Waarom je volkorenbrood moet kiezen

“Brood is toch best gezond?” denken veel mensen. Helaas is dit niet helemaal waar. Hoe weet je nu welk brood echt gezond is? Om dit te kunnen beoordelen moet je weten wat je lichaam doet met het brood wat je eet. Brood is gemaakt van tarwe. Voor witbrood, bruinbrood, meergranenbrood en volkorenbrood worden echter verschillende delen van een tarwekorrel gebruikt. In die tarwekorrel zit nu juist het verschil tussen “gezond brood” en “ongezond brood”. Daarom zal ik eerst uitleggen hoe een tarwekorrel is opgebouwd. Daarna lees je hoe witbrood, bruinbrood en meergranenbrood wordt gemaakt en ten slotte hoe volkorenbrood wordt gemaakt. Als het goed is weet je aan het einde van deze blogpost precies waarom je het wit- bruin- en meergranenbrood beter kan laten staan en voor volkorenbrood kan kiezen!

De onderdelen van een tarwekorrel

Brood wordt gemaakt van tarwekorrels. Het is belangrijk om te weten waar een tarwekorrel uit bestaat. Er zijn drie delen van een tarwekorrel betrokken bij het proces van brood bakken:

  • De kiem: De kiem van een tarwekorrel bevat vitamines en mineralen.
  • Meellichaam: Dit is het grootste deel van de korrel en bestaat vooral uit zetmeel. Hier wordt witbrood van gemaakt.
  • De zemel: De buitenste laag van een tarwekorrel bevat veel vezels en vitamines en mineralen.

Misschien heb je al door dat de kiem en de zemel vol zitten met gezonde voedingsstoffen…

Laten we eens kijken hoe een tarwekorrel precies wordt gebruikt bij het maken van brood.

Hoe de tarwekorrel wordt gebruikt voor witbrood, bruinbrood & meergranenbrood

  • Bij witbrood wordt alleen gebruik gemaakt van het meellichaam. Het meellichaam bevat geen vezels maar alleen zetmeel. Zetmeel is opgebouwd uit glucosemoleculen (suikers) die snel geabsorbeerd worden door de darm. Dit veroorzaakt hogere pieken in de bloedsuikerspiegel. Je lichaam kan zulke onregelmatige pieken van suikers niet goed gebruiken en maakt insuline aan die de bloedsuikerspiegel weer laat dalen. Hierdoor krijg je weer minder energie en kan je een “dipje” voelen. Verder slaat het de onbruikbare energie op als voorraad in de vorm van vet.
  • Bruinbrood bestaat voornamelijk uit het meellichaam, maar ook een klein deel van de kiem en zemel. De bruine kleur heeft het vaak te danken aan moutmeel. Bruinbrood bevat dus grotendeels dezelfde ingrediënten als witbrood.
  • Meergranenbrood wordt gemaakt van meerdere graansoorten zoals mais, gerst en rogge. Welk deel van de graankorrel wordt gebruikt wordt niet bepaald door het woord “meergranen”. Het betekent simpelweg dat er meerdere granen zijn gebruikt (i.p.v. alleen tarwe). Hoe gezond meergranenbrood is hangt af van welke delen van de graankorrel gebruikt zijn. Meergranenbrood kan namelijk op basis van witmeel of volkorenmeel zijn gemaakt. Vaak is meergranenbrood verwerkt met pitten en zaden die wel voedzaam zijn.

Hoe de tarwekorrel wordt gebruikt voor volkorenbrood

  • Volkorenbrood wordt gemaakt uit de volledige tarwekorrel. Het meellichaam, de kiem en de zemel worden gebruikt. Volkorenbrood is daarom rijk aan vitamines, mineralen en voedingsvezels. Deze voedingsstoffen zitten namelijk allemaal in de kiem en de zemel, de kern en het buitenste randje van de tarwekorrel. De koolhydraten (suikers) uit het meellichaam worden veel trager opgenomen door je lichaam waardoor je een constantere stroom aan energie krijgt.

Waarom je volkoren brood moet kiezen

Dus, als je brood eet, kies dan altijd voor de volkoren variant. Waarom?

  • Volkorenbrood wordt gemaakt van de volledige tarwekorrel.
  • In de volledige korrel zitten belangrijke voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen en vezels.
  • Door het gebruik van de volledige tarwekorrel blijft je bloedsuikerspiegel in balans. Koolhydraten worden geleidelijk opgenomen in je lichaam waardoor je langdurig energie krijgt.
  • Wit- en bruinbrood bevatten minder tot geen vitamines, mineralen en vezels. De suikers uit het meel van wit- en bruinbrood worden sneller opgenomen in je lichaam. Dit veroorzaakt hogere pieken in de bloedsuikerspiegel.

Kies voortaan dus de volkoren variant als je brood wilt eten! Stuur me gerust een berichtje als je een vraag hebt over brood of je meer wilt weten over alternatieven voor die saaie boterhammen!

Tips & voordelen

  • Moutmeel geeft bruin- en meergranenbrood zijn donkere kleur. Hoe zit dit? Moutmeel wordt gemaakt van gekiemde tarwe- en gerstekorrels. In het proces van kiemen wordt zetmeel omgezet in maltose. Maltose zorgt voor de zoete smaak omdat het een soort suiker is. Die gekiemde korrels worden geroosterd en geven zo de donkere kleur en zoete smaak aan brood.
  • Aan brood wordt vaak veel zout toegevoegd. Te veel zout kan tot veel schade leiden in het lichaam. Benieuwd naar zout en de gevolgen van te veel zout? Lees meer over zout en kom erachter!
  • Rijst kent dezelfde bewerking als brood. Witte rijst is ook zo bewerkt dat er nauwelijks voedingsstoffen inzitten. Kies daarom voor bruine rijst korrels die nog wel alle gezondheidsvoordelen hebben.
  • Een nog betere keuze is havermout in plaats van volkorenbrood. Havermout heeft vele voordelen voor de gezondheid en je kunt eindeloos met de recepten variëren. Lees alles over havermout!
Deel