Mineralen

Vitamines en mineralen… Over het laatste gaat deze blog. Mineralen zijn nodig bij een goed werkend lichaam. Maar wat zijn mineralen eigenlijk en waarom zijn ze zo belangrijk bij een optimaal werkend lichaam? In deze blog kun je lezen waar mineralen voor dienen en in welke producten je mineralen kunt vinden.

Mineralen

Mineralen zijn stoffen die je in kleine hoeveelheden kunt vinden in eten en drinken. Net als vitamines zijn ze onmisbaar voor een optimaal werkend lichaam. Ze zijn nodig voor groei, ontwikkeling, herstel, regulatie van enzymen en hormonen. Maar wat is het verschil? Mineralen komen uit de dode natuur en moeten door planten worden opgenomen uit de aarde. Dieren halen mineralen uit voeding of water. Vitamines daarentegen komen uit de levende natuur en worden door sommige dieren en planten zelf gemaakt.

Er zijn essentiële mineralen (het lichaam heeft ze nodig om goed te kunnen functioneren):

  • Calcium
  • Chloride
  • Fosfor
  • Kalium
  • Magnesium
  • Natrium

Niet essentiële/spoorelementen zijn hetzelfde als mineralen alleen heeft het lichaam er minder van nodig, namelijk enkele microgrammen tot honderden milligrammen.

  • Chroom
  • Fluoride
  • Ijzer
  • Koper
  • Mangaan
  • Molybdeen
  • Natrium
  • Seleen
  • Zink

Hieronder kun je een overzicht vinden van alle mineralen, hoe veel je er van nodig hebt, welke rol ze hebben in het functioneren van het lichaam en in welke producten je kunt ze vinden.

Essentiële:

Calcium (1000mg/dag)
Calcium is een belangrijke mineraal wat onder andere zorgt voor het goed functioneren van de spieren. Het geeft stevigheid aan botten en het gebit. Verder geleidt het prikkels naar de zenuwen. Calcium is ook nodig voor de celgroei en hormoonstofwisseling. Tot slot zorgt het ook voor de energievoorziening in lichaamscellen.
* Melkproducten, bladerrijke groenten, sardientjes, sojamelk, zonnebloempitten, spinazie, zeewier, gedroogde vijgen en gedroogde bonen

Chloride
Chloride helpt de lever met functioneren en het reguleert de zuurtegraad van het bloed.
* Zout en olijven

Fosfor (700-1400mg/dag)
Samen met calcium zorgt deze mineraal voor stevigheid van botten en tanden. Het beïnvloedt de energiestofwisseling. Het is nodig voor een normale functie van de lever, het geleiden van zenuwimpulsen en als laatste draagt het bij aan reguleren van het hart.
* Eieren, vlees, melk producten, vis, noten en zaden

Kalium
Kalium zorgt voor een goede geleiding van zenuwprikkels. Ook zorgt het ervoor dat spieren goed samentrekken. Het regelt de vochtbalans en bloeddruk in het lichaam en tot slot helpt het bij het behouden van een normaal hartritme.
* Mager vlees, volkoren granen, groen bladerrijke groenten, bananen, sinaasappels, bonen, waterkers, muntblaadjes en zonnebloempitten

Magnesium (250-300mg/dag)
Magnesium is nodig bij de opbouw van eiwitten en botten. Ook is het nodig bij het goed overdragen van prikkels in spieren en zenuwbanen, goede functionering van spieren en bij enzymen in lichaamscellen. Het is ook belangrijk voor het metabolisme
* Volkoren granen, sojabonen, noten (vooral paranoten), melk, vis, vlees, rozijnen, gedroogde vijgen, gedroogde abrikozen, aardappelen, erwten, citroenen en grapefruit

Natrium
Deze mineraal regelt de bloeddruk en de prikkeloverdracht in zenuw- en spiercellen. Ook zorgt het voor een goede vochtbalans in het lichaam en een normaal hartritme.
* Het zit in de meeste bewerkte producten, maar de belangrijkste voedingsbronnen zijn zout, kaas, brood en granen

Niet-essentiële/spoorelementen:

Chroom
Chroom is belangrijk voor de werking van insuline in het lichaam en voor de koolhydraatstofwisseling.
* Volkoren granen, vlees, brewer’s yeast, kaas, schelpdieren en kip

Fluoride
Belangrijk voor goede tanden en het versterken van botten.
* Zeevruchten en gelatine

Ijzer (15-16mg/dag)
Ijzer is belangrijk bij de vorming van hemogblobine. Dit is nodig de zuurstoftransport in het bloed en bij de stofwisseling van vitamine B.
* Lever, vlees, eieren, volkoren granen, vis, groen bladerrijke groenten, broccoli, aardappelen, noten en sojabonen

Jodium
Jodium speelt een belangrijke rol voor schildklierhormonen. Ook is deze mineraal nodig voor een goede groei en ontwikkeling van de stofwisseling en zenuwstelsel. Het heeft ook een gunstig effect op het haar, nagels en huid.
* gejodeerd zout, versterkt brood, vis, groenten, uien, granen en vlees

Koper (1.5-3.5mg/dag)
Dit mineraal is belangrijk bij de vorming van bindweefsel en botten. Het zorgt voor een goede werking van het afweersysteem en zorgt voor de vorming van pigment van het haar.
* Volkoren tarwe, pruimen, gedroogde bonen, erwten, garnalen, meeste zeevruchten en lever

Mangaan
Mangaan is betrokken bij de enzymen in de energiestofwisseling, een goede spijsvertering, een normale botstructuur en de reproductie en onderhoud van het centrale zenuwstelsel.
* Noten, erwten, groen bladerrijke groenten, eigeel en volkoren granen

Molybdeen
Dit mineraal is nodig bij een goede stofwisseling en een goede ijzerverbruik.
* volkoren granen, peulvruchten en donker groene bladerrijke groenten

Seleen (50-150mcg/dag)
Seleen functioneert als antioxidant tegen vrije radicalen. Samen met vitamine E behouden ze het immuunsysteem. Het beschermt de rode bloedlichaampjes en cellen tegen beschadiging. Het zorgt voor een goede werking van de schildklier en draagt bij aan verontreiniging van voeding.
* Volkoren granen, melkproducten, vlees, vis, uien en broccoli

Zink (9mg/dag)
Zink is nodig bij de opbouw van eiwitten, groei en ontwikkeling van weefsel. Het draagt bij een goede werking van het afweer-/immuunsysteem en zo ook de stofwisseling.
* Mager vlees, volkoren brood, volkoren granen, gedroogde bonen, zeevruchten, gemalen mosterd, pompoenpitten, tarwekiemen en eieren

Deel