Superfoods; toegevoegde waarde aan elk voedingspatroon


maca-tarwegras-spirulinaSuperfoods zijn HIP. Waren ze eerst alleen nog maar te koop bij de gezondheidswinkel, nu zijn ze overal te verkrijgen. Heel leuk allemaal die chia zaadjes, goji-bessen en maca poeder…  Maar waarom zijn superfoods nou echt goed voor ons? In deze blog het antwoord!
 Hopelijk ben je na deze blog een stuk rijker qua kennis over superfoods, waarom superfoods een toegevoegde waarde zijn aan jouw voedingspatroon, welke superfoods er zijn en waar je ze kunt kopen. 

 

 

Wat zijn superfoods?

Superfoods zijn eetbare planten en vruchten die (bijna) alle essentiële voedingsstoffen bevatten. Je moet dan denken aan vitamines, mineralen, proteïne, enzymen, antioxidanten, essentiële vetzuren, aminozuren en polysachariden. Bovendien zijn deze superfoods vrij van groeihormonen, chemicaliën en pesticiden. Al deze voedingsstoffen heeft het lichaam nodig om te kunnen werken!

Maar wanneer behoort een voedingsmiddel onder de noemer superfood? Als een voedingsmiddel meer dan twaalf positieve eigenschappen voor de gezondheid bevat. En die positieve eigenschappen van superfoods kun je hieronder lezen.

Waarom zijn superfoods een toegevoegde waarde?

Superfoods bevatten veel positieve eigenschappen die belangrijk zijn voor ons lichaam. Ons voedsel is vaak vervuild door de grond, bewerkt, bespoten met pesticiden en volgespoten met groeihormonen waardoor deze voedingsmiddelen minder voedzaam zijn. Superfoods zijn nog wél voedzaam. Dit is één van de reden waarom superfoods steeds populairder worden.

We hebben vitamines, mineralen, enzymen, antioxidanten, aminozuren, essentiële vetten enzovoorts nodig om het lichaam zo optimaal mogelijk te laten werken. Superfoods bevatten al deze stoffen en voeden het lichaam. Op korte termijn zijn dit de voordelen: een verzadigend gevoel (waardoor je minder gaat eten), minder dipjes, meer energie en een fit gevoel. Op langere termijn betekent dat bijvoorbeeld minder haar uitval, een mooie huid, glanzend haar, sterke botten, niet verkouden zijn en minder kans op griep. Desondanks alle voordelen geven superfoods geen garantie dat je lang, oud en gezond gaat worden. Wel verlagen ze risico’s op allerlei welvaartsziekten zoals hart- en vaatziekten, osteoperose, diabetes 2 en tot slot gaan ze het verouderingsproces tegen. Hieronder vind je een lijstje waar superfoods goed voor zijn:

  • Minder kans op hart- en vaatziekten
  • Een beter cholesterolgehalte
  • Minder vatbaar voor infecties
  • Versterkt het immuunsysteem
  • Meer energie
  • Gezonde bloeddruk
  • Minder gewicht
  • Sneller aan de ADH 

Welke superfoods zijn er?

  • Cacao poeder (rauw)
  • Goji bessen
  • Hennepzaad
  • Kokosproducten zoals kokoswater, kokosvlees en kokosvet
  • Spirulina
  • Maca
  • Bijenproducten zoals bijenpollen, propolis, royal jelly en honing
  • Aloë vera
  • AFA blue-green algae
  • Marine phytoplankton
  • Chlorella
  • Acai bessen
  • Chia zaadjes

Waar kan je superfoods kopen?

Superfoods zijn te koop bij de (gespecialiseerde) groenteboer, natuurvoedingswinkels en via het internet. Om het wat gemakkelijker te maken voor je, op deze website kun je superfoods kopen tegen de beste prijs:

>> Zie hier een link waar je goedkoop superfoods kunt kopen!

Zijn superfoods een hype?

Superfoods zijn een hype. Had eerst iemand nog nooit gehoord van hennepzaad en chia zaad, nu raken steeds meer mensen bekend met deze voedzame zaadjes. Veel bedrijven spelen in op deze hype. Ze zijn dus steeds beter verkrijgbaar. En dat is een voordeel! Bovendien komt een groot deel van de Nederlanders niet aan de ADH van de Gezondheidsraad en daarom kunnen superfoods als een natuurlijk voedingssupplement dienen.

Ondanks dat een hype meestal bekend staat om iets tijdelijks, hoop ik dat steeds meer mensen de gezondheidsvoordelen mogen ervaren!

Tips & voordelen

  • Superfoods zijn geen vervanging voor “gewone” voedingsmiddelen zoals broccoli, avocado en fruit. Gebruik ze daarom bovenop je dagelijkse voedingsmiddelen.
  • De smaak van sommige superfoods kunnen af en toe verrassend zijn, maar als je ze verwerkt in dressings of smoothies proef je er weinig van terug en kan je toch profiteren van alle gezondheidsvoordelen.
  • Het enige nadeel van superfood is dat ze wat minder voedzaam zijn voor de portemonnee. Ondanks de relatief hoge prijzen kun je wel lang met deze producten doen, omdat je er minder nodig van hebt. Ook kun je volop variëren met verschillende superfoods.
  • Elke week één superfood op jouwfabriek.nl uitgelicht. Wil je weten wat de goji-bes te bieden heeft? Lees dan deze blog over deze super bessen.
  • Lees meer over de voordelen van lijnzaadinca bessen, chia zaad, quinoa en rauwe cacao poeder!

 




Deel