DIY: zelf soep maken in 6 stappen

ingrediënten-broccoli-soepEen soep is een gerecht wat je het hele door kunt maken ongeacht welk seizoen het is. In de winter zijn stevige soepen zoals champignonsoep of uiensoep lekker en in het voorjaar is een frisse soep lekker zoals aspergesoep. Het voordeel van soep maken is dat het in een mum van tijd op tafel staat en de variatie eindeloos is. Dus leef je uit, maak eens soep en eet op een simpele manier ontzettend gezond. De vraag is slechts, hoe? Je bent slechts 6 stappen verwijderd van jouw favoriete soep…

Zelf soep maken in 6 stappen

Stap 1; Kies jouw favoriete groente

Kies de groente van het seizoen, dit is lekker omdat je dan extra kan genieten van wat de natuur biedt op dat moment. Het is bovendien ook beter voor het milieu. De keuze in groenten is reuze, maar hier zijn slechts wat voorbeelden:

  • Uien
  • Champignons
  • Paprika’s
  • Tomaten
  • Prei
  • Courgette
  • Broccoli
  • Wortels

Stap 2; Kies een bouillon

Een bouillon geeft de soep meer smaak, maar kies wel voor zelfgemaakte bouillon. Dit is niet alleen lekkerder, maar ook een stuk gezonder. Het is vrij van E-nummers, gist en té veel zout. Als je voor kant-en-klare-bouillon kiest, ga dan voor de zoutarme of gistvrije versie.

  • Zelfgemaakte bouillon
  • Groente bouillon
  • Kippen bouillon
  • Champignon bouillon

Stap 3; Kies je bindmiddel

Wanneer je soep wilt binden, ga dan voor een natuurlijke en gezonde versie. Kies bijvoorbeeld uit;

  • Aardappelen
  • Knolselderij
  • Zoete aardappel
  • Arrowroot

Stap 4; Vegetarisch? Vlees? Vis?

Je kunt een soep helemaal naar eigen smaak maken, maar dat betekent natuurlijk ook dat je een soep kunt aanpassen aan jouw eetpatroon. Ga bijvoorbeeld voor heerlijke vegetarische soep, maar je kunt ook kiezen uit;

  • Zelfgemaakte gehaktballetjes
  • Kip
  • Rundvlees
  • Alle soorten vis
  • Schelpdieren
  • Ei

Stap 5; Maak de soep een tikkie voedzamer

Voor velen is soep niet “vullend” genoeg. Toch kun je heel makkelijk van een soep een hele maaltijd maken. Dit doe je door de volgende granen en-/of zaden toe te voegen;

  • Quinoa
  • Boekweit
  • Gierst
  • Kikkererwten
  • Zilvervliesrijst
  • Peulvruchten
  • Linzen

Stap 6; Maak de soep op smaak

Gelukkig zijn kruiden ontzettend smaakvol en gezond. Kruiden bevatten namelijk vaak allerlei vitamines, mineralen en vezels. Maak je soep op smaak met verse en-/of gedroogde kruiden en maak zo een verrukkelijke soep. Kies bijvoorbeeld uit;

  • Laurierblad
  • Basilicum
  • Knoflook
  • Tijm
  • Oregano
  • Marjolein
  • Peterselie
  • Selderie
  • Peper
  • Zout

 Wat is jouw favoriete soep? Laat het weten in een berichtje!

Tips, feitjes & voordelen

  • Je kunt natuurlijk ook voor een romige soep kiezen. Maak dan gebruik van kokosmelk, amandelmelk of soja(room).
  • Een soep is nog voedzamer als je het afmaakt met wat verse noten. Noten zitten vol vitamines, mineralen en gezonde vetten. En natuurlijk maakt het een soep nog lekkerder. Kies bijvoorbeeld voor cashewnoten.
  • Wanneer je een soep zelf maakt, gebruik je lekker veel groente die boordevol vitamines, mineralen en vezels zitten. Hierdoor kom je gemakkelijk(er) aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groenten.
  • Heb je kleine kinderen die niet van soep houden? Gooi de soep dan in een blender zodat ze niet zien welke groenten er in zitten. Vaak lusten ze het dan wel! Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een kind de keuze te geven welke groente er in mogen. Hierdoor voelen ze zich betrokken bij het maken van de soep en zullen ze eerder geneigd zijn om het wél op te eten.
  • Maak lekker veel! Een soep kun je makkelijk invriezen of bewaren in de koelkast. En als je dan toch aan het snijden bent…
  • Ben je benieuwd naar een recept? Bekijk dan hier mijn broccoli soep en zoete aardappel soep. Super makkelijk en lekker!
Deel