Muesli maken; makkelijk én snel (5 minuten)

 

muesli-makenWil je zelf muesli maken?! Dan ben je goed op weg! Vaak wordt gedacht dat muesli een gezonde keuze is terwijl muesli uit de supermarkt vol zit met boter/olie en suiker. Zonder dat je het op merkt eet dus je dus veel meer suiker dan je denkt. Zelfgemaakte muesli daarentegen is super voedzaam en je kunt jouw favoriete muesli helemaal zelf samenstellen. In deze blog lees je hoe je dat doet in 5 simpele stappen!

Simpele en lekkere muesli maken in 5 stappen:

Stap 1: Graansoorten vormen de basis. Kies uit:
*Bak ze eventueel op laagvuur in een koekenpan tot ze goudbruin zijn.

  • Amaranth
  • Boekweitvlokken
  • Gerstvlokken
  • Havervlokken
  • Quinoavlokken
  • Roggevlokken
  • Tarwevlokken

Stap 2: Voeg noten toe. Kies uit:
*Rooster ze eventueel een kwartier op 200℃ graden in de oven. Hak ze in gewenste grootte.

  • Amandelen
  • Betelnoot
  • Cashewnoot
  • Hazelnoot
  • Kokosnoot(vlokken)
  • Macadamia
  • Paranoot
  • Pecannoot
  • Pistache
  • Walnoot

Stap 3: Voeg gedroogd fruit toe. Kies uit:
*Snijd grote stukken fruit in stukjes.

  • Abrikozen
  • Appels
  • Cranberries
  • Dadels
  • Gedroogde mango
  • Goji bessen
  • Moerbeien
  • Peren
  • Pruimen
  • Rozijnen

Stap 4: Voeg zaden en-/of pitten toe. Kies uit:

  • Chiazaad
  • Maanzaad
  • Lijnzaad (eventueel gebroken)
  • Pompoenpitten
  • Sesamzaad
  • Zonnebloempitten

Stap 5: Maak het eventueel op smaak. Kies uit:

  • Cacao(nibs)
  • Kaneel
  • (ontgeurde) Kokosolie
  • Kokosbloesemsuiker
  • Honing

Voeg de producten toe die jij het lekkerst vindt en doe ze in een leuke (weck)pot!

Welk muesli recept is jouw favoriet? Deel je beste recept met ons!

Tips + feitjes + voordelen

  • Het lekkerste is een muesli met 5 tot 7 ingrediënten.
  • Muesli ingrediënten zijn tegenwoordig in elke supermarkt te koop, maar ook online is het makkelijk om deze ingrediënten te bestellen. Zo gebruik ik vaak de producten van De Tuinen.
  • Inspiratie nodig? Bekijk dan eens mijn zelfgemaakte muesli recept
  • Deze glutenvrije muesli met gepofte quinoa is binnen 5 minuten gemaakt en ontzettend voedzaam.
  • Muesli zit vol vezels, gezonde vetten, vitamines en mineralen. Deze voedingsstoffen kunnen allemaal bijdragen aan een goede gezondheid! Zo geven vezels je een verzadigend gevoel waardoor muesli een ideaal begin van de dag is.
  • Eet je muesli zoals jij hem graag wilt! Met (geiten)yoghurt/kwark/soja/melk en vers fruit of bijvoorbeeld met warme amandelmelk. 
Deel