Muesli kiezen in 5 makkelijke stappen | Zo doe je dat!

Ben je een liefhebber van muesli, maar zou je graag willen weten hoe je de “beste variant” kan kiezen? Zo makkelijk is dat nog niet, want in een (grote) supermarkt zijn bijna 125 (!) soorten muesli en cruesli te koop in de schappen. Dat muesli beter dan cruesli is, klinkt misschien al bekend in de oren. Maar, waar kun je nog meer rekening mee houden? Muesli kiezen wordt voor jou straks een eitje met deze 6 simpele en makkelijke stappen.

Muesli kiezen in 5 stappen

Stap 1. Muesli VS cruesli

Wat is nou het verschil tussen die twee, behalve de naam? De ingrediënten van muesli en cruesli kunnen hetzelfde zijn, maar die van cruesli zijn meer bewerkt en bevat vaak meer toegevoegde suiker en olie waardoor cruesli lekker knapperig wordt. De ingrediënten van muesli zijn vaak minder bewerkt waardoor er meer voedingsstoffen overblijven. Het resultaat? Muesli bevat meer vitamines, meer mineralen en meer vezels en juist minder suiker, minder olie en minder zout. Muesli vs cruesli? Muesli dus!

Stap 2. Krokant, geroosterd of naturel?

Naturel! Waarom? De ingrediënten van muesli kunnen ook bewerkt zijn. Die van een naturel variant worden niet of zo min mogelijk bewerkt. Voordeel van niet-bewerkte ingrediënten is dat ze geen verandering ondergaan qua chemische structuur en nog steeds evenveel voedingsstoffen bevatten. Je lichaam kan deze voedingsstoffen goed gebruiken! Een havervlok bevat bijvoorbeeld veel vitamine B1, B2 en B6. Deze vitamines gebruikt het lichaam om koolhydraten te kunnen verbranden zodat we energie krijgen. Ook worden ze gebruikt bij het functioneren van het hart, zorgen ze voor een goede werking van het zenuwstelsel en verhogen ze de weerstand.

Geroosterde en krokante muesli varianten zijn vaak lekkerder, maar ook bij deze varianten worden de ingrediënten bewerkt of er wordt olie en-/of suiker aan toegevoegd. Het gevolg is een “leeg” product met minder voedingsstoffen en dus minder gezondheidsvoordelen.

Stap 3. Kies jouw favoriete smaak

Oke, nu weet je dat muesli naturel een betere variant is. Dan de volgende stap voor diegene die “een smaakje” willen. Er zijn veel verschillende varianten, maar maak het jezelf makkelijk. Kies uit zoeter of hartiger. Let wel, deze varianten bevatten vaak meer calorieën en meer toegevoegde stoffen.

Zoeter
– (Gedroogd) fruit
– Chocolade 

Hartiger
– Noten
– Zaden

Tip: Koop een naturel muesli en voeg één van deze vier opties zelf toe.

Stap 4. Bekijk de verpakking; ken voedingsclaims

Fabrikanten zijn slim. Zij weten maar al te goed wat ze verkopen en wat de consument wilt. Hier spelen zij dus op in via de verpakking. Fabrikanten mogen voedingsclaims vermelden wanneer ze iets positiefs willen communiceren over de samenstelling van producten. Voorbeeld hiervan is het woord vezelrijk. Deze claim mag gedaan worden wanneer het vezelgehalte van het product minimaal 6 gram/100 gram of 3 gram/100 kcal is. De meeste graanvlokken bevatten sowieso meer dan 6 gram/100 gram vezels. Onthoud dus dat voedingsclaims (meestal) ingezet worden bij producten die bewerkt zijn en die sowieso minder voedzaam zijn. 

Stap 5. Lees de achterkant: ingrediëntendeclaratie & voedingswaarden

De ingrediëntendeclaratie en voedingswaarden worden altijd op de achterkant vermeld. Hoe lees je ze?

5a. Ingrediëntendeclaratie lezen
De volgorde van ingrediënten is altijd hetzelfde, namelijk in volgorde van hoeveelheid. Het eerste ingrediënten is het meeste gebruikt, het tweede minder, derde nog minder etc etc. Staat suiker vooraan vermeld, bijvoorbeeld als eerste of tweede? Dan weet je dat de muesli/cruesli met name uit suiker bestaat. Let wel, suiker heeft echter veel benamingen zoals: glucosestroop, melasse, honing, moutextract, oligofructose etc. Vaak worden er meerdere van deze soorten suiker toegevoegd. Dit zie je dan ook terug bij de voedingswaarden (waarvan suikers).

5b. Voedingswaarden lezen
Waar let je op als je de voedingswaarde bekijkt of muesli’s wilt vergelijken? Eigenlijk bekijk je met name de samenstelling van macronutriënten (koolhydraten, vetten en eiwitten), maar ook de hoeveelheid vezels en zout. Hieronder vind je kort door de bocht waar je op kunt letten. Dit is met het oog op afvallen of op gewicht blijven.

Hoe minder, hoe beter

  • Energie (in kcal)
  • Vet
  • Waarvan verzadigd
  • Koolhydraten
  • Waarvan suikers
  • Zout
Hoe meer, hoe beter

  • Onverzadigd vet
  • Voedingsvezel
  • Eiwitten

Vergelijk zelf de voedingswaarden hieronder. Beiden zijn de naturel variant.

Voedingswaarden muesli vs. voedingswaarden cruesli
Voedingsstoffen Muesli
(in gram)
Cruesli

(in gram)

Energie in calorieën 345 462
Vet 4 17
Waarvan verzadigd 0,7 1,8
Koolhydraten 61 68
Waarvan suikers 7,5 21
Voedingsvezels 9,5 4,9
Eiwitten 11 6,9
Zout 0 0,65

Tips + feitjes + gezondheidsvoordelen

  • Laat je niet misleiden door de vermelding van toegevoegde vitamines of mineralen; dit kan een verkooptruc zijn. Het toevoegen van vitamines en mineralen aan producten gebeurt bij sommige producten waarvan de ingrediënten gestript zijn waardoor ze die voedingsstoffen niet meer bevatten. Vervolgens worden deze later weer toegevoegd. Zonde, want die onbewerkte ingrediënten bevatten vaak al meer voedingsstoffen (in juiste verhoudingen). Een voorbeeld hiervan is het mineraal fosfor. Havervlokken bevatten maar liefst 400 mg fosfor per 100 gram. Dat is 200% meer dan de bewerkte cruesli waaraan fosfor is toegevoegd (206 mg fosfor per 100 gram).
  • Voordeel van “de beste” keuze muesli? Deze bevat de meeste voedingsstoffen. En deze voedingsstoffen zorgen ervoor dat alle processen in het lichaam goed uitgevoerd kunnen worden. Hierdoor voel je je energiek en fit! 
  • Hoe meer vezels, hoe beter. Waarom? Vezels komen voor in plantaardige producten en kunnen niet opgenomen worden. Wel nemen ze vocht op waardoor ze opzwellen. Dit zorgt voor een vol gevoel. Ook zorgt het ervoor dat suiker minder snel wordt opgenomen in cellen, waardoor de bloedsuikerspiegel in balans blijft. Alleen maar voordelen dus! Wil je meer weten over de bloedsuikerspiegel en hoe dit in zijn werk gaat? Lees het hier!


Nu weet je hoe je de meest verantwoorde muesli kan kiezen. Maar mocht het je leuk lijken om muesli zelf te maken, dan kun je hier lezen hoe.

Heb je nog vragen of andere tips? Ik vind het leuk als jij een berichtje achter laat!

 

Deel