Antioxidanten; onze beschermende moleculen

Antioxidanten beschermen ons tegen vrije radicalen door zich aan hen te binden. Maar wat zijn antioxidanten en wat doen precies in het lichaam? Waarom zijn ze zo belangrijk voor onze gezondheid en in welk voedsel kunnen we ze vinden? In deze blog kun je alles over antioxidanten lezen.

Vrije radicalen en antioxidanten

Oxidatie is een proces wat in het lichaam plaatsvindt. Het is een natuurlijk proces en ons lichaam krijgt daardoor sowieso te maken met vrije radicalen. Maar vrije radicalen kunnen ook van buitenaf ons lichaam binnendringen (luchtvervuiling, tabaksrook enzovoorts). Een kleine hoeveelheid vrije radicalen is niet erg. Ze kunnen ons juist helpen bij het afweersysteem. Echter zijn te veel vrije radicalen wél zeer schadelijk voor ons lichaam! Vrije radicalen zorgen namelijk voor vernieling van cellen, lichamelijke veroudering en schade van bindweefsel. Op lange termijn kan dit tot (ernstige) ziekten leiden zoals een hartinfarct, beroerte of kanker. Gelukkig kunnen we de schade wel deels beperken dankzij: antioxidanten! Een antioxidant is een molecuul die de oxidatie van andere moleculen afremt en de vrije radicaal onschadelijk maakt.

Antioxidanten en onze gezondheid

Zoals je misschien wel in de blog over vrije radicalen hebt kunnen lezen, zijn antioxidanten belangrijk bij de aanhechting van deze schadelijke stoffen. Het lichaam beschermt ons op twee manier tegen vrije radicalen, namelijk:

  • Enzymen
    Enzymen worden geproduceerd in ons lichaam. Zij vangen als het ware vrije radicalen en maken ze zo onschadelijk. Voorbeelden van enzymen zijn catalase, glutathion en SOD.
  • Antioxidanten
    Antioxidanten zijn kleine moleculen die oxidatie afremmen bij andere moleculen. Oxidatie, een natuurlijk proces in het lichaam, zorgt ervoor dat er vrije radicalen worden geproduceerd. Een vrije radicaal heeft nog maar één elektron in plaats van twee. Daardoor gaat het ongecontroleerd op zoek naar die andere elektron. Antioxidanten binden zich aan vrije radicalen waardoor ze weer in balans zijn en geen schade kunnen aanrichten. Deze moleculen kun je vinden in natuurlijk voedsel. Voorbeelden van producten met antioxidanten zijn broccoli, knoflook en zomerfruit.

Vermijd radicalen

Je kunt de hoeveelheid vrije radicalen verminderen of beperken. We krijgen vrije radicalen niet alleen binnen door oxidatie, maar ook van buitenaf zoals roken, luchtvervuiling, schadelijke straling enzovoorts. Hieronder kun je lezen hoe je vrije radicalen zoveel mogelijk kunt vermijden.

  • Zorg voor minder stress (lichamelijk en geestelijk).
  • Eet zo min mogelijk onbewerkt voedsel en juist wel natuurlijk voedsel.
  • Vermijd stoffen die het lichaam niet gewend is zoals synthetische kleurstoffen en zware metalen.
  • Minder in aanraking komen met straling, zonlicht en zonnebank.
  • Vermijd luchtverontreiniging en tabaksrook.

Conclusie

Vrije radicalen vermijden is (haast) onhaalbaar in onze maatschappij. Maar kom je lichaam toch zoveel mogelijk tegemoet door de schade van buiten af te beperken. Eet veel natuurlijke producten die antioxidanten bevatten. Let wel, antioxidanten werken alleen samen in combinatie met andere antioxidanten en hulpstoffen. Zorg dus voor veel afwisseling in voedingsmiddelen in je voedingspatroon.

Alle antioxidanten

  • Vitamine A beschermt onze slijmvliezen en celmembramen
  • Vitamine B6 is actief bij de reactie van enzymen
  • Vitamine C bevat veel antioxidanten en ontgiftigt ons van zware metalen
  • Vitamine E is een echte vrije radicale vanger
  • Beta-caroteen in groene groenten, fruit en microalgen beschermen ons tegen (UV) straling
  • Bioflavonoiden verhogen het effect van vitamine C
  • Glutathion is een belangrijk antioxidant die onze proteïnen en membraanlipiden (vetten) helpt te beschermen
  • Koper beschermt ons tegen alle vrije radicalen in het lichaam
  • Kruiden zoals groene thee beschermen ons tegen vrije radicalen en gaan zo het verouderingsproces tegen
  • Mangaan is nodig bij een goede werking van de enzymen in het lichaam
  • Selenium helpt vrije radicalen te neutraliseren
  • Taurine vermindert oxidatieve stress
  • Zink beschermt ons tegen vrije radicalen
  • Lees hier meer over vitamines en mineralen en in welke producten ze zijn te vinden
Deel