Zout; lees hier waarom je het zou moeten vermijden

 keukenzoutKeukenzout [Natrium Chloride], bekend als eeuwenoude smaakversterker, wordt door de Nederlandse bevolking veel te veel gebruikt zonder te weten wat de gevaren hiervan zijn. En die zijn behoorlijk schrikwekkend. In deze blog kun je lezen dat zout nodig is, maar ook over de gevaren van te veel zout in een voedingspatroon. Ten slotte geef ik tips om het gebruik ervan te minimaliseren.

 

 

Zout

Natrium Chloride wordt gebruikt om voedsel op smaak te brengen of de houdbaarheid te verlengen. Het wordt toegevoegd aan bewerkt voedsel; brood, beleg, kant-en-klaarmaaltijden, koeken, pizza’s enzovoorts. Dit zout is zo bewerkt dat er weinig voedingsstoffen zijn overgebleven. Bovendien heeft een teveel aan zout binnenkrijgen vele negatieve effecten.

Zout is nodig

We hebben wel wat zout nodig. Het lichaam gebruikt namelijk het mineraal natrium om de vochtbalans te regelen en het is nodig voor de werking van zenuw- en spiercellen. In natuurlijk voedsel bevat natrium en daarom is het niet nodig om extra natrium in te nemen. Te veel zout toevoegen aan je voedingspatroon kan veel gevolgen hebben. Lees hieronder waarom!

Waarom is te veel zout slecht voor je?

  • Zout zorgt voor uitdroging van de nieren
    De nieren kunnen niet tegen (te) veel zout. Het droogt ze namelijk uit waardoor ze minder effectief kunnen werken. Onderschat de functie van de nieren niet. Nieren zijn onder andere belangrijk bij de filtering van afvalstoffen.
  • Het houdt vocht vast
    Zout trekt vocht aan en droogt de rest van de omgeving uit. Dus hoe meer zout je eet, hoe meer het lichaam vocht vasthoudt. Dit kan leiden tot uitdroging van het lichaam en het kan er zelfs voor zorgen dat benen opzwellen.
  • Het zorgt voor een toename van de bloeddruk
    De totale hoeveelheid bloed neemt toe zodra het lichaam meer vocht vasthoudt. Meer bloed betekent een grotere belastig voor het hart. En jawel, hierdoor stijgt de bloeddruk. Ondertussen neemt ook de druk toe op slagaders en kleine bloedvaten van de nieren. Door een hogere bloeddruk krijgen de bloedvaten (in de nieren) het nog zwaarder te verduren. Dit leidt tot het slechter werken van de nieren. 
  • Botontkalking
    Als je te veel zout eet, plas je het teveel aan natrium samen met mineraal calcium uit. Dit mineraal is juist nodig voor de opbouw en onderhoud van botten en gebit. Eet je broccoli (wat veel calcium bevat) met te veel zout, dan gaat deze mineraal gewoon verloren.
  • Maagkanker
    Het World Cancer Research Fund heeft aanwijzingen gevonden dat te veel zout het risico op maagkanker doet laten toenemen.

Vermijd zoveel mogelijk bewerkte producten

Nu je weet waarom te veel zout slecht voor je is, is het tijd voor de volgende stap. Welk voedsel kun je het beste mijden en welk voedsel kun je juist wel eten? Zoals ik al eerder zei, zijn bewerkte voedingsmiddelen vaak bewerkt met veel zout. Vermijd deze dus zoveel mogelijk! Kies daarom voor plantaardig en dierlijk voedsel wat van nature kleine hoeveelheden Natrium Chloride bevat.

Kies voor Keltisch- en Himalayazout of zeezout

Probeer recepten zoveel mogelijk om smaak te brengen met verse kruiden, specerijen, uien, knoflook en citroen- limoen- of sinaasappelsap. Kun je toch niet zout, neem dan de onbewerkte soorten zoals roze Himalaya zout. Dit ongeraffineerde zout bevat nog steeds mineralen en spoorelementen. Ook kun je kiezen voor Keltisch zeezout uit Frankrijk wat ook nog mineralen en spoorelementen bevat. Bovendien is het bijzonder van smaak.

Tips & voordelen

  • Zout is een aangeleerde smaak. Je kunt dus kiezen voor andere (betere) varianten van smaaksmakers.
  • Ondanks dat er door de EU geen dagelijkse hoeveelheid Natrium Chloride is vastgesteld, wordt algemeen per dag 1 gram aanbevolen. Wij als Nederlanders consumeren gemiddeld 10-12 gram per dag. Niet zo vreemd dus dat het aantal mensen met nierklachten steeds meer toeneemt.
  • Eén van de oplossingen om minder zout binnen te krijgen is door zelf te koken. Zo weet je precies welke producten je gebruikt en krijg je niet te veel zout binnen.
  • Lees etiketten en zie hoeveel zout er in producten zit (ook cakes, brownies enzovoorts). Ook die zoete voedingsmiddelen bevatten veel zout.
  • Drink veel water! Of probeer eens brandnetelthee. Deze thee heeft een vochtafdrijvend effect. Lees meer welke dranken ook gezond zijn.
Deel