Vezels: Alles over vezels en de gezondheidsvoordelen

Vezels voorbeeldVezels? Wat zijn dat nu precies en waarom horen ze thuis in een gezond voedingspatroon? Want ook al leveren ze geen voedingsstoffen aan het lichaam, toch zijn ze zeer belangrijk voor een gezonde spijsvertering. Daarom kun je in deze blog lezen wat nou precies (voedings)vezels zijn, waarom ze zo belangrijk zijn, hoeveel vezels je binnen moet krijgen op een dag en in welke producten ze te vinden zijn. Maar allereerst…

Wat zijn vezels?

Vezels zijn eigenlijk de smeerolie voor machines van een fabriek. Het is een verzameling van stoffen die niet worden verteerd in de dunne darm. Met name koolhydraten afkomstig uit de celwand van planten. Er zijn verschillende soorten, maar ze worden onderverdeeld in twee groepen. Namelijk de fermenteerbare en de niet-fermenteerbare vezels. Fermenteerbare vezels worden afgebroken in de dikke darm. Niet-fermenteerbare vezels worden niet afgebroken.

Fermenteerbare:

  • leveren energie: gemiddeld 2 kilocalorieën per gram
  • worden afgebroken (fermentatie) in de dikke darm door bacteriën.
  • bevorderen de stoelgang
  • zorgen voor een goede doorstroom en houdt de massa in de darm soepel

Niet-fermenteerbare:

  • leveren geen energie
  • worden niet afgebroken in de darmen en worden ongewijzigd verlaten in het lichaam
  • hebben een verzadigende werking
  • verlaagt het LDL-cholesterol
  • de volume wordt vergroot, dit bevordert de stoelgang

Enkele voorbeelden zijn: cellulose, hemicelluloses, gommen, fructanen, lignine, saponinen, slijmstoffen, pectine, tanninen en zetmeel.

Alle gezondheidsvoordelen

Hier komen alle voordelen van voedingsvezels op een rijtje:

  • Ze zorgen voor een goede darmfunctie en stoelgang
    Door vezels te eten kun je obstipatie, aambeien en uitstulpingen van de dikkedarmwand voorkomen.
  • Gezond gewicht (opgelet!)
    Door veel vezels te eten kun je op gewicht komen/blijven. Ze bevatten bijna geen calorieën, maar ze geven wél een vol gevoel waardoor je minder gaat eten.
  • Goed tegen hartziekten
    Voedingsvezels zoals pectine uit fruit en beta-glucanen uit graansoorten hebben een positief effect op het (LDL) cholesterol. Zo kun je het risico op coronaire hartziekten verminderen.
  • Kunnen diabetes type 2 voorkomen
    Voedingsvezels worden moeilijker opgenomen in het bloed wat de bloedsuikerspiegel minder hard laat stijgen. Zo blijft de alvleesklier gevoelig voor insuline. Door veel vezels te eten voorkom je ook om dik te worden wat de kans op diabetes verminderd.

Producten die (veel) voedingsvezels bevatten

In groente, fruit, aardappelen, brood, peulvruchten en noten zitten voedingsvezels. Kies voor de volkoren variant van granen. Deze graankorrels worden niet bewerkt zodat de voedingsvezel bewaard blijft. Wil je meer weten over volkoren en hoe dat precies zit? Lees dan mijn blogpost waarom je volkoren producten moet kiezen en kom erachter!

Tips + feitjes + gezondheidsvoordelen

  • Zorg dat je voldoende water drinkt bij voedingsvezels. Dit zorgt ervoor dat ze uitzetten en een nog beter effect hebben.
  • De gezondheidsraad adviseert om zo’n 30 tot 40 gram voedingsvezels te eten per dag.
  • Benieuwd naar de hoeveelheid voedingsvezels in een product en hoeveel jij binnenkrijgt op een dag? Kijk dan eens op www.voedingswaardetabel.nl.
Deel