-vetzuren en omega 6-vetzuren. Ook bevatten noten eiwitten en vezels. Mocht dat nog niet genoeg zijn, ze bevatten ook vitamines en mineralen. Hieronder kun je een tabel vinden waar je alle gezondheidsvoordelen kunt vinden.

 

Omega 3-vetzuren

Omega 6-vetzuren

→ Verlagen het cholesterolgehalte in het bloed

→ Belangrijk bij het goed functioneren van de ogen

→ Nodig bij de hersenstofwisseling

→ Zouden het risico op hart- en vaatziekten kunnen verkleinen

→ Nodig voor een mooie huid

Eiwitten

→ Leveren aminozuren welke bouwstenen voor het lichaamscellen zijn

Vezels

→ Zorgen voor een goede darmflora

→ Geven een verzadigend gevoel

→ Zorgen voor en stabiele bloedsuikerspiegel

Vitamines

Mineralen

→ Nodig bij het goed functioneren van het lichaam

→ Zorgen ervoor dat allerlei processen in het lichaam goed worden uitgevoerd

Hoe verwerk je noten in gerechten?

Noten kun je op allerlei manieren eten. De makkelijkste manier is om ze rauw te eten als snack. Je kunt ze ook eerst (licht) roosteren en daarna toevoegen aan gerechten. Wat ook erg lekker is notenspread. Dit zijn gemalen noten waarvan je de spread op een maiswafel of gezonde pannenkoek kunt smeren. Notenspread kun je ook zelf maken als je in bezit bent van een goede keukenmachine. Het enige wat je hoeft toe te voegen is wat Keltisch zout.

Waar kun je noten kopen?

Je kunt de meeste noten kopen in de supermarkt. Maar niet alle, dus zul je voor sommige noten naar een (gespecialiseerde) groenteboer of reform winkel moeten.

Tips & voordelen

  • Eet per dag zo’n 30 gram noten om van alle gezondheidsvoordelen te kunnen profiteren.
  • Wist je dat pinda’s eigenlijk geen noten zijn? Pinda’s behoren namelijk tot de categorie; peulvruchten.
  • Ben je bang dat je dik wordt van noten? Juist niet! Je zou zelfs kunnen afvallen als je zo’n 30 gram noten per dag consumeert. Dat komt omdat noten een combinatie zijn van vetten, eiwitten en vezels die voor een stabiele bloedsuikerspiegel zorgen. Hierdoor krijg je minder trek en je zou zelfs minder kunnen eten bij andere maaltijden. Eet je noten, kies dan wel voor de ongezouten en ongebakken versie. Te veel zout is namelijk zeer slecht voor de gezondheid, waarom dat kun je lezen in mijn blog over (te veel) zout gebruik. De hoge baktemperatuur kan goede vetzuren beschadigen en het roosteren van noten kan zorgen voor vitamine E verlies. 
  • Je kunt van cashewnoten heel makkelijk taart maken. Bekijk hier mijn vegan cheesecake die onwijs lekker is!
  • Noten zijn erg calorierijk! Per 100 gram varieert het aantal calorieën tussen de 400 en 700 kcal. Eet er dus niet te veel van als je op je gewicht let.
Deel