Fytonutriënten, de belangrijke bioactieve stoffen

[Fyto] betekent plantaardig en [nutriënt] betekent voedingsstof. De naam zegt het dus al; dit zijn plantaardige voedingsstoffen, die erg belangrijk zijn bij de gezondheid. Maar wat zijn fytonutriënten precies? Wat betekenen ze voor het lichaam? 

Fytonutriënten

Fytonutriënten zijn bioactieve inhoudsstoffen die je in plantaardig voedsel kunt vinden. Deze stoffen zijn in enkele microgrammen al nuttig. Je gaat dus niet vol zitten van deze nutriënten. Maar ze zijn wel belangrijk omdat ze allerlei processen in het lichaam activeren. De belangrijkste stoffen, fytohormonen ofwel plantensterolen, stimuleren allerlei klieren in het lichaam om stoffen te produceren die het lichaam op dat moment hard nodig heeft.

Gezondheidsvoordelen

Fytonutriënten hebben een gunstig effect op welvaartsziekten zoals kanker, diabetes mellitus en hart- en vaatziekten. De verdere gezondheidsvoordelen van fytonutriënten worden nog nader uitgezocht. Er zijn duizenden verschillende stoffen en waarschijnlijk werken deze stoffen niet individueel, maar is er juist sprake van samenspel. Hierdoor wordt het nog lastiger om onderzoek naar deze stoffen te verrichten.

Laat uw voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding

“Laat uw voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding”. De beroemde uitspraak van Hippocrates. Niet iedereen wilt dat geloven, maar grappig om te weten is dat fytonutriënten vaak de basis vormen van medicijnen. Aspirine is bijvoorbeeld gemaakt van een kunstmatige gesynthetiseerde stof. Vroeger werd juist de wilg gebruikt tegen koorts. Fytonutriënt salicine, die te vinden is in de wilgenblad, heeft namelijk een antikoortseffect. Hippocrates was dus zo gek nog niet. Alleen wij nog….

  • Er zijn in totaal vijf duizend verschillende fytonutriënten. Er worrdt hier volop onderzoek naar gedaan, maar hopelijk komt er snel meer duidelijkheid over deze stoffen.
  • Lycopeen, een bekend fytonutriënt, zit vooral in tomaten. Vaak wijst onderzoek uit dat deze stof goed werkt tegen kanker. Deze stof verdwijnt niet door te koken of bakken. Lycopeen zit bijvoorbeeld ook in rode paprika’s, goji-bessen en wortelen.
  • Vitamines en mineralen vallen ook onder fytonutriënten. Gelukkig weten we hier al veel meer over. Lees hier over de gezondheidsvoordelen van vitamines en mineralen.
  • Eet onbewerkt voedsel, zo blijven belangrijke fytonutriënten behouden!
Deel